Avatar billede tumel Nybegynder
03. maj 2011 - 09:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

phpmyadmin - relationer

Hej

Vi er nye indenfor databaser, og vi har lavet en database, hvor vi skal ha skabt nogle relationer mellem nogle af tabellerne, og vi benytter phpmyadmin til at vores database. Vi har fået det til at virke med to tabeller, og vi gør det samme ved de andre tabeller, men phpmyadmin vil ikke oprette relationerne. Vi får fejlmelding # 1462
Vi har valgt en primary key i den første tabel og en foreign key i den anden tabel. De har samme data type og samme navn og længde.
Vi har for eksempel en tabel, der hedder telenor, hvor primary key er talk_XS, og en anden tabel telenor_terms_of_use, hvor foreign key er talk_XS. Disse to skal have en relation til hinanden. Begge data typer er InnoDB.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. maj 2011 - 10:35 #1
Kan du tegne hvordan dine relationer ser ud?

(PS: Det ligner ikke et sundt databasedesign, hvis du skal til at oprette en ny tabel, for hver ny mobiludbyder)
Avatar billede gbjensen65 Nybegynder
03. maj 2011 - 20:15 #2
Normalt vil jeg foreslå at du i dine tabeller har et ID felt som er unikt for indholdet og derfor bør opdateres automatisk (auto increment)
alle de tabeller som du så ønsker at linke sammen kan så bare relatere til de andre tabellers id.

f.eks.
tabellen kunde
felter: id, navn, adresse

tabellen butik
felter: id, navn, by, type

tabellen: vare
felter id, navn, type, pris

tabellen koeb
felter id, kundeid, butikid, vareid

Med en select som denne her vil du kunne se hvem der har købt noget i butikkerne: (et noget tænkt eks.)
select koeb.id, kunde.navn, butik.navn, vare.navn from kunde, butik, vare where koeb.kundeid=kunde.id and koeb.butikid=butik.id and koeb.vareid=vare.id

Så kan du nemlig altid ændre eller udvide dine relationer tabellerne i mellem.
Avatar billede tumel Nybegynder
20. februar 2012 - 21:22 #3
ingen svar så tager point selv