Avatar billede BenedikteJ Nybegynder
07. juni 2011 - 21:52 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Indsætte data i SQLite database vha. ADO.NET i C#

Jeg har et lille bitte program der består af en Windows form med 4 textboxe hvor brugeren skal kunne skrive data (int og strings) ind i og når brugeren trykker gem, skal den data så puttes ind i en eksisterende tabel i en SQLite database, der er adgang til gennem ADO.NET.

Men jeg kan ikke lige få skrevet det rigtige i min gemknap, så nogle der er erfaren i det?
Det skulle gerne være meget simpelt, men jeg kan bare ikke lige få det til at funke, og det er lidt en hastesag..

Min kode ser således ud:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace OmegaEditor
{
    public partial class Editor : Form
    {
        OmegaEditor.DbOmegaEntities db = new DbOmegaEntities();

        public Editor()
        {
            InitializeComponent();

            txtGradFork.Text = "Sværhedsgrader: \r\n\r\n1: Let \r\n2: Middel \r\n3: Svær";
            txtTypeFork.Text = "Opgavetyper: \r\n\r\n1: Plus stykker \r\n2: Minus stykker \r\n3: Gange stykker";
        }

        private void btnSave_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            tbl_matematik nyOpgave = new tbl_matematik();
            nyOpgave.fld_opgave = txtOpgave.Text;
            nyOpgave.fld_svar = int.Parse(txtSvar.Text);
            nyOpgave.fld_grad = int.Parse(txtGrad.Text); ;
            nyOpgave.fld_type = int.Parse(txtType.Text);
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juni 2011 - 22:02 #1
ADO.NET er ADO.NET saa en SQLiteConnection, SQLiteCommand and INSERT command should do it.
Avatar billede BenedikteJ Nybegynder
09. juni 2011 - 12:35 #2
Det endte med dette, hvilket virker:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace OmegaEditor
{
    public partial class Editor : Form
    {
        OmegaEditor.DbOmegaEntities db = new DbOmegaEntities();
        private int antalOpgaver;

        public Editor()
        {
            InitializeComponent();

            var hentQuest = from f in db.tbl_matematik select f;
            List<tbl_matematik> opgaveListe = hentQuest.ToList();
            antalOpgaver = opgaveListe.Count();

            txtGradFork.Text = "Sværhedsgrader: \r\n\r\n1: Let \r\n2: Middel \r\n3: Svær";
            txtTypeFork.Text = "Opgavetyper: \r\n\r\n1: Plus stykker \r\n2: Minus stykker \r\n3: Gange stykker";
        }

        private void btnSave_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            if (txtGrad.Text != "" && txtSvar.Text != "" && txtType.Text != "" && txtOpgave.Text != "")
            {
                tbl_matematik nyOpgave = new tbl_matematik();
                nyOpgave.fld_id = antalOpgaver + 2;
                nyOpgave.fld_opgave = txtOpgave.Text;
                nyOpgave.fld_svar = int.Parse(txtSvar.Text);
                nyOpgave.fld_grad = int.Parse(txtGrad.Text); ;
                nyOpgave.fld_type = int.Parse(txtType.Text);

                db.AddTotbl_matematik(nyOpgave);
                db.SaveChanges();
                db.Refresh(System.Data.Objects.RefreshMode.ClientWins, nyOpgave);

                lblSvar.Text = "Opgaven blev oprettet!";

                Application.Restart();

            }
            else
            {
                lblSvar.Text = "Husk at udfylde alle felter.";
            }