Avatar billede chrassen Nybegynder
10. maj 2011 - 11:19 Der er 3 kommentarer

Oprettelse af SQLlITE

Hej.
Jeg har en csv fil med en masse data i. Jeg skal have dette i en sqllite db til brug i en android app. Jeg har prøvet lidt med SQLLite Admin (et FF plugin) men uden held. Kan man ikke lave og edit data lidt ligesom sql management studio express bare med sqllite?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2011 - 03:10 #1
Skriv en lille loader som laeser fra CSV og skriver til DB paa din PC.

F.eks. i Java.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juni 2011 - 04:16 #2
OK?
Avatar billede tballe Nybegynder
25. juli 2011 - 07:59 #3
Hvis du ikke allerede har SQLite på din PC, så går du ud og henter der på:

http://sqlite.org/sqlite-shell-win32-x86-3070701.zip

Når du har udpakket den til eks dit C:\Sqlite3.exe

Herefter åbner du en Commandprompt og skriver eks. flg.:
Sqlite3.exe databaseName.db

Nu har du oprettet en databasefil "databaseName.db", som du kan hælde data ind i. Denne fil kan efterfølgende kopieres til din android.

Efterfølgende opretter du  den tabel, som data skal indlæses i. Eks. "CREATE TABLE test (id int, navn CHAR(8));"  uden ""

Husk ; til at afslutte med. Når du har gjort dette skriver du følgende kommando: ".separator ," uden "" . kommaet kan erstattes af et hvilket som helst tegn.
Nu er du klar til at hælde data ind i tabellen det gøres med følgende kommando:
".import C:\test.csv test" uden "" Du kan efterfølgende se om du har fået dine data ind ved at skrive "SELECT * FROM test;"
Du lukker forbindelsen til database ved at skrive ".exit"
Så er det bare at kopiere din fil over i din android device.
Klar til brug. Skulle du have brug for hjælp er kommandoen ".help"

Den tabel som du opretter skal selvfølgelig have lige så mange felter som der findes i din fil, ellers vil importen fejle.
Det er ikke strengt nødvendigt at angive en datatype når du opretter en tabel i SQLite. Så du kunne også have gjort følgende:
"CREATE TABLE test (id , navn);"

hilsen og god fornøjelse

tballe