Avatar billede LennartH Nybegynder
18. maj 2011 - 14:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

VBA kode til C#

Nedenstående kode fungerer i VBA (Excel 2003/2007):

NextSerialNum = 15001
serialCode = Chr(0)
serialCode = serialCode + Chr(0)
serialCode = serialCode + Chr((NextSerialNum \ 16777216) And 255)
serialCode = serialCode + Chr((NextSerialNum \ 65536) And 255)
serialCode = serialCode + Chr((NextSerialNum \ 256) And 255)
serialCode = serialCode + Chr(NextSerialNum And 255)

... men jeg skal bruge den i min C# kode. Nogen der kan hjælpe?
På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. maj 2011 - 21:22 #1
nextserialnum = 15001;
            serialCode = "" + (char)0;
            serialCode = serialCode + (char)0;
            serialCode = serialCode + (char)((nextserialnum / 16777216) & 255);
            serialCode = serialCode + (char)((nextserialnum / 65536) & 255);
            serialCode = serialCode + (char)((nextserialnum / 256) & 255);
            serialCode = serialCode + (char)(nextserialnum & 255);
Avatar billede LennartH Nybegynder
18. maj 2011 - 22:29 #2
Tak for hurtigt svar!

Jeg rodede med noget Modulus, men din løsning ser rigtig ud.
Dog skulle den gerne generere et serienummer på 8 bytes !?

((NextSerialNum / 16777216) & 255) får værdien 0
((NextSerialNum / 65536) & 255) får værdien 1
((NextSerialNum / 256) & 255)  får værdien 45
(NextSerialNum & 255) får værdien 145

og den færdige streng i dit eksempel bliver serialCode = "\0\0\0\0\0-‘"

Jeg får en fejl når strengen bruges i et efterfølgende kald.

VBA-koden ser således ud:

Private Function EolSend(ByVal Str As String)

    Dim char As Integer

    ' Send the escape character to signal a new command
    EolSendChar (255)

    ' Output each character to the serial port
    success = True
    While Len(Str) > 0

        char = AscB(Str)
        Str = Right(Str, Len(Str) - 1)

        ' Double send the escape character
        If char = 255 Then
            If EolSendChar(char) = 1 Then
                success = False
            End If

        If EolSendChar(char) = 1 Then
            success = False
        End If

    Wend
    EolSend = True

End Function

... og min konvertering til C# (sikkert med nogle grumme fejl):

private bool EolSend(string Str)
        {
            UInt32 SChars;
            UInt32 resultat;
            Int32 iLngd;
            bool bSuccess;

            resultat = Serial.EolSendChar(Convert.ToChar(255));

            bSuccess = true;

            while (Str.Length > 0)
            {
                SChars = Convert.ToByte(Str); // Her smider den en exception
                iLngd = Str.Length;
                iLngd = iLngd - 1;
                Str = Str.Substring(1, iLngd);

                if (SChars == 255)
                {
                    if (Serial.EolSendChar(Convert.ToChar(255)) == 1)
                    {
                        bSuccess = false;
                    }

                if (Serial.EolSendChar(Convert.ToChar(SChars)) == 1)
                {
                    bSuccess = false;
                }

            return bSuccess;
        }
Avatar billede arne_v Ekspert
19. maj 2011 - 03:17 #3
Den genererer 8 chars, men de kan nemt konverteres til 8 bytes ved at strippe 8 high bits af.

Men maaske var byte() bedre en string.

Du kunne starte med at checke om de 8 enkelt vaerdier er de samme.
Avatar billede LennartH Nybegynder
22. maj 2011 - 19:37 #4
Arne_V ... du har ret!
Den genererer 8 selvstændige tegn ... og ja, løsningen er at bruge byte().
Hvis andre skulle være interesseret, så er Arne_V's forslag her:

byte[] byteSerialCode = new byte[8];

            byteSerialCode[0] = 0;
            byteSerialCode[1] = 0;
            byteSerialCode[2] = 0;
            byteSerialCode[3] = 0;
            byteSerialCode[4] = Convert.ToByte(((iNxtSNum2 / 16777216) & 255));
            byteSerialCode[5] = Convert.ToByte(((iNxtSNum2 / 65536) & 255));
            byteSerialCode[6] = Convert.ToByte(((iNxtSNum2 / 256) & 255));
            byteSerialCode[7] = Convert.ToByte((iNxtSNum2 & 255));

Det fungerer perfekt. Lægger du et svar, Arne_V og tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2011 - 20:55 #5
svar