Avatar billede ngr Praktikant
13. juni 2011 - 22:46 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan lader jeg andre bruge mit site som ftp server

Jeg skal af og til aflevere nogle store billedfiler til andre.
Jeg har nogle forskellige hjemmesider, og kan jeg ikke lægge filerne på en af dem, sådan at andre ved hjælp af et password kan hente dem - helt bare ved hjælp af deres browser, altså uden ftp program.
Hvordan gør jeg det?
Mvh & tak
Avatar billede pstidsen Novice
13. juni 2011 - 23:01 #1
Hvorfor ikke bruge en af de utallige uploadssider som findes? På mange af dem kan man også sætte kodeord på.

Du kan også bruge dropbox. Så kan alle med link se og downloade filerne.
Avatar billede ngr Praktikant
13. juni 2011 - 23:07 #2
Hvad er det for utallige sider?
Avatar billede pstidsen Novice
13. juni 2011 - 23:11 #3
Hvor meget drejer det sig om ? http://gratisupload.dk/ tillader 300 MB
Avatar billede ngr Praktikant
13. juni 2011 - 23:22 #4
Nej, det er slet ikke nok.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2011 - 00:03 #5
Jeg har måske en løsning.

Hvad med at du laver et "FTP Account" som har root i en mappe hvor du ligger de billeder du vil dele?

Lad os sige du har en hjemmeside der hedder "www.hjemmeside.dk"

Der laver du en bruger der hedder "bruger".

Denne bruger vil formentlig ende med at hedde "bruger@hjemmeside.dk" eller bare "bruger" (kommer an på hvordan din host er bygget op).

Root til denne bruger kan være en mappe i dit root der hedder "billeder", dvs. den mappe de får adgang til er www.hjemmeside.dk/billeder når de logger ind.

------

Når det så er gjort, skal de bare (igen, kommer an på host) finde vej til din ftp, f.eks.:
ftp.hjemmeside.dk (indtastet i adressefeltet)

Så bliver der spurgt om brugernavn og adgangkode.

Log in.
Avatar billede ngr Praktikant
14. juni 2011 - 00:09 #6
Tak for det.
Det lyder fornuftigt. Så er spm. bare, om jeg selv kan definere det id og password. Men jeg prøver.
Avatar billede coderdk Praktikant
14. juni 2011 - 01:11 #7
Det nemmeste er at smide billederne op på dit webhotel, i en folder, og beskyt den med .htaccess password.

Alternativt kan du smide folderen uden for web-root, og bruge et PHP-script til at vise/downloade og kræve username/password.
Avatar billede ngr Praktikant
14. juni 2011 - 01:59 #8
Hvor finder man sådan et script?
Avatar billede coderdk Praktikant
14. juni 2011 - 03:29 #9
Spørg din host (eller se i deres dokumentation) - efter htaccess password.

Ellers skal du finde noget ASP eller PHP, alt efter hvad dit webhotel tilbyder. Søg evt. efter login download script, eller lignende.
Avatar billede Authiel Nybegynder
14. juni 2011 - 08:38 #10
om ikke andet kan du prøve http://www.ge.tt

Helt fin side til at uploade med. Men gratis adgang ligger filerne til rådighed i 30 dage, og du får bare et unikt link til hvert enkelt download. Og en af de rigtig fede ting, hvis det er en meget stor fil. Kan du give dit link videre også selvom at den ikke er fuldt uploadet endnu. Så kan andre downloade den del som du har uploaded og så sidde den og downloader resten efterhånden som du får uploaded det.
Avatar billede pstidsen Novice
14. juni 2011 - 09:54 #11
Hvor mange GB handler det om?? Dropbox tillader 2 GB ;)
Avatar billede Authiel Nybegynder
17. juni 2011 - 08:28 #12
Måske du skulle vende tilbage til dit spørgsmål og få det lukket? Hvis der ikke var noget svar her du kunne bruge så smid selv et svar og hiv dine point tilbage igen. Ellers så skriv hvem der har hjulpet dig? så de evt. kan smide et svar.
Avatar billede ngr Praktikant
04. juli 2011 - 22:15 #13
authiekl: får jeg et svar til points?
Avatar billede ngr Praktikant
05. juli 2011 - 03:13 #14
ddadadad
Avatar billede Authiel Nybegynder
06. juli 2011 - 16:11 #15
Ville nu gerne have givet et svar til dig, men måske at 3 timers frist (om natten) er lige lidt. Hvis du havde forventet et.