Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2011 - 18:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

VBA - Word henter oplysninger fra Access

Hej Eksperter

Jeg har sider og lejer lidt med VBA i Word, men da jeg er helt ny har jeg lige et lille spørgsmål.

Jeg har en skabelon i Word, hvor der en UserForm som har en Tekstbox.

Det jeg gerne vil kunne er at når man skrive ens initialer fx. ES hænder den person i en database (Access) og overføre Navn, Telefon nr. over til nogle bogmærker

Håber i kan forstår mig :o)
Avatar billede mugs Novice
10. juni 2011 - 18:16 #1
Jerg har et eksempel hvor du ladeer Access sende udvalgte data til Word.

Læg din e-mail, hvis du vil have den.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2011 - 18:47 #2
Hej Mugs

Er det det samme hvis jeg skal så i Word og hente oplysninger fra Access?

e-mail: casper.parker@gmail.com
Avatar billede mugs Novice
10. juni 2011 - 18:58 #3
Nej det er ike det samme. Men så bør du måske oprette spørgsmålet i en anden kategori.
Du bør have filerne om et øjeblik
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2011 - 20:20 #4
Når okay, jeg har også oprette et andet sted (Visual Basic) men da det også har med access så vil jeg også opratte den her ind under, bar for at vær på den sikre side.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2011 - 21:26 #5
Simpelt eksempel

Tabellen Person(id,navn) ligger i c:\home\dev\access\example.mdb

Userform har tekst elementet id, word dokumentet et bogmærke kaldet navn og referencer inkluderer Microsoft DAO object library (vba editoren->menulinie->funktioner->referencer)

Private Sub UserForm_Terminate()

    Const dbFile = "c:\home\dev\access\example.mdb"
    Selection.GoTo What:=wdGoToBookmark, Name:="navn"
    With DBEngine.Workspaces(0).OpenDatabase(dbFile).OpenRecordset("select navn from Person where id=" & id.Value)
        If Not .EOF Then Selection.TypeText !navn
    End With
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2011 - 22:02 #6
Hej brugerekspert

Jeg er helt ny i denne verden så du må lige bære over med mig.

Jeg er ikke lige helt med på Microsoft DAO object library (vba editoren->menulinie->funktioner->referencer hvad er dette?

Jeg har kopriet din kode ind i word og ændret sti'en til min database og bogmærke til hvad mit bogmærke hedder.

Men jeg kan ikke får det til at virke!!!! - Hvad gør jeg galt

Ps.
Jeg kan hælder ikke se, hvordan den hente de oplysninger som jeg skrive i min tekstbox som ligger i Wordskabelon, kan du fortælle det så jeg kan fårstår det :o)
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2011 - 22:38 #7
Hej Parker

Jeg har nu heller ikke så meget forstand på word - jeg blev blot inspireret af din 'case' og lavede et eksempel - mest for at vise hvordan der læses fra en tabel i en database.

Det svære ved sådan en dialog som denne er at have et 'fælles begrebs apparat'

Gider du uddybe 'ind i word' fra 'jeg har kopieret din kode ind i word' - bare så jeg ved hvor vi er!

Min kode henter ikke noget fra 'din tekstbox' - den viser en måde at hente en værdi fra en tekstboks navngivet 'id'

Hvis 'din tekstboks' hedder ini1 kan dens værdi hentes fra vba kode med udtrykket ini1.value
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2011 - 09:48 #8
Hej brugerekspert

Uddybe 'ind i word'

Jeg lave en UserForm som kommer op nå man benytter min Wordskabelon, i denne UserForm er der en Tekstbox som hedder ini1.

Når man skrive initialer fx ES skal den hente person den har disse initialer og når man så trykker ok til UserForm, overføre den navn og telefon nr. på den givne person over til henholdsvis bogmærker texnavn og textelefon.

Altså: Word henter oplysninger fra Access via VBA

Håber at jeg har forklaret det så du er med på hvad jeg mener eller må jeg prøve at skrive det på en anden måde :o)
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2011 - 18:50 #9
Jeg forstår godt hvad du vil. Jeg vil ikke gå ind på at beskrive noget om at får en UserForm til at indsætte ved bogmærker - det eneste jeg ønskede var blot at vise den lille detalje: hvordan man henter værdier fra en access tabel.

Andre kan måske besvare spørgsmål om userForm i eksperten->Programmer->Officepakker->Microsoft-Office

En vigtig detalje, specifikt for den kode jeg har vist, er at inkludere referencen til Microsoft DAO object libray - det sker i vba editoren - den som man kan få frem inde fra word ved at taste <alt>-F11
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2011 - 18:35 #10
Det du vil lave findes allerede i 'flethjælperen' - med et kriterie for at begrænse antal poster der skal hentes fra datakilen.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2011 - 18:17 #11
Lukket