Avatar billede fancy Mester
14. maj 2011 - 14:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Årstal skift

Hvordan kan nemmest skifte mellem 2 års tal i min database

Min db indeholder 2 tabeller, hvor jeg gerne vil beholde de indtaste data for året før, min disse skal ikke vises til brugerne
Jeg kunne forestille mig at det skulle være sådan her

sql_hent = "SELECT * FROM tabel WHERE aarstal=2011 , tid = '$tid'";

men det er jo pokkers arbejde at skulle omdøbe alle filene
14. maj 2011 - 22:47 #1
Jeg har svaert ved at forstaa dit spoergsmaal.  For eksempel fortaeller du ikke hvad du har i de to tabeller du snakker om, din sql_hent tror jeg ikke jeg kan faa til at virke, jeg ved ikke hvad du har i $tid, o.s.v.

Hvis du gerne vil have en sql forespoergsel med et aarstal lig med det nuvaerende aarstal (saaledes at hvis du koerer forespoergslen 31 december i aar soeges der for 2011 og hvis du koerer forespoergslen en dag senere soeges der for 2012) saa er her en php kode:

<?php
$aar = date(Y);
$result = mysql_query(SELECT * FROM tabel WHERE aarstal = '$aar');

Jeg haaber det er til hjaelp.  Hvis ikke, saa maa du give mere forklaring om hvad problemet er.
Avatar billede fancy Mester
15. maj 2011 - 22:40 #2
Fint nok er nu kommet på sporet jeg gør sådan her
$aar = date('Y', time()); og der efter i data basen med data

når jeg så hiver data ud gør jeg sådan
SELECT * FROM tabel WHERE xxxxx = 'xx' AND dato > 1293840000 ORDER BY xx

er det helt hen i skoven
16. maj 2011 - 08:47 #3
Nej, jeg er bange for at jeg ikke foelger dig.  Jeg maa nok spoerge om yderligere oplysninger:

1.  Hvad er det du vil opnaa?  At faa data fra tabellen hvor aarstallet er lig med det nuvaerende aarstal?  (Saasom alt fra 2011, intet fra 2010 eller tidligere.)  Eller data der er indtil et aar gamle? (Saasom data fra 16 maj 2010 til idag.)  Eller noget helt andet?

2.  Du oprettede spoergsmaalet under MySQL, men det ser ud til at du forespoerger databasen fra en php kode.  Er det korrekt?

3.  Tabellen 'tabel', hvilke felter indeholder den og med hvilke datatyper?  (Hvis du oprettede tabellen med et script, saa vis eventuelt scriptet.)

4.  Du siger at din db indeholder 2 tabeller.  Er den anden tabel af betydning for dette spoergsmaal?  I saafald, hvad indeholder den og hvordan bruger du den?

5.  Hvad indeholder $tid og hvordan faar den indholdet?
Avatar billede fancy Mester
16. maj 2011 - 13:14 #4
1.  Hvad er det du vil opnaa?
Det jeg ville opnå var at kunne skelne mellem indtastede data fra år til år, dervd kunne jeg "kigge" tilbage hvad der var sket året før.
2.det ér nok muligt at spørgmålet skulle være oprettet under php srips.
4. mine 2 tabeler er har betydning for hindanden
den ene er arrangementer og den anden er tilmeldinger, altså person data.
5 $tid er tilmelding id

Men tak for hjælpen, du gav mig et svar allerede på første bevarelse.

Ha' en god dag

læg et svar
16. maj 2011 - 13:39 #5
Svar fra mig.