Avatar billede hnteknik Novice
13. maj 2011 - 13:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forceret Read Only ud fra udserID opslag i tabel

Jeg har lavet en rettighedsstyring af slette, oprette etc. udfra et opslag af USERID i en intern tabel. USERID får jeg fra et opslag af LOGINID på maskinen.

Nu skal der givet adgang til en lang række brugere som blot skal lave et opslag og ikke har brug for andet. Vi vil ikke have de laver kuk i systemet og kuns give dem en 'kiggeadgang'.

Mener at have set noget kode som kan sætte en 'read only' på databasen, men det må kun være for den enkelte bruger, så det ikke låser for andre.

Er der nogen, som har sådan en stump kode ?
Avatar billede terry Ekspert
13. maj 2011 - 15:39 #1
Why not just extend the system you have working already?

If the user (USERID )isnt found in the table then prompt the user to enter a user ID.

In the table you have implemented a user for example "RO_USER"
which is only allowed to read.
So if they dont already access they can get access if they know the user "RO_USER"
Avatar billede hnteknik Novice
13. maj 2011 - 15:48 #2
Terry - it dosn't work that way.

Alle får et userid fra start = LOGINID fra PCen
Et snævert antal har slette og oprette rettigheder, men som det er nu, har alle i realiteten rette tilladelse,

Jeg kan gå ind p alle forme og lave en on dirty control, men det var for at slippe for at lave ændringer til alle forme etc. med blot et read only option.
Tilsyneladende må jeg gå 'the long way'.
Avatar billede terry Ekspert
13. maj 2011 - 16:28 #3
Maybe I didnt (still dont) understand the idea behind your existing "rettighedsstyring" system.

If you use the DoCmd.OpenForm method there is a paramater which you can use to open the form ReadOnly
Avatar billede hnteknik Novice
16. maj 2011 - 09:01 #4
Planen var blot at sætte en global 'read-only' for databasen 'if not in list' og undgå at skulle ind på alle forme og sætte endnu en parameter. men det må jeg så gøre. en  golbal read omly i en shared database kan også have negative følgevirkninger for andre.
Avatar billede hnteknik Novice
16. maj 2011 - 14:30 #5
Terry - jeg lukker sagen da jeg gik den lange vej omkring
Form_BeforeDelConfirm
Form_BeforeInsert
Form_BeforeUpdate

for alle forms

Thanks anyway