Avatar billede madsen79 Nybegynder
27. maj 2011 - 11:22 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Access 2010 Makro hjælp

Hejsa
Jeg er ved at ryde op i en gammel datadase, og gøre den nemmer at bruge.
I den forbindelse har jeg oprettet en formular som fremtræder som startside hvorpå jeg har oprettet nogle knapper der funger via underkyberlink til enkelte rapporter. (knap guiden kommer med en felj hvis jeg bruger den "Ambiguous name detected", der for bruger jeg ikke den)

Mit problem er at jeg på forsiden har lavet en kombinationsboks, med 3 kolonder der viser: Statornummer, Projektnummer og Selskabsnavn. Nå jeg vælger fra min dropdown liste får jeg værdien i Strato nummer. fx 1136.
Dette her jeg gjordt for de jeg har over 100 selskaber.
JEg skal nemlig efterfølgende bruge dette nummer når jeg vælger en rapport. Rapporterne køre nemlig påbaggrund af forespørgsler, hvor i er er opsat en parameterværdi, som er strato nummeret.

Mit problem er nu at jeg gerne vil lave en makroknap i sted for min rapportknap. Når jeg har valg mit mit selskab i dropdown/kombinationsboks vil jeg gern have at den husker det når jeg trykker på en rapport så jeg ikke skal skrive det i parameterværdien igen.

kan dette lade sig gøre ? eller er der en nemmer og snarter måde at gøre dette på?

Hilsen madsen79
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2011 - 11:46 #1
"Ambiguous name detected" wer en fejlmeddelelse der må kunne rettes. Kontroller, at du ikke har flere procedyrenavne med det samme navn.

Hvis din combo på startsiden er alfanumerisk, kan du åbne en rapport med denne:

DoCmd.OpenReport "rapport1", acViewPreview, , "[Tabel1]![tekst] = '" & Me!tekst & "'"

Hvis comboen er numerisk således:

DoCmd.OpenReport "rapport1", acViewPreview, , "[Tabel1]![tal] = '" & Me!tal & "'"
Avatar billede madsen79 Nybegynder
27. maj 2011 - 12:17 #2
okay hvor skal jeg skrive det henne?
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2011 - 13:21 #3
I en kommandoknap's OnClick hændelse
Avatar billede madsen79 Nybegynder
27. maj 2011 - 13:53 #4
Jeg prøver at skrive følgende;
DoCmd.OpenReport "Report Forside Selskabets indexstigning kort form", acViewPreview, , "[selskaber]![tekst] = '" & Me!tekst & "'"
men når jeg gør dette før jeg følgende fejl;
Microsoft Acces kan ikke finde objektet 'DoCmd'
Hvis 'DoCmd' er en ny macro eller malrogruppe, skal du sørge for at have gemt den og skrive dens nevn korrekt.
Når jeg så klikker OK til den får jeg:
Microsoft Access kan ikke følge linket til 'Report Forside Selskabets indexstigning kort form'. kontoler destination.

jeg ved at distinationen er rigtig :-(

hvad kan jeg gøre anderledes
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2011 - 15:08 #5
Har du et felt, der hedder "tekst"?
Avatar billede madsen79 Nybegynder
30. maj 2011 - 08:01 #6
Min Kombinationsboks hvor jeg udvælger min data (strato nummer):
Navn;  opslagsboks
Data / Rækkekilde;
SELECT [Selskaber].[Stratonummer], [Selskaber].[Projektnr], [Selskaber].[Selskabs  navn] FROM Selskaber ORDER BY [Selskabs  navn];

Den knap jeg gerne vil have til at hente hente en rapport med udgangs punkt i den opslåede Kombinationsboks (strato nummer)
Komandoknap:
Navn; TEST knap
Knappen skal åbne en rapportved navn " Report Forside Selskabets indexstigning kort form"
Hændelser  / ved klik:
DoCmd.OpenReport "Report Forside Selskabets indexstigning kort form", acViewPreview, , ""[Selskaber].[Stratonummer] = '" & Me!tal & "'"
Har også forsøgt
DoCmd.OpenReport " Report Forside Selskabets indexstigning kort form ", acViewPreview, , "[Selskaber].[Stratonummer] = '" & Me!tekst & "'"

Knappen skal åbne en rapportved navn " Report Forside Selskabets indexstigning kort form"

Jeg kan desværre stadig ikke få det til at virke :-(
Avatar billede mugs Novice
30. maj 2011 - 08:49 #7
Du skal først finde ud af, om combo'en (opslagsboks) er numerisk eller alfanumerisk. Hvis alfanumerisk, så prøv denne:

DoCmd.OpenReport " Report Forside Selskabets indexstigning kort form ", acViewPreview, , "[Selskaber].[Stratonummer] = '" & Me!strato_nummer & "'"

Hvis strato nummer er numerisk så prøv denne:

DoCmd.OpenReport " Report Forside Selskabets indexstigning kort form ", acViewPreview, , "[Selskaber].[Stratonummer] = " & Me!strato_nummer & ""

Mellemrum i objektnavnene er ikke særlig heldig for nu at sige det mildt.

Alternativt kan du prøve at lave en makro og afspille den fra din formular, og når den fungerer konverterer du den til VBA. Jeg plejer aldrig ag bruge makroer i den færdige applikation
Avatar billede madsen79 Nybegynder
30. maj 2011 - 09:50 #8
jeg har forsøgt , men får følgende pop-up
Microsoft Acces kan ikke finde objektet 'DoCmd'
Hvis 'DoCmd' er en ny macro eller malrogruppe, skal du sørge for at have gemt den og skrive dens navn korrekt.
Når jeg så trykker OK til den skal jeg indtaste parameterværdi mit strato nummer.

tak for inputtet med mellemrum.
Avatar billede mugs Novice
30. maj 2011 - 09:57 #9
Det kan skyldes forskelligheder i versionerne, om end jeg aldrig har været ude for det med DoCmd.

Har du en e-mail, så sender jeg en testdb, hvor min kode fungerer.

Prøv i VBA-editoren at kontrollere referencerne.
Avatar billede madsen79 Nybegynder
30. maj 2011 - 10:08 #10
det kan du tro
madsen@hansen-noettrup.dk
Avatar billede mugs Novice
30. maj 2011 - 10:16 #11
Sendt.
Avatar billede madsen79 Nybegynder
30. maj 2011 - 10:57 #12
takker, jeg har lige sendt en mail retur
Avatar billede mugs Novice
30. maj 2011 - 12:28 #13
Db rettet og returneret.
Avatar billede mugs Novice
14. juni 2011 - 10:26 #14
Tak for point. Fik du det til at fungere?
Avatar billede madsen79 Nybegynder
14. juni 2011 - 10:55 #15
nej desværre, så jeg nøjes med en en kombinationsboks som opslagsværk, der viser en værdi, som jeg senere kan indtase i parameterværdierne
Avatar billede mugs Novice
14. juni 2011 - 11:12 #16
Kan du sende mig din db som en .zip fil men en forklaring på, hvad du ønsker, så ser jeg på det lidt senere idag.
Avatar billede madsen79 Nybegynder
14. juni 2011 - 11:19 #17
tak, men det går nok ikke der er en del fortrolige oplysninger i den.