Avatar billede qpc Nybegynder
01. juni 2011 - 13:28 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

forhøje 4:20 (min:s) til 5 min

Jeg er ved at "gennemregne" min telefonregning. Til det har jeg brug for at kunne forhøje for eksempel  4 minutter:20 sekunder  4:20  til 5(tallet 5).
qpc
Avatar billede natkatten Mester
01. juni 2011 - 14:18 #1
Jeg forudsætter, at du har formatteret dine indtastninger af tider som klokkeslæt (og så f.eks. vist i formatet m:ss). Hvis data står i kolonne A kan du så i kolonne B lave følgende oprundingsformel:

=AFRUND.LOFT($A1;1/1440)
Avatar billede natkatten Mester
01. juni 2011 - 14:22 #2
Supplement til #1:

Hvis du har installeret Analysis Toolpak kan du bruge:

=MAFRUND($A1;"0:01")

Denne runder dog til nærmeste minuttal, hvorfor 4:20 vil blive rundet ned til 4:00, medens 4:30 vil blive rundet op til 5:00.
Avatar billede Tryphon Nybegynder
01. juni 2011 - 15:37 #3
Ovennævtne funktion afrunder ikke til tallet 5, men til minuttet 5, og det kan være lidt svært at regne på.

Jeg ville bruge denne formel

=AFRUND.LOFT(MINUT(A1)+HVIS(SEKUND(A1)=0;0;1);1)

Hvis(sekund... kompserer for, at der ikke skal rundes på, hvis man et klokkeslet med nul sekunder.
Avatar billede Tryphon Nybegynder
01. juni 2011 - 15:50 #4
Glem afrund.loft. Jeg lod mig forvirre af ovenstående.

=MINUT(A1)+HVIS(SEKUND(A1)=0;0;1)
Avatar billede qpc Nybegynder
01. juni 2011 - 16:10 #5
Mange tak for svaret men jeg kan ikke få det til at virke.
Mine data har jeg hentet (ctrl c)på firmaets hjemmeside og indsat i regneark.
kolonne A dato - kolonne B opkald/sms - kolonne c tidsforbrug (4 minutter og 19 sekunder) vist som 4:19
Hvis jeg formaterer kolonne C mm:ss fremkommer 19:00

jeg indsatte formlen  =AFRUND.LOFT(MINUT(c1)+HVIS(SEKUND(c1)=0;0;1);1)
i kolonne d
Avatar billede natkatten Mester
01. juni 2011 - 16:22 #6
Se dette regneark, hvor jeg har sat forskellige løsningsforslag ind. Hvordan er din kolonne A formatteret?

http://gupl.dk/60719/
Avatar billede natkatten Mester
01. juni 2011 - 16:34 #7
I øvrigt er det altid, når emnet er dato og tid, værd at kigge på denne guide:

http://www.eksperten.dk/guide/681

Generelt skal man holde tungen lige i munden, når der skal laves tidsberegninger.
Avatar billede qpc Nybegynder
01. juni 2011 - 17:24 #8
Allerførst. Mine point skyldes kun at jeg har været "medlem" længe.
Jeg ved ikke hvordan kolonnerne er formateret, simpelt hen fordi jeg ikke ved hvordan eller hvor jeg skal se efter det.
Hvis jeg indsætter formlen  =MINUT(AFRUND.LOFT($A1;1/1440)) og erstatter A1 med C7  - fordi i kolonne C står tidsforbruget som 4:19  - fremkommer tallet 19
Avatar billede natkatten Mester
01. juni 2011 - 19:21 #9
Det tyder på, at indholdet af cellen er 04:19:00. Forstået som 4 timer og 19 minutter. Det vil sige, at den er formatteret som t:mm og altså viser timer og minutter.

Hvis du placerer markøren på cellen og højreklikker på den, så kan du under fanebladet "Tal" se formatteringen. Hvis du i stedet vælger formatteringen "Standard", så kan du se, hvilket udgangspunkt Excel anvender for sine beregninger. I dit tilfælde vil det sikkert være et kommatal i omegnen af 0,17986 (det præcise tal afhænger af om der er sekunder med i tallet).
Avatar billede qpc Nybegynder
01. juni 2011 - 20:04 #10
Nu har jeg løst problemet. det er nok ikke smart/korrekt men det virker - mangler dog at udføre det på hele arket.
Løsningen
Bruger =MINUT(AFRUND.LOFT($A1;1/1440)) til de 19 sekunder
Bruger =time(AFRUND.LOFT($A1;1/1440))  til de  4 minutter
plusser de to celler

Mange tak for hjælpen
qpc
Avatar billede qpc Nybegynder
02. juni 2011 - 11:48 #11
Ovenstående var vist ikke rigtigt.
Det er vist ikke mig der skal smide et svar.

Så smid lige et svar eller hvad man nu gør, så jeg kan betale.

Med håb om tilgivelse/forståelse
qpc