Avatar billede DummeDitte Nybegynder
09. maj 2011 - 12:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PHP opsætning som Apache 2.2 modul

Hej eksperter,

Jeg har brug for noget hjælp!
Jeg er nødt til at lære og bruge PHP til en studie-opgave, og tiden er allerede presset. Min tålmodighed er derfor minimal, og jeg er ved at dø over ikke at kunne få det til at virke!

Jeg har downloadet og installeret Apache 2.2.
Jeg har downloadet og installeret PHP5 (thread safe) og under installationsprocessen valgte jeg at konfigurere som Apache Module.

Det betyder nu, at min httpd.conf fil har følgende linjer til sidst:

#BEGIN PHP INSTALLER EDITS - REMOVE ONLY ON UNINSTALL
ScriptAlias /php/ "C:\Program Files\PHP\"
Action application/x-httpd-php "C:\Program Files\PHP\php-cgi.exe"
#END PHP INSTALLER EDITS - REMOVE ONLY ON UNINSTALL

(Og ja, stien er rigtig).
Jeg forstår imidlertid ikke, hvorfor der pejes på php-cgi.exe, når nu den skulle køre som module. Jeg har derfor prøvet at rette det til php.exe - men fejlen er den samme.

Jeg har lagt min php-test fil (welcome.php) i en mappe under Apache htdocs. Hvis jeg i browseren går ind på localhost/<mappe-navnet> vises en liste med filer.
Hvis jeg går ind på localhost/<mappe-navnet>/welcome.php får jeg følgende meddelelse:

Not Found

The requested URL /Program Files/PHP/php-cgi.exe/mikesphp/welcome.php was not found on this server.

Jeg har googlet i timevis nu, men lige lidt hjælper det. Jeg har spottet denne linje
LoadModule php5_module "C:/Program Files/PHP/php5apache2_2.dll
som lader til at have noget med sagen at gøre, men hvis jeg tilføjer den til httpd.conf filen, vil serveren ikke starte.

Jeg kører på Windows Vista, hvis det har betydning!
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. maj 2011 - 15:04 #1
Hvis du er i tidsnød, hvorfor så ikke hoppe på wampserver?
Der får du et kørende system på "sekunder"...
Avatar billede DummeDitte Nybegynder
09. maj 2011 - 18:03 #2
Det var godt nok ikke helt den type løsning jeg var på udkig efter.
Men ok, det virker - og manuel installation er åbenbart bare for besværligt.

Så tak for tippet. Smid et svar!:o)
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. maj 2011 - 19:25 #3
Svar!
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. maj 2011 - 19:17 #4
Takker for point.