Avatar billede laurents Nybegynder
16. juni 2011 - 19:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Reg.Exp - undgå mere end een mailadresse i felt

Hej,

Jeg har følgende check på et felt i en form, som checker om der er tastet en emailadresse ind i form feltet:

var t = "\\wáàãââæåçéèêëìíîïñòóôõöøùúûüýÿ";
var regexp = new RegExp("^.*?@["+t+"]["+t+"\\.\\-]*\\.[a-z]{2,6}$","i");
tekst=PW.infoemail.value.toLowerCase();

if (!regexp.test(tekst)||tekst.match(/\.\.|\.@|-@|--/))
{alert ("Der skal stå en gyldig e-mail adresse i tekst feltet. Der må kun tastes een email i dette felt!");
PW.infoemail.focus();
return false;}

Den virker som sådan fint, men jeg har problemet, at hvis brugeren skriver "mor@mor.dk og far@far.dk" i feltet (altså 2 emailadresser), så accepteres dette også.

Hvordan kan jeg sikre, at der kun bliver tastet een emailadresse i feltet (f.eks. mor@mor.dk)?
Avatar billede NicolaiErMig Nybegynder
16. juni 2011 - 20:00 #1
Tror der er gået noget galt med dine ellers så fine tegn ;)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
16. juni 2011 - 20:21 #2
Der er nu ikke noget i vej med tegn :)

Tjek på mellemrum måske :) eller collection count > 1
Avatar billede laurents Nybegynder
16. juni 2011 - 20:27 #3
@janus_007
Tak for verificeringen - jeg har siddet og checket overens med koden som en gal ;-)

Du kunne vel ikke lige lokkes til at vise mig hvor og hvordan i koden jeg jeg kan bruge dit forslag - jeg er sq ikke helt skarp i reg.exp.?
Avatar billede johny Nybegynder
17. juni 2011 - 08:30 #4
Erstat evt. ".*?" med "\S*?" (Alt undtagen whitespace)
Avatar billede laurents Nybegynder
17. juni 2011 - 08:40 #5
@johny

enten er det ikke tricket - eller også har jeg rettet det forkerte sted - for med denne:
var regexp = new RegExp("^\S*?@["+t+"]["+t+"\\.\\-]*\\.[a-z]{2,6}$","i");
accepterer den slet ikke emailadresse (også selvom den er valid, og at der kun står een emailadresse og ingen blanke)
Avatar billede johny Nybegynder
17. juni 2011 - 09:38 #6
Hmm, jeg prøvede at kopiere følgende ind i Expresso:
^\S*?@[\wáàãââæåçéèêëìíîïñòóôõöøùúûüýÿ][\wáàãââæåçéèêëìíîïñòóôõöøùúûüýÿ\.\-]*\.[a-z]{2,6}$

Det virkede upåklageligt?
Avatar billede johny Nybegynder
17. juni 2011 - 09:50 #7
Ah, det er fordi du ikke bruger @ foran din string:
@"^\S*?@["+t+"]["+t+@"\.\-]*\.[a-z]{2,6}$"
Avatar billede laurents Nybegynder
17. juni 2011 - 10:05 #8
@johny
Jeg er sq ked af det, men jeg kan ikke rigtig få det til at spille (jeg indrømmer - jeg fatter minus af regexp ...)

min kode ser således ud nu:

var t = "\\wáàãââæåçéèêëìíîïñòóôõöøùúûüýÿ";
var regexp = new RegExp(@"^\S*?@["+t+"]["+t+@"\.\-]*\.[a-z]{2,6}$");

tekst=PW.infoemail.value.toLowerCase();

if (!regexp.test(tekst)||tekst.match(/\.\.|\.@|-@|--/))
{
alert ("Der skal stå en gyldig e-mail adresse i tekst feltet. Der må kun tastes een email i dette felt!");
PW.infoemail.focus();
return false;
}

og nu validerer den slet ikke email adressen .... kan du se hvor det er jeg laver ged i det?
Avatar billede johny Nybegynder
17. juni 2011 - 10:25 #9
Min fejl, jeg troede det var C# kode. Prøv den her:
"^\\S*?@["+t+"]["+t+"\\.\\-]*\\.[a-z]{2,6}$"
Avatar billede laurents Nybegynder
17. juni 2011 - 10:43 #10
@johny

DU ER MIN VEN - tusind tak! Det virker perfekt!!!
Smid mig lige et svar, så jeg kan give dig lidt point...

Igen, tusind tak for hjælpen!
Avatar billede johny Nybegynder
17. juni 2011 - 11:19 #11
Det var så lidt. :)

Husk dog at perfekt e-mail validering findes ikke, og der vil også være nogen e-mail adresser som ikke vil komme igennem det filter du har lavet, men så taler vi også marginal tilfælde (under 1 pr. 1.000.000 mail adresser vil jeg skyde på).
Avatar billede laurents Nybegynder
17. juni 2011 - 11:24 #12
Du har helt ret - jeg tror nu, at de fleste relevante (for dette site) vil komme igennem uden problemer.... men ja, e-mail validering er sq for viderekommende ;-)
Avatar billede johny Nybegynder
21. juni 2011 - 12:37 #13
Jeg må indrømme at jeg ikke ved om det her virker i javascript, men du kunne overveje at tilføje følgende lige efter '^' tegnet:
(?!.*(?:\\.\\.|\\.@|-@|--))

Så slipper du for at lave de ekstra parsninger du også laver (tekst.match(/\.\.|\.@|-@|--/)).