Avatar billede irminger Praktikant
12. juni 2011 - 13:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

vbs til at trække data fra .csv til til excel

Hej eksperter

Jeg er helt ny i vbs og har en lille udfordring - jeg har en kommasepareret fil som jeg ønsker at importere ind i et regneark - men synes ikke rigtigt jeg kan finde nogle gode eksempler - har fundet noget powershell, og kan godt løse opgave hvis jeg skrev den i c#, men udfordringen er i vbs.

Er vi ude i noget WMI eller kan det løses på anden vis?

nogen gode bud?

på forhånd tak

irminger
Avatar billede supertekst Ekspert
12. juni 2011 - 13:52 #1
Kan den normale importfunktion i Excel ikke anvendes?
Avatar billede kjulius Novice
12. juni 2011 - 13:56 #2
Dette er bare et opklarende spørgsmål, da jeg ikke ud fra dit spørgsmål kan vurdere, hvad der skal til eller om jeg kan være til hjælp.

Hvad skal du bruge det til? Skal din CSV fil bare åbnes i Excel? Konverteres til XLS eller XLSX?

En CSV fil kan jo bare åbnes i Excel og behøver ikke gå via Import funktionen i Excel, med mindre der er brugt non-standard separatorer e.lign.
Avatar billede irminger Praktikant
12. juni 2011 - 14:48 #3
hej

Jeg har brug for at løbe min csv fil igennem og lave noget datamanipulation inden jeg skyder det ind i et excel ark.

Så pseudo koden hedder:

1 læs bestemte felter i csv filen
2)lav nogle udregninger
3) send data til excel - hvorfra jeg laver nogle grafer

tak for hurtigt svar
Avatar billede kjulius Novice
12. juni 2011 - 15:53 #4
Jeg ved, at jeg måske burde give dig nogle kodeeksempler, men jeg tror ikke, at jeg kan gøre det bedre end alle dem der allerede er "out there" -- og jeg vil heller ikke helt fratage dig din udfordring. :-)

At finde eksemplerne på nettet er som oftest ikke længere væk, end at indtaste de rigtige søgeord i Google.

Jeg tror du vil komme langt ved f.eks. at indtaste:

"reading csv files with vbscript"
"manipulate excel from vbscript"

De eksempler der dukker op skulle kunne give dig meget gode chancer for at kunne klare din udfordring. Eller i hvert fald sende dig videre på din vej.
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
14. juni 2011 - 15:42 #5
Hej.

Her er et lille hurtigt eksemple, hvordan man indlæser csv filen til et array, hvor efter du kan lave dine udberegniner.
Samt hvordan det kan smides over i excel.

Dim fso, f, objExcel
Set fso = CreateObject("scripting.filesystemobject")
Set objExcel = CreateObject("Excel.Application")
Const ForReading = 1, ForWriting = 2, ForAppending = 8

filespec = "C:\TestFil.csv"
Set f = fso.OpenTextFile(filespec,1)
objExcel.Visible = True
objExcel.Workbooks.Add

Do Until f.AtEndOfStream
    Dim MyArray
    MyArray = Split(f.ReadLine,";")

    If MyArray(0) = "TEST" Then
        objExcel.Cells(1, 1).Value = MyArray(0)
    End If
Loop
f.close

Håber du kan bruge noget af det.
Avatar billede irminger Praktikant
06. november 2011 - 10:45 #6
Hej
Dit svar løste mit problem - men jeg kan ikke give dig point :( - kan du konvertere dit input til et "svar" - så får du lige et skulderklap herfra

tak for input :)
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
07. november 2011 - 08:15 #7
Her er et svar :)