Avatar billede GertHovald Nybegynder
09. juni 2011 - 14:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hot spot og camping

På en campingplads er der ofte et hot spot, som man kan koble sig på. Men problemet er for meste,  at man får tildelt en plads, som ligger så langt væk fra hot spot'et, at man ikke kan få forbindelse. Det skulle vistnok være muligt at opsætte en antenne, der kan fange signalet f.eks. i 500 meters afstand. Er det rigtigt og hvordan gøres det?
Avatar billede MagnusELH Nybegynder
09. juni 2011 - 14:26 #1
det tror jeg ikke man kan
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2011 - 14:55 #2
Jeg har ikke selv erfaring med en sådan løsning, men jeg fandt dette afsnit på internettet:
------------------------------
3.7: Typical WLAN topology.

WLAN ranges can reach as high as 500 meters outdoors with no obstacles present. It is based on use of unlicensed Industrial, Scientific, and Medical (ISM) band, 2.4 to 2.5 MHz, which brings clear cost advantages to commercial WLAN deployments. On the downside a 2.4-MHz frequency is now also used by cordless telephones and Bluetooth devices and can potentially interfere with microwave ranges emission and vice versa.
------------------------------

Den Wi-Fi dongle (USB-netkort) med højeste WiFi-Bånd er på 5 GHz:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=700470

De fleste "normale" netkort har en styrke på 2.4 GHz til 3.0 GHz

Det er lidt af en satsning om det ville virke.

Ellers kan vi snakke om reelle "access points":
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=&s=&cpath=1-4-71&qt=Fql&nf=strmatrix3%3a^%22Wi-Fi+CERTIFIED+%C2%A40.0000000000%22%24[MultiValSep]%C2%A7price%3a[50%3b62795]%C2%A7specifictaxonomy%3a^%22Netv%C3%A6rk|4%2fAccess+point|71%22%24

Her har et access point formentlig større sandsynlighed for at være relevant, men det svært at vurdere om hvilken en der kan nå 500 meter.
Avatar billede foodear Praktikant
09. juni 2011 - 14:47 #3
Kik her: http://www.cantenna.com/ og her: http://www.cantenna.com/laptop.html en forholdsvis dyr (og grim) løsning på dit problem. alternativt kan du jo koble op via 3G med en usb dongle fra din udbyder (TDC, 3, etc.)
Avatar billede foodear Praktikant
09. juni 2011 - 14:48 #4
09. juni 2011 - 17:50 #5
Nu fremgår det ikke hvilken form for MODTAGER / PC der er tale om ?

I min Campingtid (!) har jeg gjort følgende:
* Kvalitets USB baseret modtager - se #4
* 3-4 meter USB kabel
* USB modtageren for enden i regntæt (!) pose
* Sættes i topppen af tilsvarende 3 meter høj mast
* Forbinde til bærbare PC'en

Det er nogle år siden; kvaliteten er sansynligvis blevet bedre nu ?

Men da et forslag...
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
10. juni 2011 - 23:10 #6
Vil anbefale dig at købe ekstern antenne med signal forstærker.
Avatar billede GertHovald Nybegynder
17. juni 2011 - 18:54 #7
Tak for forslagene. Jeg vil prøve mig lidt frem.
Med venlig hilsen
Gert Hovald
Avatar billede GertHovald Nybegynder
08. august 2011 - 17:34 #8
Det endte med, at jeg købte en Ubiquita Wifistation. Den vil jeg så afprøve næste gang vi camperer.
Gert Hovald