Avatar billede Cacers Nybegynder
02. maj 2011 - 15:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vende data i Excelark

Jeg har et Excelark med data i kolonnerne A, B, C, D, E, F.
Data i de forskellige rækker hænger sammen.

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg vil vende data så rækkefølgen ser således ud:

FØR:
A B C D E F

EFTER:
A B C D E F

Jeg har nemlig desværre ikke noget at sortere efter, hvilket ville være det nemmeste.

PFT
Avatar billede johs_j Novice
02. maj 2011 - 15:28 #1
Dataerne som du har vist her er ikke noget problem. Placer markøren i tabellen/Dataerne og vælg sorter i menuen Data. Check at der markering ved Kollonneoverskrift, og vælg så sortere Fallende på kollonne A.

Hvis dataerne er af blandet, kan du skrive tal i den næste kollonne (G) og så sortere på den. Bagefter kan du så slette tallene i kollonne G.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. maj 2011 - 15:44 #2
uden sortering - placeres omkvendt i H - M:

Dim sidsteRæk As Long, ræk As Long, nyRæk As Long
Dim omr
Public Sub vendOm()
    sidsteRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).row
    nyRæk = 1
    For ræk = sidsteRæk To 1 Step -1
            omr = Range("A" & ræk & ":F" & ræk)
            Range("H" & nyRæk & ":M" & nyRæk) = omr
            nyRæk = nyRæk + 1
    Next ræk
End Sub
Avatar billede Cacers Nybegynder
03. maj 2011 - 00:44 #3
johs_s som jeg skriver, har jeg netop intet at sortere efter.
Din skriv et tal løsning i kolonne G er ok, men det er lidt besværligt med en større mængde data.

supertekst din VBA kode fungerer som den skal og jeg har benyttet den.

Tak for jeres bud begge to.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. maj 2011 - 08:40 #4
Så får du et svar..