Avatar billede WildL Nybegynder
24. maj 2011 - 23:47 Der er 9 kommentarer

WD Harddisk dukker ikke op...

Hej

Jeg har et problem med en harddisk. Harddisken er en 2TB's sag der har siddet i en MyBook, harddisken hedder "Green Caviar". USB indgangen i MyBook'en gik i stykker (billigt bras!!) og jeg pillede derfor harddisken ud og har tilslutten den via sata. Det skal siges at jeg har en del vigtige dokumenter liggende (har dog backup af disse på nettet)
og en HEL masse private film og billeder som jeg desværre ikke har backup af

:( :(

I enhedshåndtering findes den som "WDC WD20 EADS-bla bla bla", hvis man dobbeltklikker på enheden og går i fanebladet "Volumes" finder man følgende info når man trykker på "Populate":

Disk: Disk 1
Type: Unknown
Status: Not initialized
Partition style: Not applicable
Capacity: 1907729 MB
Unallocated space: 0 MB
Reserved space: 0 MB

Jumperen står som standard. Harddisken virkede upåklageligt inden jeg knækkede USB indgangen og denne indgang er ikke forbundet til harddisken, så harddisken har ikke taget skade. Går ud fra det ikke kan være et driver problem når det er en harddisk, da de vel ligger i OS automatisk.

Har lavet en quick test med WD's diagnostiserings program "LifeGuard" og der sagde den PASS og fik et lille grønt flue ben. Er i gang med extended test, hvilket jeg venter på bliver færdigt.. Lige nu ser det ud til testen tager 5 timer!!

Har også prøvet at tage et sata stik fra en anden harddisk i min computer for at udelukke noget problem med bundkort/kabler..

Nogen idéer???

det er omkring 200 GB film og billeder fra mit liv gennem det sidste halvandet års tid der er gået tabt ellers :( Plus musik, dokumenter, osv... fanme øv :(
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 02:01 #1
Du skal ikke gå i Enhedshåndtering men i Diskhåndtering og se hvad der der står. Windows???
Avatar billede thov Forsker
25. maj 2011 - 02:41 #2
Filsystemet på disken er nok hverken FAT32 eller NTFS, så Windows kan ikke læse indholdet.
Det er mere sandsynligt at det er noget Linux-halløj, så hent Puppy Linux, brænd .ISO'en på CD og boot på den.
http://puppylinux.org/main/Download%20Latest%20Release.htm

Forhåbentlig kan Puppy'en mounte disken, så du kan kopiere indholdet over på en NTFS disk.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 03:06 #3
Der er noget, som ikke hænger sammen.
"Harddisken er en 2TB's sag"har tilslutten den via sata"
Jumperen står som standard"
Der er ikke jumper på en Sata disk.
Avatar billede thov Forsker
25. maj 2011 - 10:53 #4
Jo - SATA diske kan godt ha' en jumper, men den har en anden betydning i forhold til PATA disk jumpere.

SATA jumperen kan tvinge en 300Mb/s disk til at køre med 150Mb/s, hvis disken er for 'moderne' til bundkortets controller.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2011 - 11:23 #5
#4
Nå sådan, ok, men den vil så køre under alle omstændigheder:)
Avatar billede WildL Nybegynder
25. maj 2011 - 22:10 #6
Fik lavet et volume på disken gennem diskhåndtering og så kunne man se harddisken i windows, men den beder om at blive formateret før jeg kan bruge den, så er pt. i gang med analysere disken med testdisk 6.12.
Avatar billede WildL Nybegynder
26. maj 2011 - 12:05 #7
Hmm, kan simpelthen få lortet til at virke. :(

Prøver og se om jeg kan finde disken på et linux system..
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2011 - 12:26 #8
Ja Thovs ide med Poppy Linux er god. Du fik lavet en volume skriver du, men windows vil have den formateret. Det problem kan ikke løses. En formatering gør det jo bare vanskeligere at hive data ud. Så det du ikke kan se med Linux skal hives ud med et Recovery program.
programmet getdataback er vist noget af det bedste, men ellers er der gratis programmer som f.eks. Pandra: http://www.pandorarecovery.com/
Avatar billede WildL Nybegynder
16. august 2011 - 01:11 #9
thov smid et svar...