Avatar billede NielsErikP Mester
29. maj 2011 - 22:58 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

PHP/MySQL -- Kom i gang.??

Hej Eksperter...
Nu har jeg gennem noget tid leget en del med Html/Css... Ikke at jeg overhovedet kan det hele.
Men nu er lysten til at komme videre... Sådan at man kan få et site med login/brugere osv..
Så nu vil jeg gerne til at beskæftige mig med PHP.. At lære det evt. også MySql.
Hvor starter man...?? Er der nogle gode begynder sites osv..

Håber i kan give mig lidt vejledning.

På forhånd tak..!!
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2011 - 23:03 #1
Køb et par gode bøger.

Eller start med at låne nogle på dit lokale folkebibliotek.
Avatar billede NielsErikP Mester
29. maj 2011 - 23:38 #2
Hej..

Nævn nogle gode titler at starte med.. Da erfaringen ikke er stor med det.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2011 - 23:41 #3
Gaa ind paa amazon.com og soeg paa PHP og MySQL - og laes saa anmeldelserne af boegerne.
Avatar billede masteraaen Novice
30. maj 2011 - 00:17 #4
http://www.w3schools.com/php/default.asp

Kom selv i gang v ovenstående. Håber du kan bruge det...
Avatar billede NielsErikP Mester
30. maj 2011 - 00:58 #5
Hej...
Ser du det var jo noget jeg kunne bruge, det "W3schools", da jeg jo helst vil det online på nettet.
masteraaen, jeg kiggede lidt på w3schools, og forstod at man skulle installerer både "Apache", "MySql" og "PHP", nogle referencer til, hvor det skaffes, hvordan det installeres og kan man installere de tre og programmere i det uden at have server plads.
30. maj 2011 - 06:29 #6
Du kan finde 'det hele' ved at downloade og installere XAMPP http://sourceforge.net/projects/xampp/ .  XAMPP er netop en pakke, der er beregnet paa indlæring, og XAMPP siger selv, at den ikke er egnet til egenlig produktion, men den har hjulpet mig.

Jeg har også selv haft stor glæde af w3schools.  Jeg ved, at der er medlemmer på dette forum, der rynker på næsen af w3schools, og det er da korrekt, at da jeg var kommet et stykke vej, skulle jeg igang med bøgerne, men da havde jeg så en begynder sviden, der hjalp mig med at forstå bøgerne.

Yderligere vil jeg nævne, at jeg har haft stor hjælp at at besvare spoergsmål her på Eksperten.  Jeg fandt spørgsmål om php/mysql/html/css, googlede og arbejdede mig frem til løsninger, som virkede i mit system.  Tit tog det så lang tid, at en anden var kommet med en løsning forinden, men det gav god rutine.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
30. maj 2011 - 08:30 #7
Hey.

Snup et kig på denne.
http://www.amazon.co.uk/Beginning-PHP-MySQL-Novice-Professional/dp/1590595521/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1306736983&sr=8-1

Jeg har selv brugt den som hedder PHP5 and MySQL og den er rigtig god, bruger den stadig en gang i mellem som opslagsværk.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
30. maj 2011 - 08:30 #8
Den kan i øvrigt også lånes på biblioteket.
Avatar billede Authiel Nybegynder
30. maj 2011 - 09:35 #9
Hvis du kan undvære lidt i det månedlige budget så kan jeg varmt anbefale http://www.lynda.com/

Jeg brugte selv disse titler da jeg skulle igang med PHP:
http://www.lynda.com/PHP-tutorials/php-with-mysql-essential-training/435-2.html
http://www.lynda.com/PHP-tutorials/php-with-OOP-beyond-the-basics/653-2.html
Avatar billede NielsErikP Mester
30. maj 2011 - 15:45 #10
Hej...

#6 :
Tak for din forklaring, så kan jeg forstår det bare er at arbejde med det, ved ikke om jeg får en del problemer,Html kender jeg, men intet til Javascript.
Jeg hentede Xampp fra sourgeforce og installerede det, den startede med at brokke sig over at jeg havde noget UAC. men installerede godt nok. Hvordan tjekker man lige om det funger??

#7  :
Vil prøve at tjekke den amazon bog ud.!!

#9 :
Tak...Det lyder godt med lidt video om det!!
30. maj 2011 - 18:28 #11
I din browser gå til http://localhost .  Så skulle du faa xampp's åbningsside.  Det viser, at den er installeret korrekt.

Så i stifinderen, find mappen xampp og derunder htdocs.  Det er hvor dine filer skal placeres.  Hvis du laver nedenstående fil og kalder den index.php og derefter i din browser kalder http://localhost/index.php, så skulle du få teksten "JEG ER HER"

<?php
echo "JEG ER HER";
?>

Held og lykke med det.
Avatar billede NielsErikP Mester
30. maj 2011 - 21:12 #12
Hej...
Tak for det.. Så er det jo bare at få studenterhuen sat på igen ;-)
Xampp's åbningsside kommer fint frem, men når jeg starter Xampp's control panel på min computer... kommer der en meddelse "Status Check Failed (og en id nr.) + "Current directory : C:\Xampp"... hvorfor giver den den melding med "Status Check Failed".
30. maj 2011 - 21:45 #13
Ja, jeg glemte (fordi det er nogen tid siden jeg selv har brugt xampp), at jeg også har haft problemer med control panelet.  Det jeg plejede at gøre er at starte apache og mysql programmerne manuelt således:

I stifinderen åbne mappen xampp og i mappen åbne filerne apache_start.bat og mysql_start.bat.  Når jeg så var færdig gik jeg igen ind i mappen xampp og åbnede apache_stop.bat og mysql_stop.bat.

Jeg har haft xampp installeret og afinstalleret nogle gange.  Sidste gang jeg installerede xampp valgte jeg at installere apache og mysql som services, hvilket betyder at de starter hver gang jeg starter komputeren.  Fordelen er at jeg ikke behøver at starte og stoppe dem manuelt.  Om der er nogen ulemper ved at have apache og mysql kørende hele tiden ved jeg ikke.
Avatar billede NielsErikP Mester
30. maj 2011 - 22:31 #14
Hej...
Det er ok at høre, så er det nok en fødsels fejl ved Xampp, den lever vi med.
Okay er du holdt med at programmere i PHP og MySql eller er der andet man bruger til det, når man er kommet over begynder vanskelligehederne. Har prøvet at kigge på w3schools... Det tager nok tid før man kan fremstille noget brugbart.
Christian_Belgien du skal ihvertfald have point, lægger du et svar..

Og til i andre i denne tråd som ønsker at dele med Christian læg venligst også et svar.
Avatar billede masteraaen Novice
30. maj 2011 - 22:50 #15
Jeg synes, jeg fortjener ALLE pointene...
Nej, gas. God fornøjelse med det. Du kan få rigtig mange gode timer med w3schools...Jeg synes, de forklarer det godt, men det er klart, at når du skal til at være jonglør, så skal du bevæge dig videre. Jeg har dog selv klaret mig fint med w3schools og ellers google (og eksperten.dk!) ved specifikke problemer, jeg ikke kunne løse umiddelbart. Men jeg har heller aldrig lavet det super avancerede....

Du behøver ikke give mig point.

:-)
31. maj 2011 - 06:07 #16
Svar
Avatar billede Authiel Nybegynder
31. maj 2011 - 08:56 #17
Svar
Avatar billede NielsErikP Mester
31. maj 2011 - 12:53 #18
Hej..
Så smed jeg lige lidt point mellem jer efter hjælp jeg fik.
Skulle net-base.dk og arne_v føle sig snydt, så må de jo komme frem, når man spørger om svar.

Take Care..!!