Avatar billede dang Praktikant
02. juni 2011 - 21:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer efter opgradering fra PHP4 til 5 :/

Er der en ekspert der kan hjælpe mig her ? Selvom jeg ved at brugeren findes i databasen så skriver den at brugeren ikke findes ! Er der en der kan gennemskue det ?

$bruger = mysql_real_escape_string($bruger);

$pass = mysql_real_escape_string($pass);

if (mysql_num_rows(mysql_query("SELECT id FROM bruger WHERE bruger = '$bruger' AND pass = '$pass'"))) {

  // brugeren findes ...

}

else {

  print "Brugernavn eller password er forkert, klik på tilbage knappen i browseren og prøv igen";

}
Avatar billede wanze Nybegynder
02. juni 2011 - 21:39 #1
Du kunne jo starte med at pille tingene fra hinanden og se, hvad der sker.

Start med at udskrive din forespørgsel: "SELECT id FROM bruger WHERE bruger = '$bruger' AND pass = '$pass'". Ser den ud som du faktisk regner med? Prøv dernæst at køre den forespørgsel med mysql_query("SELECT ...") or die(mysql_error()), så du kan se om der opstår en fejl.
Avatar billede repox Seniormester
02. juni 2011 - 21:56 #2
Du kan ikke tilgå POST eller GET variabler på samme måde i PHP5 som du kunne i PHP4.

For at hente din 'bruger' og 'pass' variabel skal sikkert bruger $_POST["bruger"] og $_POST["pass"] i stedet.
Avatar billede dang Praktikant
02. juni 2011 - 23:24 #3
Mange tak for feedback.

Den ville kun lade mig bruge dem uden " men så skriver den, jeg prøvede at google fejlmeldingen men det er vist som at lede efter en nål i en høstak !

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource

Her er linien den hentyder til !

if (mysql_num_rows(mysql_query("SELECT id FROM bruger WHERE bruger = $_POST[bruger] AND pass = $_POST[pass]"))) {
Avatar billede repox Seniormester
02. juni 2011 - 23:27 #4
Du skulle ikke bruge dem der - men her:
$bruger = mysql_real_escape_string($_POST["bruger"]);

$pass = mysql_real_escape_string($_POST["pass"]);

Det andet er en kæmpe sikkerhedsrisiko!
Avatar billede dang Praktikant
02. juni 2011 - 23:54 #5
Tusind tak :)

Send svar repox :)

Vil du ha point som tak for feedback Wanse ?
Avatar billede wanze Nybegynder
03. juni 2011 - 11:37 #6
Nej, jeg overså fuldstændigt det med POST og globale variabler, så de må vist gå til Repox. :)
Avatar billede repox Seniormester
04. juni 2011 - 11:21 #7
Der kom et svar her :)
Avatar billede dang Praktikant
05. juni 2011 - 08:27 #8
Værsgo :)