Måske er svaret til livet, universet og alting 42. Men så har min compiler altså snydt mig. Hver gang den udfører et regnestykke bliver svaret meget sjældent 42. Men det er måske blot en bug?
Synes godt om
Slettet bruger
12. maj 2011 - 00:40#26
Du kan ikke bruge en compiler, dit fjols! Du skal bruge et målebånd!
Den slags regnestykker, som også 2x2+2 og 2+2x2, er glimrende til at kontrollere lommeregneres konstruktion.
Såkaldte 'matematiske' regnere giver altid det rigtige resultat, i modsætning til lommeregtnere med 'omvendt polsk' notation, som ikke er til at 'regne' med.
og da jeg spørger, hvorfor jeg ikke må stille det op sådan (6-6)x6 får jeg dette svar:
Det tyder på at du ikke har hørt efter i matematiktimen. Der skulle du have lært om regnehiarekiet, der fortæller hvad der skal regnes ud først. Her kommer gange altså før minus
Venlig hilsen
Så pstidsen meget tyder på du har forstået det hieraki helt rigtigt.
Så pstidsen meget tyder på du har forstået det hieraki helt rigtigt.
What a surprise! NOT.... Det er et MEGET vigtigt element i skolen, så derfor bliver det gennemterpet ;) Hierakiet hænger også på vores opslagstavle i klassen ;)
(du må da gerne stille det op som (6-6)x6, så giver det bare 0 ;))
Først udregnes potenser og rødder, så frem muligt, hvis du fx. har (2+2)^2, er du naturligvis nød til at regne 2+2 ud først, i hvilket tilfælde resultatet er 16, men hvis der havde stået 2+2^2 ville de svare til 2+(2^2) = 2+4 = 6
Derefter udregner man produkt og division (kan ikke huske det korrekte udtryk) således er 2/3+4*5 = 20,67 og ikke 23,33 som nogen måske vil påstå. rækkefølge har ingen betydning. Om det er (2*3)/4 eller 2*(3/4) har ingen betydning. Det giver det samme resultat, nemlig 1,5. I forbindelse med divisioner er det virkelig en god ting at vende sig til at sætte tingende på brøkstreger.
Til sidst udregner man plus og minus, hvilket også kan være en udfordring for nogen: -1+2-3+4-5 = -3 Igen har rækkefølgen ingen betydning. Et godt trick ved en lang talrække med både + og- er at sætte minus i parentes, således: (-1)+2+(-3)+4+(-5) hvilket kan gøre det mere overskueligt. At trække et positivt tal fra eller at ligge et negativt tal til gør ingen forskel.
Og til sidst så er det altså vigtigt at bruge korrekte tegn. X udgør ikke et gangetegn, : kan til nød gøre det ud for et divisions tegn, men / er bedre, ^ bruges når noget skal opløftes i en potens, så frem man ikke er i stand til at gøre det så det ser rigtigt ud.
Det var alt hvad jeg kunne finde på for nu. Glæder mig hvis nogen har fået glæde af det.
Synes godt om
Slettet bruger
16. maj 2011 - 22:04#51
#49
Tak. Du har gjort noget totalt uforståeligt, forståeligt for mig :-)
Et matematikleksikon skriver følgende:"skal der foretages både multiplikation og division i en udregning, skal der først multipliceres og sidst divideres"
Det giver ingen mening for mig i et stykke som dette: 8 : 2(2+2), for det giver,ifølge ovenstående regel 1:
2*(2+2) = 8 (Her er altså multipliceret først) Dernæst: 8:8=1. (Her er altså divideret til sidst).
Men andre siger: Nej: først adderes parentesen:(2+2)=4 Dernæst bevæger man sig fra venstre til højre og division og multiplikation vægter lige højt. Altså: 8:2= 4.
Vi har nu: 4*4= 16 - resultatet skulle altså være 16 og ikke 1.
spørgsmålet: hvordan skal det forstås det der står i matematikleksikonnet, nemlig at multiplikation kommer før division hvis det så giver 1 i regnestykket, medens det giver 16 i det tilsvarende regnestykke hvor både division og multiplikation vægter lige højt og at man derfor har 8:2*4 = 16?
Det kan være en god idé at opstille sin division som en brøkstreg i stedet, for at det er tydeligere, hvad der skal divideres med hvad. Men som du har skrevet stykket, så giver det 16.
Synes godt om
1 synes godt om dette
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.