Avatar billede mczlimmer Nybegynder
25. maj 2011 - 17:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tabel og afsnit nummerering...

Hej Eksperter,

For det første vil jeg gerne høre om det er muligt at droppe nummereringen af chapters når jeg bruger memoir? Altså om det er muligt at have sections nummereret udelukkende som <section> og ikke som <chapter>.<section> . Alternativt at section fonten blev lavet om til den der normalt passer til subsections..?

Jeg kunne også godt tænke mig at nummereringen af mine subsections startede forfra hver gang der kom en ny section/chapter..?

Og til sidst kunne jeg godt tænke mig at mine tabeller blev nummereret som <section>.<nummer>..?
I forbindelse med mine tabeller dukker desuden et mærkværdigt problem op når jeg prøver at bruge enten \ref eler \vref skriver den nummeret på den givne tabel som <chapter>.<section>.<subsection>..?

Jeg bruger:
\documentclass[a4paper,12pt,oneside,article,dvips,english]{memoir}
\usepackage{varioref}
\chapterstyle{article}
\setsecnumdepth{all}
\numberwithin{equation}{section}
\numberwithin{figure}{section}
\numberwithin{table}{section}

Mvh.
Rune
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 17:59 #1
må man spørge hvorfor? Med den opsætning, ser det da bare ud til at du skal bare \chapter i stedet for \section og så videre. Så er du fri for at omkode, \chapter er nu en gang øverste niveau i memoir. Men ellers står alt hvad du har brug for at vide i memoir manualen.
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
25. maj 2011 - 18:06 #2
Det må man selvfølgelig godt :-)
Som det er sat op nu er forskellen på \chapter og \section mildest talt til at overse og det ser lidt dumt at et underafsnit skal have same størrelse overskrift som hovedoverskriften.

Jeg ville sætte stor pris på hvis du gad give mig et hint om hvor i Memoir manualen jeg skal lede..? Indtil videre har jeg nemlig ikke haft nogen succes med at lede der. Især problemet med \ref og \vref fatter jeg brik af..?

/Rune
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 19:17 #3
Redefiner størrelserne, det står i kapitlet om document divisions.

Vedr. dine tællere, så vil dette igen gå væk hvis du anvender \chapter i stedet for \section (så skal du jo ikke ændre noget)

Desuden oversætter dit eksempel med \numberwithin ikke uden videre, idet \numberwithin kommer fra amsmath, som du ikke loader i dit eksempel (det er derfor man altid skal poste kompilerbare minimale eksempler).

Memoir har en tilsvarende konstruktion, så \counterwithin op.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 20:01 #4
overvej evt. den chapterstyle der hedder reparticle
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
26. maj 2011 - 18:48 #5
Ok så fandt jeg ud af ændre størrelsen på sections dog ikke med hjælp fra Memoir manualen, den gjorde mig bare mere forvirret.

Men problemet med den mærkelige nummerering af mine tabeller fortsætter.

Nedenstående giver en tekst der hedder "In table 4.2 have I listed ..", men tabellen har nummeret 4.1 ..?

\begin{table}[htb]
    \begin{center}
    \caption{Descriptive statistics for the companies in the data set (2006)}
        \newcolumntype{R}{>{\centering\arraybackslash}X}
        \begin{tabularx}{1.0\textwidth}{@{}lRRRR@{}} \toprule
                                                &    \multicolumn{2}{>{\centering\setlength\hsize{2\hsize}}X}{\textbf{Portfolio companies}}    & \multicolumn{2}{>{\centering\setlength\hsize{2\hsize}}X}{\textbf{Reference companies}} \\
                                                & Average    &    Median    &    Average    &    Median    \\
                \hline
                Turnover                &    2,324        &    964            &    3,228        &    560            \\
                Assets                    &    3,510        &    525            &    2,783        &    243            \\
                Debt                        &    1,943        &    155            &    625            &    79            \\
                Invested Capital&    2,315        &    242            &    1,484        &    116            \\
                EBITDA                    &    329            &    59            &    498            &    41            \\
                Gearing                    &    4.50        &    2.51        &    2.37        &    1.64        \\
                Employies                & 1,114        &    495            &    1,358        &    211            \\
                EBITDA/Assets        &    9.51\%    &    10.70\%    &    14.60\%    &    13.61\%    \\
                ROIC                        &    9.30\%    &    8.48\%    &    21.89\%    &    10.46\%    \\
                \bottomrule
        \end{tabularx}
        \end{center}
        \footnotesize{Note: Revenue, Assets, Debt, Invested Capital and EBITDA are in mio. DKK.\\Assets are their book value. Invested capital is found by reformulating the balance, such that the reformulated assets are related to the operations and the liabilities are related to financing.\\EBITDA are ex extra ordinary posts, except posts that relates to restructuring.\\ROIC (Return On Invested Capital) is NOPAT (=EBIT - tax of EBIT) compared to invested capital.}
        \label{tab:data2006}
\end{table}
In table \ref{tab:data2006} have I listed ...
--------------------------
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2011 - 10:13 #6
rookie fejl ;-)

(1) lad være med at anvende center environmentet her, det giver for meget luft og det skjuler tablenummeret for din label

(2) fjern \end{center} og erstat \begin{center} med \centering (hvilket også er forklaret i min LaTeXbog).

(3) placer ALTID \label lige bagefter \caption, da det er \caption som giver nummeret

(4) til tabelnoter se pakken threeparttablex (den er forklaret i min LaTeXbog)

(5) det er normalt ikke god stil at skrive enheder inden i tabelceller (her %), skriv det som en del af overskriften (her den ude til venstre)
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
27. maj 2011 - 12:55 #7
1 + 2) Enig, opdagede det i nat og har rettet det :-)

3) Jeg tror jeg har gjort det sådan fordi TeXnic Center automatisk gør sådan og så har jeg vel bare kopieret det setup efterfølgende, men når du siger det er dumt er den precedens stoppet fra idag af.

4) Det må jeg se at få læst om, har nemlig heller ikke været helt tilfreds med min nuværende løsning (desværre ender jeg altid med i sidste øjeblik at skrive teksten og ender derfor tit med lappe løsninger).

5) Hmm, det kan du måske have ret i.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2011 - 13:03 #8
(3) genovervej evt. dit valg af editor. Jeg kan heller ikke tro at den gør sådan pr. default? TeXMaker kan noget lignende, men med meget bedre popup-forslag

(5) på den måde forstyrrer endhederne ikke i tabeldata
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
09. juni 2011 - 11:50 #9
Daleif smider du et svar?
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2011 - 12:07 #10
svar