Avatar billede free_help Nybegynder
25. maj 2011 - 18:23 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

PHP: hente information i database ud fra dato.

Hej Eksperter.
Jeg har designet i mange år men har aldrig kunne programmere.
Det vil jeg nu gøre noget ved.

For at lære det bedst muligt har jeg læst på div. oplæringssider.
Ydermere har jeg udtænkt en hjemmeside jeg vil lave for at "learn by doing".

Desværre er jeg nu gået i stå.
Den del jeg vil spørge om nu er nået jeg ikke har kunne finde på nettet. Primært fordi jeg ikke præcis ved hvad jeg søger efter.

Here goes:

Lad os sige jeg på min side vil vise et citat (dagens citat) på min side.
Citatet skal hentes i min database helst et random hvis det kan lade sig gøre.

Det vigtigste er bare at det er det samme citat der er på siden hele dagen uanset hvilen computer man kommer på fra.

Dagen efter skal det så være et nyt citat osv.

Jeg kommer nok til at stille en del flere spørgsmål her på eksperten den næste tid.

På forhånd tak.

PS. Hvad er den korrekte kategori til PHP programmering?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2011 - 18:44 #1
Avatar billede free_help Nybegynder
25. maj 2011 - 19:11 #2
Tak arne.
Håber jeg kan få besvaret det her spørgsmål herfra alligevel.
Så smider jeg dem derind fremover.

Skulle en admin evt. titte med må du meget gerne smide den i korrekt kategori.
Avatar billede vifa Novice
25. maj 2011 - 19:43 #3
Hej Free_help,

I mine databaser har jeg altid en kolonne med et id. Således får hver værdi jeg putter ind et unikt id. Når jeg så henter alt ud fra databasen kan jeg sortere det efter id. Mysql koden ser således ud:

"SELECT * FROM database ORDER BY id DESC"

Du kan også bruge ASC istedet for DESC hvis du vil have det ældste frem først.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2011 - 19:45 #4
SELECT *
FROM citater
WHERE id=DAYOFYEAR(NOW())

vil vaelge den samme raekke for alle hele dagen.

Kraever 366 citater i databasen.
Avatar billede vifa Novice
25. maj 2011 - 19:45 #5
Hov, glemte lige at sige at når du oprette en ny tabel skal du vælge auto_increment under ekstra på din id kolonne. Så tæller den nemlig automatisk op hver gang du putter en ny værdi ind.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2011 - 19:56 #6
SELECT *
FROM citater
WHERE id=((YEAR(NOW())-2011)*366+DAYOFYEAR(NOW()))

med 3660 raekker i databasen, saa kan det virke i 10 aar
Avatar billede free_help Nybegynder
25. maj 2011 - 19:58 #7
Tak for svar men jeg har nok forklaret mig lidt dårligt.

Men der skal kun vises ét citat.
næste dag skal vises ét nyt citat hele dagen.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2011 - 20:02 #8
Ja.

Det er det som min loesning goer.
Avatar billede vifa Novice
25. maj 2011 - 20:02 #9
Du giver hvert citat et id. Så laver du et stykke php kode der finder hvilken dag på året det er (eksempelvis nr. 155):

"SELECT * FROM citat WHERE id = '$dag'"
Avatar billede free_help Nybegynder
25. maj 2011 - 20:09 #10
Men er der en løsning på at gøre det random eller skal man følge rækkefølgen?

Citater må godt gentages en anden dag.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2011 - 20:12 #11
hvis du vil goere det random (hvad der vises en bestemt dag) men ikke random (hvad der vises i loebet af dagen), saa vill ejeg finde det nemmest at lave en tabel som mapper datoer til id'er og joine med den
Avatar billede free_help Nybegynder
25. maj 2011 - 20:21 #12
Det lyder umiddelbart som en løsning.
Er det noget du kan og vil beskrive hvordan jeg gør, eller er vi kommet ud i noget der ikke kan gøres op i "Eksperten" point?
Avatar billede free_help Nybegynder
25. maj 2011 - 20:27 #13
arne_v> Se venligst også dette spm:
http://www.eksperten.dk/spm/939662
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2011 - 20:33 #14
SELECT *
FROM citat JOIN pick ON citat.id=pick.citatid
WHERE pick.d = DATE(NOW())

du kan enten loade pick tabellen manuelt eller skrive et lille PHP script som goer det.
Avatar billede free_help Nybegynder
25. maj 2011 - 20:46 #15
pt. siger det mig ikke meget :) Så for ikke at spilde din tid skal jeg måske vende tilbage når jeg er kommet længere i PHP universet.

Ellers skal du forklare det hele í mindste detalje og det forventer jeg ikke af dig.

Men foreløbig siger jeg mange tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juni 2011 - 04:11 #16
all set?