Avatar billede free_help Nybegynder
08. juni 2011 - 18:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Random text og bogstav med begrænsning

Hej eksperter.
Jeg skal bruge et lille script i PHP der vælger et random bogstav og til. Tilsammen skal de give et koordinat på en plade.

Pladen er 24 x 24 altså skal det kunne være bogstaverne:
A,B,C,D,E,F,G,H,I,J,K,L,M,N,O,P,Q,R,S,T,U,V,X,Y

Samt talene:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24.

Dette kan så give udfaldet "E-14".

Nu kommer den "tricky" del.
Var det muligt at angive begrænsninger. Eks. at den ikke må give kombinationen "L-12","M-1" osv.?

Sidst men ikke mindst ville det være super hvis man fremkaldte denne "kommando" ved at klikke på et link og at resultatet kom frem i en boks (ligesom en advarselsboks) Har på fornemmelsen der skal bruges javascript til denne del, så se bare bort fra det hvis det bliver for kompliceret til i vil rode med det.
Avatar billede NielsErikP Mester
08. juni 2011 - 18:12 #1
Hej..
Lytter lige med :-)
08. juni 2011 - 20:14 #2
Det første problem er at dine 24 bogstaver ikke kommer i ascii rækkefølgen - du springer W over.  Så når koden genererer et random nummer mellem 1 og 24 og omsætter det til bogstaver, hvis tallet er større end 22 skal der lægges 1 til.

Så går jeg ud fra at det præcist er kombinationerne L-12 og M-1 der ikke må forekomme.  Disse kombinationer indsætter jeg i en while.  Hvis du også vil udelukke andre kombinationer må denne while tilpasses.

Men denne kode har jeg testet på mit system.  Du kan prøve det ud på http://christianjorgensen.be/free_help.php

<?
do
{
  $a = rand(1, 24);
  if($a > 22) $a++;
  $b = chr($a + 64);
  $c = rand(1, 24);
}
while($b == 'L' && $c == 12 || $b == 'M' && $c == 1);
echo "<script>alert('$b - $c')</script>";
?>
Avatar billede free_help Nybegynder
08. juni 2011 - 20:30 #3
Hej Christian.
Det er MEGET imponerende!

Min bogstav rækkefølge var kun et ekspempel den løsning du har lavet er helt perfekt.
08. juni 2011 - 20:51 #4
I så fald, må jeg bede dig acceptere mit svar?