Avatar billede kkieldsen Nybegynder
02. maj 2011 - 13:25 Der er 2 kommentarer

Sammensæt data ud fra tidsgrupper

Eksperter,

Håber i kan hjælpe med lidt formula-magic.

Jeg har i sheetA en liste der består af:
Dato        Navn        Penge
2011-02-15    Bo        11
2011-02-15    Mia        10
2011-02-16    Ib        13
2011-02-17    Bo        12

I sheetB har jeg en liste som tager udgangspunkt i "Navn" fra sheetA.
Navn        Køn
Bo        Dreng
Mia        Pige
Ib        Dreng

Dette vil jeg gerne sammenkæde i sheetC i tidsintervallerne:
1. Sidste 7 dage
2. Denne kalendermåned
3. Sidste kalendermåned

Formattet skal være som følger

Sidste 7 dage:
Navn    Køn     Penge
Bo    Dreng    23 (11+12)
Mia    Pige    10
Ib    Dreng    13

Denne kalendermåned:
Navn    Køn     Penge
Bo    Dreng    23 (11+12)
Mia    Pige    10
Ib    Dreng    13

Sidste kalendermåned:
Navn    Køn     Penge
Bo    Dreng    23 (11+12)
Mia    Pige    10
Ib    Dreng    13

Hvilke formler kan jeg bruge til dette?
Avatar billede ExcelsPotentiale Praktikant
04. maj 2011 - 08:12 #1
Ville det være ok for dig at tilføje en kolonne med Køn til sheetA?

Dette kan gøre meget enkelt med formlen LOPSLAG(). Du kan sagtens bevare sheetB.

Hvis dette er ovenstående er ok, så har jeg et elegant løsningsforslag til dig.
Avatar billede ExcelsPotentiale Praktikant
04. maj 2011 - 15:29 #2
Du har ikke svaret endnu, men her kommer løsningen:

Du laver en pivottabel. Jeg kan hjælpe dig yderligere med dette hvis du har behov for det. Men Excel har en god vejledning.

I Pivottabellen ligger Navn, Køn og Dato som rækkeetikketter i den nævnte orden.

Under Sum Værdier ligger Penge.

Disse ting ordner du i "Feltliste i Pivottabel". Denne fætter kommer frem, når du klikker på pivottabellen.

Er du i Excel 2007 eller senere kan du trykke på knappen med trekanten der vender nedad i søjlen Dato i pivottabellen. Der kommer så en menu frem og her kan du vælge Datofiltre. Du kan vælge at få vist "Sidste uge", "Denne måned" og "sidste måned".

Dermed kan du lave de tabeller du ønskede. Opgaven anses for at være løst. Men vend tilbage, hvis du har brug for mere.