Avatar billede latino_boy Nybegynder
18. maj 2011 - 13:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opslag i tabeller

Hej Eksperten.

Jeg har problemer med at lave opslag i tabeller, jeg er lidt i tvivl om jeg skal bruge lopslag eller vopsalg.

I Cellerne A5 til A57 har jeg årlig ydelse i % af retsgæld.  lodret)

I Cellerne for oven ( vandret ) har jeg B4- X4, procentsats.

Jeg vil gerne slå fx 6% af retsgælden op ( celle A7 ), den skal så derudover slå en værdi op ud fra en rente på fx 4% ( celle C4 )

Det tal den finder frem til skal gerne svare til Celle C7

Med andre ord, skal den kunne slå en værdi op ud fra to argumenter.

for at få en bedre forståelse af problemet kan henvises til regnearket som ligger på Realkredit Danmarks hjemmeside.

http://www.realkreditraadet.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiler%2f5+Statistikker%2fArkiv%2fExcel%2fRestl%ef%bf%bdbetid_annuitetsl%ef%bf%bdn_rkr_220108.xls
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 15:14 #1
Start med at aktivere celle A3 og fjern "Flet og centrer".

Med opslagsværdi for "Årlig ydelse i pcrt. af" (indtastet som for eksempel 6, ikke 6%) i celle B56 og opslagsværdi for "Årlig rente i pct." (indtastet som for eksempel 4, ikke 4%) i celle B60, prøv da følgende:

=INDEKS(B5:X57;SAMMENLIGN(B59;A5:A57;0);SAMMENLIGN(B60;B4:X4))

alternativt:

=SUMPRODUKT((A5:A57=B59)*(B4:X4=B60)*(B5:X57))

og der er flere måder endnu.
Avatar billede latino_boy Nybegynder
18. maj 2011 - 16:08 #2
Tak for svaret, men jeg kan desværre ikke få det til at virke.

Hvis du prøver at hente det Excel ark jeg har linket til så vil jeg fx at arket kan finde værdien i celle C7 ud fra variablerne A6 og C1 og værdien i celle D7 ud fra variablerne A7 og D4, jeg ved ikke om det helt giver mening?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 16:31 #3
Jeg har hentet arket og formlerne virker fint for mig. Hvis du vil have en kopi kan du sige, hvor jeg skal sende filen til.
Avatar billede latino_boy Nybegynder
18. maj 2011 - 16:33 #4
du må meget gerne sende det til:

alexanderbsorensen@gmail.com
Avatar billede latino_boy Nybegynder
18. maj 2011 - 16:57 #5
Fedt. Det virker helt perfekt.

Mange gange tak for hjælpen :)
Avatar billede latino_boy Nybegynder
18. maj 2011 - 16:58 #6
Hvis du har tid og lyst har jeg et lignende ark. Jeg vil gerne give dig samlet 200 point, hvis du har lyst?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 18:07 #7
Prøv at sende det, hvis det er noget du ønsker hjælp til.