Avatar billede totalpc Seniormester
13. maj 2011 - 12:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fjern en konstant del af værdien i et felt

Hej

Jeg henter et felt fra min base og vil gerne fjerne en del af værdien inden jeg arbejder videre med det. Det drejer sig om at finde et filnavn. Fx:

jeg henter rs("profillink") og det indeholder:
images/filnavnxx.jpg

Jeg vil så gerne kunne fjerne images/ og så kun have filnavnet tilbage.

nytfelt = filnavnxx.jpg

Hvorledes gør jeg det? images/ er konstant kun det efterfølgende ændrer sig.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. maj 2011 - 12:40 #1
du søger fra sidste tegn og frem til /, og klipper det fra og genskriver i db.
position er tegnnummer på sidste / i teksten (0 hvis ikke fundet)
vi skal bruge de sidste tegn, dvs fra position til længden.

strlink = rs("profillink")
position = InStrRev(strlink,"/")
if position > 0 then strlink = right(strlink,len(strlink)-position)
rs("profillink") = strlink
update....
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
13. maj 2011 - 13:45 #2
Du kunne også

nytfelt = replace(rs("profillink"),"images/","")
Avatar billede totalpc Seniormester
13. maj 2011 - 13:45 #3
Kanon. Smid svar tak :)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
13. maj 2011 - 13:46 #4
og skulle det ske at images alligevel ændrer sig, så kan du gøre sådan

nytfeltArr = split(rs("profillink"),"/")

nytfelt = nytfeltArr(ubound(nytfeltArr))