Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2011 - 12:26 Der er 3 kommentarer

Noob-spørgsmål, aspx

Hej eksperter.

Jeg er velbevandret indenfor PHP - men har nu kastet min kærlighed på ASP.NET. I den forbindelse hænger jeg en smule fast og har brug for lidt grundlæggende ABC-viden.
Der er blevet pløjet en række tutorials igennem på Lynda, men problemet er at jeg synes, de i stort omfang omhandler mange af de lette funktioner i .NET, f.eks. login-wizard'en, datagrids vha. drag-n'-drop m.m.

[Spørgsmål (det er et Web Form Projekt, C#)]
Hvorfor lægger sql-kaldene sig sammen med GridView i aspx-filen og ikke i klassefilen for sig selv under Page_Load?

Kan du output'e til skærmen fra klassen, uden at skulle referere til et tekstfelt? i PHP skrev du blot echo "Hello World"; SKAL du skrive mitTekstfelt.Text = "Hello World" i .NET?

I GridView, hvor finder jeg "Enable Editing"? Jeg kan kun se "Enable Paging/Sorting/Selection"

Kan jeg ikke liste mine records på mere traditionel vis, f.eks. i tabeller som jeg selv kan kontrollere? Jeg har f.eks. brug for at man kan klikke på de enkelte celler, der så kalder forskellige metoder i klassen.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
10. juni 2011 - 12:39 #1
2. Du kan kalde Response.Write

4. Du kan bruge en Repeater i stedet for gridview

http://www.w3schools.com/aspnet/aspnet_repeater.asp
http://blogs.sitepoint.com/asp-net-repeater-control/
Avatar billede aaberg Nybegynder
10. juni 2011 - 12:50 #2
Jeg tror du vil føle dig mere hjemme med asp.net mvc. Det minder mere om, hvordan du ville have gjort det i php.

I mvc bliver det mere naturligt at lave egne tabeller og lignende, uden at bruge en repeater.

Her er et eksempel.
<table>
<% foreach(var item in myItems){ %>
  <tr><td><%=item.Value%></td></tr>
<%}%>
</table>

Sider lavet med asp.net mvc, vil stort set også have bedre performance end traditionelle asp.net sider.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
10. juni 2011 - 17:54 #3
Jeg har svært ved at hvad MVC har med spørgsmålene at gøre?

Anyway... de sqlkald som ligger direkte i .aspx filen er nu smarte nok når det lige er små sider man skal lave. Men kommer du op i nogle løsninger som skal testes og hvor funktionalitet skal deles lidt mere (kort fortalt DRY) , så bør du anvende .CS filen, eks.vis den hæftede codebehind eller måske en særlig serviceklasse, det er dig selv der sætter de begrænsninger.

Ja du kan godt bruge response.write, men det er meget unaturligt at anvende i .Net, du bryder ud af dit normale page flow. Hvis du vil skrive noget til output så brug evt. en Label eller som du selv er inde på mitTekstfelt.Text = "Hello World". Husk at når du gør sådan så kan du på en postback hente værdien nemt ud igen ved at bruge var minTekst = mitTekstfelt.Text; , dvs. du behøver ikke sidde og fedte rundt med querystrings eller form fields :) + der er mange andre formål med det, men interessant nok at tale om og forstå.

Og jo du kan bruge en Repeater, det er nu igen bare lidt unaturligt at gøre det med tablelayout imho. Du skal bruge et templatefield vil jeg mene :) , men igen.. meget svært lige at sige uden du er mere konkret.