Avatar billede Tobber16 Nybegynder
09. maj 2011 - 22:43 Der er 1 kommentar og
1 løsning

bestem parabelbue ud fra to punkter ! hjælp!

Hej jeg har et lille problem med en opgave som ses nedenfor; det drejer sig om opgave 1 hvor jeg skal Besteme parabelbuen BC´s ligning, hvordan i al verden skal jeg gøre det?? jeg har siddet i flere timer, men kan bare ikke løse det!!.

I tværsnittet indlægges et koordinatsystem med x-aksen i den vandlinje (figur 2), der dannes ved daglige vande, og med y-aksen som vist.

Til tværsnittet gives følgende oplysninger :

Frembringeren AB er en ret linje med retningsvinklen 45 grader  .
Frembringeren CD er en ret linje med retningsvinklen 150,75 grader, se figur 2.
Delen BC er udført som en parabelbue med tangentpunkter i B(1;2) og i C, hvor der kun er oplyst at x-koordinaten er 5. Koordinaterne er i meter.

Bestem parabelbuen BC´s ligning.

Idet x-aksen symboliserer vandlinjen ved daglige vande, skal det bestemmes, hvor højt vandstanden over daglige vande må være, før havet løber over diget.

Diget ønskes forlænget med 50 meter, og der skal bestemmes den materialemængde, der skal anvendes til diget, idet digets endeflader kan regnes lodrette og digets bundlinje lig med vandlinjen.

Emner :     Differentialregning
    Integralregning
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
10. maj 2011 - 13:27 #1
jeg har måske fundet en løsning!
regnet med maple

> diff(f(x), x) = 2*ax+b;
print(`output redirected...`); # input placeholder
                        d
                      --- f(x) = ax + b
                        dx
> ligning1 := 2*a+b = tan(45);
print(`output redirected...`); # input placeholder
                    2 a + b = 0.9999999998

> ligning2 := 2*a*6+b = tan(150.75-180);
print(`output redirected...`); # input placeholder
                    12 a + b = -0.5600269086
> solve(`and`(ligning1, ligning2));
print(`output redirected...`); # input placeholder
              {a = -0.1560026908, b = 1.312005381}
det er punkterne a og b der er fundet her, så skal jeg bare finde c og det burde ikke være så svært... :) ser dette rigtigt ud ?
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
10. maj 2011 - 15:55 #2
No problem guys, den er løst :D tak for hjælpen anyways xD