Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 14:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

problem med at vise html tags fra database

Jeg arbejder på et video modul til et site.  Jeg kunne godt tænke mig en løsning hvor brugerne uploader deres video på youTube eller vimeo, og derefter kopierer videoens embed tags ind i databasen. Projektet laves i asp/vbscript med access database.

Problemet er at html'en fra embed koden ikke bliver processeret som html  den endelige visning, men i stedet bliver skrevet ud som almindelig tekst.

Her er koden som jeg bruger til at skrive embed koden ud på siden med;

<%= (Recordset1.Fields.Item("embed tag fra youTube").Value) %>

Er det overhovedet muligt at gøre sådan noget i vbscript?
Avatar billede keysersoze Guru
16. maj 2011 - 14:41 #1
Som udgangspunkt er der ingen problemer i det og ovenstående ser heller ikke forkert ud - men encoder du noget når du indsætter i databasen? Kom evt med noget mere kode og valider samtidig hvad der reelt ligger i databasen.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 14:57 #2
Tak for svar.

Nej jeg encoder ikke. Troede kun det relaterede sig til hvordan tegnene fremstår og ikke hvordan de bliver processeret. Skal man det?

Her er mit embed tag som jeg indsætter i databasen. Det bliver sat ind i som et 'notat' field i databasen:

<iframe src="http://player.vimeo.com/video/15214619?title=0&amp;byline=0&amp;portrait=0" width="400" height="300" frameborder="0"></iframe><p><a href="http://vimeo.com/15214619">Gardel</a> from <a href="http://vimeo.com/user4798171">Honza Hoeck</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Jeg har tjekket det som rent html og det kører fint.

Mit testeksempel ligger her: http://www.honza.org/arkitekturfotografi.net/public_html/tekst.asp
Avatar billede keysersoze Guru
16. maj 2011 - 21:20 #3
Jeg ved ikke om det gør nogen forskel, men du kan evt prøve bare at skrive

Recordset1("embed tag fra youTube")

Hvis den også udskriver det forkert kunne det lyde som om at data gemmes forkert, men det er svært at se ud fra de givne oplysninger.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 22:54 #4
Min validering var ikke helt så tilbundsgående som den kunne have været; kiggede i databasen og fandt ud af at tegnene faktisk blev konverteret under indsætning, og efter jeg ændrede det virker det som det skulle.
Fordi at tagene blev vist korrekt bare som tekst, tænkte jeg ikke på at de rent faktisk kunne være gemt i en anden form i databasen.

Tak for hjælpen;-)
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 22:57 #5
Hmm... hvordan lukker jeg denne tråd?
Avatar billede keysersoze Guru
16. maj 2011 - 23:21 #6
jah, altså normalt ville man jo uddele point til den eller de personer der havde hjulpet når man ville lukke tråden, men jeg kan se at du forsøger at starte en ny trend.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 23:44 #7
Sådan som jeg så det var det ikke en mulighed, såvidt jeg kunne se havde du lavet en kommentar og ikke et svar? Mit sidste spørgsmål var i hverfald det eneste sted på tråden hvor jeg kunne lukke den, - og var derefter nødt til, for at kunne lukke tråden at uddele pointene til mig selv.
No harm ment.
Avatar billede keysersoze Guru
16. maj 2011 - 23:59 #8
nej, du var ikke "nødt til", du skulle have spurgt efter et svar fra min side. Grunden til at jeg ikke lagde et svar var at jeg stadig var i en dialog og ikke gav et sikkert svar.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 00:12 #9
Det er første gang jeg skriver på det her forum, og det fremgik altså  ikke af brugerflowet at jeg 'skulle' noget som helst. Jeg syntes at det er ærgeligt at denne tråd ender på den her måde. Jeg prøvede efter bedste evne at give dig pointene men det fremgik ganske enkelt ikke hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Jeg vil henholde mig til mine ord i slutningen af tråden; Tak for hjælpen.
Avatar billede keysersoze Guru
17. maj 2011 - 07:34 #10
Hele proceduren står i de betingelser du har accepteret da du oprettede din bruger. Der er derfor stadig mulighed for at tildele point, der skal bare oprettes et nyt spørgsmål til formålet.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 08:07 #11
Jeg ved ikke med dig, men jeg læser og memorerer ikke samtlige fqa's inden jeg starter med at bruge et forum. At oprette et nyt spørgsmål med det ene formål at give dig point er ikke ligefrem befordrende for funktionaliteten på et forum, det er jeg sikker på at du er enig i. Men jeg skal huske at give dig 'ekstra' point hvis jeg får hjælp af dig en anden gang, skal vi ikke sige det?
Avatar billede keysersoze Guru
17. maj 2011 - 09:42 #12
jeg ved ikke hvad der er værst, ikke at følge eksperten regler eller at oprette et spørgsmål enkelte ikke ser som befordrende for funktionaliteten. Gad vide om man kan komme ud af det på samme måde hvis man fx bliver taget i at køre for stærkt eller kører over for rødt - "jamen, jeg havde glemt reglerne".

Det er alligevel ikke muligt at tildele ekstra point så hvor gode intensioner der end er om det kan det vist ikke lade sig gøre.

Hvordan du end beslutter at tolke reglerne eller opfinde af egne er jeg ikke herre over og da du ser ud til at have taget din beslutning vælger jeg at benytte Ekspertens "Anmeld misbrug" funktion.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 09:57 #13
Jeg var af den overbevisning at et forum er til for at hjælpe folk, og udveksle brugbar information i gensidig respekt, og ikke at vogte nidkært over andres administrative småfejl. Jeg syntes at du mister lidt fokus her.
Avatar billede keysersoze Guru
17. maj 2011 - 10:05 #14
Hvis ikke jeg tager meget fejl har du jo også netop fået hvad du kom efter, nemlig hjælp. Jeg har svært ved at se hvorfor den anden del, den gensidige respekt, så ikke skal gengældes.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2011 - 10:19 #15
Jeg har sagt tak til dig tre gange i denne tråd - forstår du ikke dansk?
Avatar billede keysersoze Guru
17. maj 2011 - 10:43 #16
åbenbart lige så godt som du forstår reglerne.