Avatar billede anden220 Nybegynder
08. maj 2011 - 20:08 Der er 6 kommentarer

Egen kryptering

Hej
Jeg er igang med et projekt om kryptering og ville som produkt lave min egen kryptering, for at illustrere hvordan kryptering fungere.
Jeg ved dog ikke i hvilket Programsprog det vil være nemmest at skrive I?

Nogen der har nogle gode ideer? og er der nogen, der kender nogle guides om hvordan man kan lave sin egen basale kryptering? (det skal lige siges at krypteringen skal bruges til at kryptere simpel tekst)

På forhånd tak
Avatar billede tubber Juniormester
08. maj 2011 - 20:29 #1
Det nemmeste er nok Visual Basic hvis du ingen programmerings erfaring har, ellers brug det sprog du kender.

Det nemmeste for selve krypteringen (simple kryptering) er at læse alle bogstaver ascii værdi, lægge et tilfældigt tal til og vi den char det så giver.

Når du så decryptere så laver du igen ascii værdien og trækker dit tal fra.

/Tubber
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2011 - 20:33 #2
Alt kan bruges.

C, Java, C#, VB.NET, Delphi ...
Avatar billede tubber Juniormester
08. maj 2011 - 22:04 #3
Korrekt arne_v :) mener bare VB er nemmest at gå til hvis man ingen erfaring har med programmering
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2011 - 23:24 #4
Som arne_v, rigtigt skriver, er det ligegyldigt, hvilket sprog du vælger
Men prøv at kikke på denne side: http://www.eksperten.dk/guide/1032

Selve det program, som kryptere, kan "indlejres" eller bruges som en komponent i et vilkårligt programmeringssprog.

PGP blev kendt over hele verden i 1993 (Sådan Ca.), da en eller anden gut, lavede koden til en ekstrem vanskelig krypterings-algoritme, som var blevet beskrevet mange år tidligere på papir. Ham gutten, blev anholdt af FBI et par dage senere, da han lagde det ud som "open source"

Da USA, ikke kunne tilbageholde en "gut" som jo egentlig bare, havde sat kode til en tekst, besluttede de sig guhjælpe mig at, vedtage en lov som skulle gøre DSA som en ny krypterings standard, efter som US Gov. således ville have halvdelen af DSA nøglen og det dermed kun tog dem, den halve tid at bryde koden.

Den simpleste måde at demonstrere en kryptering, er vel XOR.
Du kender sikkert AND, OR og NOT. XOR er det modsatte af OR - Altså man vender lige alle bit om, og en tekstfil vil være komplet ulæselig - indtil man køre en OR på alle bytes. Men når man nu ved dette er det jo nemt at knække en XOR. kryptering. Bortset fra Hr. Og Fru Jensen.

Hvis ikke du er bekendt med historien omkring PGP, syntes jeg at du skal følge den "tråd".
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2011 - 23:39 #5
VB er nemmere end de naevnte sprog.

Men VB er ogsaa foraeldet idag og netop fordi at VB er saa nemt kan det godt drille, naar forskellen paa bytes og characters i forskellige encoding kommer ind i billedet.
Avatar billede tubber Juniormester
09. maj 2011 - 08:21 #6
Korrekt jape44 og arne_v :)

Men igen spørger han om det nemmeste programmeringssprog....
Samt det er en illustration til selve opgaven.

:)