Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2011 - 20:51 Der er 52 kommentarer og
2 løsninger

6-6x6 = ?

Nogen påstår hårdnakket at dette regne stykke giver -30, mens andre siger 0.

Hvem kan bevise den rigtige måde at regne det ud på?
Personligt:
6-6 = 0
0x6 = 0
----------
      0
Avatar billede kjeldsted Novice
11. maj 2011 - 21:00 #1
6-6x6 er præcis det samme som 6-(6x6).

6x6 = 36.

6-(36) = -30

Dette er det korrekte og kan ikke diskuteres. Alle andre svar er direkte forkerte.
Avatar billede kjeldsted Novice
11. maj 2011 - 21:01 #2
Nå. Så synes Eksperten ikke jeg måtte poste mit svar.. Hmm..

Men altså:

6-6x6 = 6-(6x6) = 6-(36) = 6-36 = -30

Det er den matematiske løsning. Alle andre svar et 100% forkerte.
Avatar billede kjeldsted Novice
11. maj 2011 - 21:02 #3
Nå. Den havde så gemte det første svar :) Skidt pyt. Nu har jeg da fået slået det på plads :)
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2011 - 21:03 #4
Jeg får det til 3 komma sex?
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
11. maj 2011 - 21:16 #5
Gange kommer altid før minus og plus. Derfor giver det -30. Regning foregår jo efter et hierarki:

Først udregnes potenser og rødder.
Dernæst ganges og divideres.
Til sidst lægges til og trækkes fra.

Du kan jo prøve at skrive det ind i et program, der kan håndtere regnestykker.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
11. maj 2011 - 21:17 #6
Avatar billede falster Ekspert
11. maj 2011 - 21:21 #7
Støtter emfr og kjeldsted. Dette er ganske vist

Regnearternes hierarki
1. parenteser
2. eksponenter
3. potenser
4. gange/division
5. addition/subtraktion,

som H.C. Andersen ville have sagt.

Hos John kommer gange altså før subtraktion: -30.
Avatar billede falster Ekspert
11. maj 2011 - 21:26 #8
... det er altså ikke et bevis, men ovenstående regneregel, vi skal have fat i.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2011 - 21:40 #9
For at det skal give -30 skal regnestykket se således ud: 6-(6x6)

6-6x6 kan kun give 0, for der er intet her der viser at man skal starte bagfra.

6-(6x6) - her viser parantes at gangestykket regnes ud først: 6x6 = 36
Altså får man et regnestykke der hedder 6-36 = -30
Avatar billede pstidsen Novice
11. maj 2011 - 21:47 #10
Nej! Gange og divider skal regnes FØR plus og minus. Prøv selv at tjekke: http://wiki.matematikbanken.dk/index.php/Regnehierarki

Det er 100% korrekt og kan ABSOLUT IKKE diskuteres. Prøv at regne det her: http://www.lommeregner.dk/
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2011 - 21:53 #11
#9
Hvad giver så 6-(6x6) ?
Avatar billede pstidsen Novice
11. maj 2011 - 21:59 #12
det samme. Parenteser omkring gange og divisions stykker er overflødige, MEDMINDRE der er rødder og potenser med i stykket.
Avatar billede welcor Nybegynder
11. maj 2011 - 22:01 #13
#11

6-6x6 = 6+ -(6x6) = -(6x6)+6 = -36 + 6 = -30.
6-6x6 = 6x1 - 6x6 = 6 x (1-6) = 6 x -5 = -30.

john_stigers - beklager, du er ikke troværdig i matematikspørgsmål.
Avatar billede Laes Nybegynder
11. maj 2011 - 22:02 #14
#11
det giver 30, da det i () regnes først.. og du derfor skal trække 36 fra 6

Ergo bliver det 30..
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2011 - 22:04 #15
#13 nah... laaaang tid siden jeg gik i skole ;)
Avatar billede pstidsen Novice
11. maj 2011 - 22:05 #16
#14 det er MINUS 30!!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2011 - 22:09 #17
Jep!
-30 NU kan jeg se det :)
Avatar billede Laes Nybegynder
11. maj 2011 - 22:12 #18
#16... Ja - , det var egentlig også det der var tanken..
Avatar billede pstidsen Novice
11. maj 2011 - 22:13 #19
#17&18 super :-D
Avatar billede pstidsen Novice
11. maj 2011 - 22:15 #20
(tak for point...)
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2011 - 22:37 #21
Nej, Nej Og Nej... I tager alle fejl!!! Det virkelige svar er 42: http://en.wikipedia.org/wiki/Phrases_from_The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy

Alt går op i 42, f.eks 42 Centimeter :-) Eller 42 Grader!

Hvor har i jeres viden fra?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2011 - 22:56 #22
LOL :D
Avatar billede Laes Nybegynder
11. maj 2011 - 23:04 #23
Som jeg ser det kan du selvfølgelig godt få det til at give 0 hvis det stilles således op : (6-6)x6

Så vil det nemlig skulle udregnes som du stiller det op i #0
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2011 - 23:18 #24
Du Griner? Men prøv lige selv at måle, afstanden mellem kasserne i Netto, eller BorgerService :-)
Avatar billede kjeldsted Novice
12. maj 2011 - 00:28 #25
@jape44

Måske er svaret til livet, universet og alting 42. Men så har min compiler altså snydt mig. Hver gang den udfører et regnestykke bliver svaret meget sjældent 42. Men det er måske blot en bug?
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2011 - 00:40 #26
Du kan ikke bruge en compiler, dit fjols! Du skal bruge et målebånd!
Avatar billede pstidsen Novice
12. maj 2011 - 08:54 #27
#21 LOL HERFRA OGSÅ!!!!

#23:
Som jeg ser det kan du selvfølgelig godt få det til at give 0 hvis det stilles således op : (6-6)x6
men det gør det jo ikke...
Avatar billede Laes Nybegynder
12. maj 2011 - 09:55 #28
#27
hvorfor gør det ikke det?
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2011 - 10:44 #29
john_stigers: Ikke venligt at give andre umulige opgaver 

Har sendt det videre til en erfaren matematiklærer og venter spændt på hans svar.
Avatar billede pstidsen Novice
12. maj 2011 - 12:15 #30
#29 det gør jeg ikke. Mit svar er korrekt og kan som sagt OVERHOVEDET IKKE diskuteres...

Jeg går i 8. klasse og kender alt til regnehierarkiet.
Avatar billede pstidsen Novice
12. maj 2011 - 12:34 #31
john? Er det fra facebook du har den der?? :O
Avatar billede thov Forsker
12. maj 2011 - 13:45 #32
Den slags regnestykker, som også 2x2+2 og 2+2x2, er glimrende til at kontrollere lommeregneres konstruktion.

Såkaldte 'matematiske' regnere giver altid det rigtige resultat, i modsætning til lommeregtnere med 'omvendt polsk' notation, som ikke er til at 'regne' med.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. maj 2011 - 14:23 #33
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2011 - 15:06 #34
Dette svar fra matematiklæreren  -30

og da jeg spørger, hvorfor jeg ikke må stille det op sådan (6-6)x6 får jeg dette svar:

Det tyder på at du ikke har hørt efter i matematiktimen. Der skulle du have lært om regnehiarekiet, der fortæller hvad der skal regnes ud først. Her kommer gange altså før minus

Venlig hilsen

Så pstidsen meget tyder på du har forstået det hieraki helt rigtigt.
Avatar billede pstidsen Novice
12. maj 2011 - 15:49 #35
#32 Nemlig!

#34
Så pstidsen meget tyder på du har forstået det hieraki helt rigtigt.
What a surprise! NOT....
Det er et MEGET vigtigt element i skolen, så derfor bliver det gennemterpet ;)
Hierakiet hænger også på vores opslagstavle i klassen ;)

(du må da gerne stille det op som (6-6)x6, så giver det bare 0 ;))
Avatar billede Laes Nybegynder
12. maj 2011 - 17:21 #36
#35
Absolut enig...
Avatar billede kjeldsted Novice
12. maj 2011 - 20:13 #37
Det er faktisk utroligt at dette kan diskuteres så meget når det kun findes ét korrekt konkret svar.
Avatar billede pstidsen Novice
12. maj 2011 - 20:15 #38
ja! (nogle har ikke hørt efter i matematik *S*)
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. maj 2011 - 20:22 #39
Eller nogle har glemt det i løbet af de 27 år der er gået siden sidste skoledag... ;)
Avatar billede kjeldsted Novice
12. maj 2011 - 20:24 #40
Tja. Man kan vel også gå hen og glemme en dag hvad 2+2 er.
Avatar billede pstidsen Novice
12. maj 2011 - 20:25 #41
*G*
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. maj 2011 - 20:48 #42
Så bruger jeg da bare tippet fra #33.
Så skal jeg bare kigge ned af mig selv :D
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2011 - 21:00 #43
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2011 - 21:00 #44
Avatar billede welcor Nybegynder
12. maj 2011 - 22:53 #45
#44 eller sådan:
http://www.google.dk/search?q=6-6*6
_http://www.google.dk/search?q=6-6*6
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2011 - 08:33 #46
Ja så kan jeg ikke engang selv.

Det lykkedes 2 gange igår at at få den frem som din, men nu kan jeg ikke finde ud af hvorden.

Kan jeg få en vejledning ?
Avatar billede welcor Nybegynder
13. maj 2011 - 19:40 #47
bare åben google.dk og skriv 6-6*6 ind i feltet...
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2011 - 20:16 #48
Jeg forstår ikke en pind.
Det syntes jeg, at jeg prøvede et hav afgange i går ?

Måske var det spørgsmåltegnet, der forvirede.
Avatar billede kjeldsted Novice
13. maj 2011 - 22:24 #49
#48 Husk der er forskel på x og *

:)
Avatar billede zacariaz Nybegynder
14. maj 2011 - 01:28 #50
Først udregnes potenser og rødder, så frem muligt, hvis du fx. har (2+2)^2, er du naturligvis nød til at regne 2+2 ud først, i hvilket tilfælde resultatet er 16, men hvis der havde stået 2+2^2 ville de svare til 2+(2^2) = 2+4 = 6

Derefter udregner man produkt og division (kan ikke huske det korrekte udtryk) således er 2/3+4*5 = 20,67 og ikke 23,33 som nogen måske vil påstå. rækkefølge har ingen betydning. Om det er (2*3)/4 eller 2*(3/4) har ingen betydning. Det giver det samme resultat, nemlig 1,5. I forbindelse med divisioner er det virkelig en god ting at vende sig til at sætte tingende på brøkstreger.

Til sidst udregner man plus og minus, hvilket også kan være en udfordring for nogen: -1+2-3+4-5 = -3 Igen har rækkefølgen ingen betydning. Et godt trick ved en lang talrække med både + og- er at sætte minus i parentes, således: (-1)+2+(-3)+4+(-5) hvilket kan gøre det mere overskueligt. At trække et positivt tal fra eller at ligge et negativt tal til gør ingen forskel.

Og til sidst så er det altså vigtigt at bruge korrekte tegn. X udgør ikke et gangetegn, : kan til nød gøre det ud for et divisions tegn, men / er bedre, ^ bruges når noget skal opløftes i en potens, så frem man ikke er i stand til at gøre det så det ser rigtigt ud.

Det var alt hvad jeg kunne finde på for nu. Glæder mig hvis nogen har fået glæde af det.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 22:04 #51
#49

Tak. Du har gjort noget totalt uforståeligt, forståeligt for mig :-)
Avatar billede kjeldsted Novice
16. maj 2011 - 22:45 #52
#51

Det var så lidt :)
Avatar billede ahw Praktikant
10. august 2019 - 01:26 #53
Et matematikleksikon skriver følgende:"skal der foretages både multiplikation og division i en udregning, skal der først multipliceres og sidst divideres"

Det giver ingen mening for mig i et stykke som dette: 8 : 2(2+2), for det giver,ifølge ovenstående regel 1:

2*(2+2) = 8
(Her er altså multipliceret først)
Dernæst: 8:8=1. (Her er altså divideret til sidst).

Men andre siger: Nej: først adderes parentesen:(2+2)=4
Dernæst bevæger man sig fra venstre til højre og  division og multiplikation vægter lige højt. Altså: 8:2= 4.

Vi har nu: 4*4= 16 - resultatet skulle altså være 16 og ikke 1.

spørgsmålet: hvordan skal det forstås det der står i matematikleksikonnet, nemlig at multiplikation kommer før division hvis det så giver 1 i regnestykket, medens det giver 16 i det tilsvarende regnestykke hvor både division og multiplikation vægter lige højt og at man derfor har 8:2*4 = 16?
Avatar billede pstidsen Novice
08. januar 2021 - 18:39 #54
Hej ahw

Det rigtige svar er 16. Se evt. denne video for uddybning: https://www.youtube.com/watch?v=vaitsBUyiNQ

Det kan være en god idé at opstille sin division som en brøkstreg i stedet, for at det er tydeligere, hvad der skal divideres med hvad. Men som du har skrevet stykket, så giver det 16.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester