Avatar billede billyboy92 Nybegynder
02. maj 2011 - 21:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

fjern produkter fra indkøbs kurv - array_diff() til at fjerne fra session array?

Hej, jeg er i gang med at programmere en webshop hvor jeg har lavet det sådan at man kan tilføje produkter i en kurv, nu vil jeg gerne have at man skal kunne fjerne produkterne igen både alle og det enkelte produkt der er valgt

det ligger på http://billy.wi12.ots.dk/simpleshop/ og er en skole opgave jeg er i gang med

problemet er at når jeg fjerner alt i kurven så gør den det sådan set, men den kommer med fejlbeskeden:

Warning: Wrong parameter count for array_diff() in /home/billy.wi12.ots.dk/public_html/simpleshop/tilfojtilkurv.php on line 12

når jeg klikker for at fjerne kun et produkt i kurven kommer der fejlbeskeden:

Warning: array_diff() [function.array-diff]: Argument #2 is not an array in /home/billy.wi12.ots.dk/public_html/simpleshop/tilfojtilkurv.php on line 7

Koder
min kurv som er i en funktion
<?php
    function kurv(){
        if($_SESSION['kurv'] != ""){
        $produktantal = count($_SESSION['kurv']);

        foreach ($_SESSION['kurv'] as $produkt => $produktantal){
            $query = '
            SELECT
                id, navn, beskrivelse_kort, beskrivelse, pris
            FROM
                simpleshop_produkter
            WHERE
                id = ' . $produkt;

        $result = mysql_query( $query ) or die( mysql_error() );

            $row = mysql_fetch_assoc($result);
            echo "<p><a href='produkt_detalje.php?produkt=".$produkt."'><strong>".$row['navn']."</strong></a>";
            echo " - antal: <strong>" . $produktantal . "</strong>";
            echo " - <a href='tilfojtilkurv.php?fjernprodukt=".$produkt."'>fjern</a><br />";
            echo "</p>";
        }
        }else{
            echo "<p>Din kurv er tom</p>";
        }
?>

tilfojtilkurv.php
hvor produkter bliver tilføjet og fjernet igen, både enkelt og alle

<? require_once('include/header.php') ?>
<div id="krummer">Du er her:&nbsp;<a href="index.php">Forside</a>&nbsp;&middot;&nbsp;<em>Din kurv</em></div>

<?php

    if(isset($_GET['fjernprodukt'])){
        $_SESSION['kurv']=array_diff($_SESSION['kurv'],$_GET['fjernprodukt']);
        echo "<h3>Produkt fjernet</h3>";
    }

    if(isset($_GET['tomkurven'])){
        $_SESSION['kurv']=array_diff($_SESSION['kurv']);
        echo "<h3>Kurven er blevet tømt</h3>";
    }

  // produktet skal i en session array
  // $_SESSION['produkt']['pris']['varenr']

    if($_GET['produkt'] != ""){
        $produkt = $_GET['produkt'];
        $_SESSION['kurv'][$produkt]++;
        header('location:'.$_SERVER["PHP_SELF"]);
    }

    require_once('include/funktion/kurv.php');
    echo "<h4>Kurv</h4>";
    kurv();
?>
<? require_once('include/footer.php') ?>

nogen der kan hjælpe mig med at fjerne fejlbeskeden, og kunne fjerne et enkelt produkt der er puttet i kurven adgangen

vh. Billy
Avatar billede intenz Novice
02. maj 2011 - 22:24 #1
array_diff() sletter ikke et element i et array. Det bruges til at finde forskellen mellem to forskellige arrays.
http://php.net/manual/en/function.array-diff.php

Du skal i stedet bruge unset()
http://dk.php.net/manual/en/function.unset.php

<?php
  $x = array('slet_mig' => true);
  unset( $x['slet_mig'] );
  var_dump($x);
?>
Avatar billede billyboy92 Nybegynder
03. maj 2011 - 00:02 #2
hej, jeg har forsøgt hvad du skrev, men fik hele tiden fejlbeskeder, jeg prøvede derimod med seesion_unselt() og så virkede det sådan set med at fjerne alle produkter ganske fint, så skal jeg bare finde en måde og fjerne kun et produkt adgangen

min kode for tilfojkurv.php er nu

<? require_once('include/header.php') ?>
<div id="krummer">Du er her:&nbsp;<a href="index.php">Forside</a>&nbsp;&middot;&nbsp;<em>Din kurv</em></div>

<?php

    if(isset($_GET['fjernprodukt'])){
        /*$id = $_GET['fjernprodukt'];
        $_SESSION['kurv']=array_diff($_SESSION['kurv'],$id);*/

        $produkt = $_GET['fjernprodukt'];
        $x = $_SESSION['kurv'][$produkt];
        session_unset( $x['kurv'] );
        var_dump($x);

        echo "<h3>Produkt fjernet</h3>";
    }

    if(isset($_GET['tomkurven'])){
        session_unset($_SESSION['kurv']);
        echo "<h3>Kurven er blevet tømt</h3>";
    }

  // produktet skal i en session array
  // $_SESSION['produkt']['pris']['varenr']

    if($_GET['produkt'] != ""){
        $produkt = $_GET['produkt'];
        $_SESSION['kurv'][$produkt]++;
        header('location:'.$_SERVER["PHP_SELF"]);
    }

    require_once('include/funktion/kurv.php');
    echo "<h4>Kurv</h4>";
    kurv();
?>
<? require_once('include/footer.php') ?>
Avatar billede intenz Novice
04. maj 2011 - 20:51 #3
Det her er forkert:
$x = $_SESSION['kurv'][$produkt];
        session_unset( $x['kurv'] );

Lav:
unset($_SESSION['kurv'][$produkt]);
Avatar billede billyboy92 Nybegynder
05. maj 2011 - 15:10 #4
tusind tak :) nu virker det