Avatar billede fanker Nybegynder
11. maj 2011 - 12:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sortere hold i fodboldturnering

Hej

Jeg er i gang med at lave et regneark til en fodboldturnering, men jeg har lige et problem, som jeg virkelig ikke aner, hvad jeg skal stille op med.

Data:

Stilling:
Nr.    Klub    Point
1    Hold 1    17
2    Hold 2    15
3    Hold 3    14
4    Hold 4    14
5    Hold 5    13
6    Hold 6    10
7    Hold 7    10
8    Hold 8    10
9    Hold 9    9

De indyrdes kampe:    Mål    Mål
Hold 3    Hold 4        1    2
Hold 6    Hold 7        2    0
Hold 6    Hold 8        3    1
Hold 7    Hold 8        1    3

Først og fremmest er det holdets antal point, der bestemmer placeringen, men i tilfælde af pointlighed er det indbyrdes opgør der bestemmer placeringen.

Problemets kerne er: hvordan kan man lave en makro der sorterer først efter point og dernæst efter indbyrdes opgør??

Det er et større regnskab, man skal ud i, og jeg er ikke sikker på, at det vil lykkes, men jeg håber, at I kan hjælpe mig på en eller anden måde. Jeg kan godt uddybe det, hvis I ikke helt forstår, hvad jeg mener.

På forhånd mange, mange tak!

Med venlig hilsen
Frank
Avatar billede glvi93 Nybegynder
12. maj 2011 - 20:31 #1
ex:
if pointsum = true then
indbyrdes_opgør = false
end if
if hold1 pointsum = 1
and hold2 pointsum = 1 then
pointsum = false
endif
if pointsum = false then
indbyrdes_opgør = true
endif
Avatar billede glvi93 Nybegynder
12. maj 2011 - 20:34 #2
glemte en enkelt linje:
pointsum = true
if pointsum = true then
indbyrdes_opgør = false
end if
if hold1 pointsum = 1
and hold2 pointsum = 1 then
pointsum = false
endif
if pointsum = false then
indbyrdes_opgør = true
endif
Avatar billede glvi93 Nybegynder
12. maj 2011 - 20:41 #3
Hvis dette ikke er en løsning, kan jeg godt i weekenden lave en kode som tæller points, indbyrdes opgør og bestemmer holdet som går videre efter points, og hvis points er lige antal så det det holdet med flest kampe vundet som går videre.
Avatar billede fanker Nybegynder
13. maj 2011 - 10:19 #4
Hej glvi

Umiddelbart kan jeg ikke se hvordan jeg skal kunne bruge den kode? Jeg er forholdvis bybegynder til VBA stadig, men har dog beskæftigede mig med det 1 års tid nu.
Du må meget gerne konstruere en kode der kan sorterer efter point, dernæst indbyrdes opgør, dernæst målscore

God weekend
Avatar billede glvi93 Nybegynder
25. maj 2011 - 17:01 #5
Jeg regner med jeg godt kan lave det i løbet af denne weekend.
Men først, hvor mange fodboldhold er der, ca. hvor mange kampe skal der spilles, ellers vil jeg gerne vide en deadline til at du skal have det.
Avatar billede sifuentes Nybegynder
29. maj 2011 - 00:11 #6
Deadline? Såvidt jeg har forstået er der ikke aftalt løn og arbejdsvilkår, endsige udfærdiget kravspecifikationer?
Avatar billede glvi93 Nybegynder
29. maj 2011 - 13:09 #7
Nej men er heller så meget inde i de ting, mente mere om der er et bestemt tidspunkt du skal have den til.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
29. maj 2011 - 13:14 #8
Har så vidt lavet et program som kan sige hvilket hold der har vundet ud fra deres mål score, hvis det står lige tælles det fra deres kampe vundet. Men har lidt svært ved at lave en måde at multiplicere de points de allerede har med de points de har fået, indtilvidere er det sådan at de for points men kan ikke multiplicere med nye points
Avatar billede fanker Nybegynder
29. maj 2011 - 22:11 #9
Forstår ikke helt hvad du er kommet frem til desværre.
Jeg tror jeg lukker tråden her...
Avatar billede fanker Nybegynder
12. oktober 2011 - 20:24 #10
Ingen løsning her