Avatar billede soduno Novice
21. maj 2011 - 16:02 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

URL Rewriting - spørgsmål

Hejsa.

Jeg har en URL som ser f.eks sådan ud:
www.something.dk/index.php?catid=11&productid=20

Den vil jeg gerne have til at se sådan ud:
www.something.dk/spillekort/sunflowers

Har kigget en del guides igennem på nettet, men jeg synes ikke rigtig der er nogen der giver en forklaring på dette. Dem jeg har fundet giver kun forklaring på f.eks hvordan man skriver url om til /spillekort/sunflower-11(id).html - sådan skal mine url's jo ikke se ud.

Er der nogle af jer der er stødt på en god guide der forklarer ovenstående? :)

Venlig Hilsen
Simon
Avatar billede coderdk Praktikant
21. maj 2011 - 16:12 #1
Bruger du Apache skal du lede efter mod_rewrite tutorial

Med dit eksempel kunne din .htaccess fil se sådan ud:

RewriteEngine on
RewriteBase /
RewriteRule spillekort/sunflowers /spillekort/sunflower-11(id).html

Hvis du bruger ID'er kunne du:

RewriteRule spillekort/([0-9]+) /spillekort.php?id=$1

Så ville http://www.something.dk/spillekort/211 blive til http://www.something.dk/spillekort.php?id=211 - uden at brugeren ser det.
Avatar billede soduno Novice
21. maj 2011 - 16:17 #2
Ville jo helst gerne undgå at bruge id'er - hvis det kan lade sig gøre. Så der kun f.eks kommer til at stå: /spillekort/sunflower. Kan man det?
Avatar billede coderdk Praktikant
21. maj 2011 - 16:21 #3
RewriteRule spillekort/(.*)$ /findspillekort.php?tekst=$1

Så kan du have et script der vinder "sunflower" f.eks :)
Avatar billede rax Praktikant
23. maj 2011 - 12:56 #4
alternativt kan du redigere al din trafik til index.php, og så håndtere querystrengen her. Det vil give dig den fordel, at du ikke skal lave en regel i din .htaccess for hvert ord der skal referere til et id, hvilket synes at være hvad du er ude efter. Istedet kan du implementere mapningen mellem ord og id'er i index.php, som f.eks kan være baseret på en database eller et xml dokument.
Avatar billede soduno Novice
10. juni 2011 - 11:04 #5
Rax og Coder, giv lige et svar, så tildeler jeg point :)
Avatar billede coderdk Praktikant
10. juni 2011 - 11:13 #6
Roger :)
Avatar billede rax Praktikant
10. juni 2011 - 11:37 #7
Således :) Hvad endte du med at gøre?
Avatar billede soduno Novice
10. juni 2011 - 11:48 #8
Brugte en kombination af Coder's forslag og dit :)