Avatar billede morlin Nybegynder
14. maj 2011 - 09:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lav program der åbner andet program

Hej alle,

Jeg ønsker at lave et program i C# (Visual Studio) som åbner et andet program og udfører en række opgaver heri. Kan det lade sig gøre? Jeg er helt ny på området.
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. maj 2011 - 10:22 #1
Du skal bruge System.Diagnostics.Process klassen til dette:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.diagnostics.process.aspx
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. maj 2011 - 10:22 #2
Eksempel:

Process.Start("mit_andet_program.exe");
Avatar billede morlin Nybegynder
14. maj 2011 - 12:41 #3
ok

Jeg åbner et nyt projekt i Visual Studio og vælger Console Application eller ? og herefter indtaster jeg koden ?
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. maj 2011 - 13:00 #4
Ja. Den linje kode jeg skrev, starter et andet program i en separat proces. Hvor i din kode du skal sætte ind denne linje kode, kan jeg ikke svare på, da jeg ikke kender det program du laver.

Men hvis du skal lave en Console application, som ikke skal gøre andet end at starte en anden applikation, så indsætter du kodelinjen ind i Main() metoden i din Console application.
Avatar billede morlin Nybegynder
14. maj 2011 - 13:05 #5
Jeg har fået det til at virke. Nu åbner den programmet. Super. Hvordan gemmer jeg koden på f.eks skrivebordet og aktiverer den herfra ?
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. maj 2011 - 13:21 #6
Når du køre koden fra Visual Studio, bliver dit program kompileret til en exe fil. Denne fil ligger i 'bin/debug' mappen i din projektmappe.  Exe-filen kan du kopiere til skrivebordet, eller du kan lave en shortcut til den.
Avatar billede morlin Nybegynder
14. maj 2011 - 13:57 #7
Hmmm, der lader ikke til at være noget program her. Skal jeg ikke bare sige Start debugging, og så burde den blive kompileret til en excel fil ?
Avatar billede morlin Nybegynder
14. maj 2011 - 14:01 #8
Så fandt jeg den :-)

Den sidste ting - nu har jeg åbnet excel filen via koden, hvordan koder jeg den til at skrive Børge i celle B5 ?
Avatar billede aaberg Nybegynder
14. maj 2011 - 20:19 #9
Hmm. Nu ændrede spørgsmålet sig ganske markant. Nu gik du fra at skulle åbne et andet program fra C#, til at redigere en Excelfil.

Du kan ikke skrive til celler i et Excel-dokument med Process klassen. Hvis du skal gøre dette, skal du bruge Excel-automation. Dette kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, da jeg ikke har Excel installeret på min computer.

Jeg fandt et eksempel på microsofts webside:
http://support.microsoft.com/kb/302084
Avatar billede morlin Nybegynder
15. maj 2011 - 08:09 #10
Du får lige pointene. Og så stiller jeg et andet spørgsmål, hvis jeg ønsker hjælp til det andet. Tak for hjælpen :-)
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. maj 2011 - 13:07 #11
Så lægger jeg et svar :)