Avatar billede kthiesen Novice
26. maj 2011 - 13:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg sortere mit mysql resultat så et resultat kun vises én gang?

Hej

Jeg er ved at lave et program i PHP til at styre en medlemsdatabase i MYSQL.

Jeg vil gerne lave en rapport, der skal tælle nogle resultater sammen for en given periode.

Men jeg vil kun se et samlet resultat for hvert medlem, så hvis f.eks. mit array ser sådan ud i meget simpel form:

navn      resultat
Knud          2
Claus        3
Knud          1
Søren        3
Henrik        2
Knud          4
Martin        2
Claus        3

Så skal rapporten se sådan ud:

Navn      Samlet resultat
Claus        6
Henrik        2
Knud          7
Martin        2
Søren        3

Jeg kan godt få den til at lave sorteringen men så kommer det bare som:
Navn      Samlet resultat
Claus        3
Henrik        2
osv.

Jeg vil gerne have personen nævnt en gang med samlet resultat.

Er der nogen idéer til hvordan jeg gør det?

Venlig hilsen
Kristen
26. maj 2011 - 14:02 #1
SELECT navn, SUM(resultat) as Samlet resultat FROM mytable GROUP BY navn
Avatar billede kjulius Novice
26. maj 2011 - 19:19 #2
SELECT t1.navn, SUM(t1.resultat) AS SamletResultat
FROM dinTabel AS t1
WHERE dato BETWEEN fradato AND tildato
GROUP BY navn
ORDER BY navn

eller noget i den retning.
26. maj 2011 - 19:31 #3
kjulius, vi er ikke uenige.  Jeg koncentrerede mig om det spoergeren stillede som det centrale problem, at faa summen af resultaterne per navn.  Og ja, as SamletResultat skal vaere i et ord.
Avatar billede kjulius Novice
26. maj 2011 - 19:43 #4
Ja, jeg er godt klar over, at det er det helt centrale. Resten er flødeskummet på lagkagen. Spørgeren lyder til at være helt på bar bund, derfor følte jeg, at det var på sin plads at "udvide" din forespørgsel med et par ekstra elementer, som han også ser ud til at ville have med.
Avatar billede kthiesen Novice
26. maj 2011 - 23:20 #5
Hej Christian_Belgien og kjulius

Jeg kan bruge begge svar, men Christian_Belgien kom først med sit og det har jeg brugt, så tak til jer begge og point går til Christian_Belgien
Avatar billede kjulius Novice
27. maj 2011 - 11:44 #6
Rigtigt set. :-)