Avatar billede safesite Nybegynder
01. maj 2011 - 17:06 Der er 14 kommentarer

Overvågningskamera til PC i hjemmet

Jeg er begyndt og overveje muligheden for, at overvåge hjemmet med et webcam som er forbundet til pc'en eller internettet.

Det jeg helt præcise efterlyser er et overvågningskamera som opfylder følgende krav:

• SKAL have god billedekvalitet - gælder både stillbillede/video (man skal kunne bruge billederne til noget og kunne genkende personer m.m.)

• må gerne have audio men er ikke et must

• SKAL have motionssensor og kunne optage med god kvalitet både om dagen og natten

• SKAL være i stand til, at optage og sende billeder/video til en ftp-server eller lignende sted på nettet (skal ikke kun kunne lagre data centralt på pc'en)

• SKAL kunne sende besked/alarm om bevægelse til både e-mail og mobiltelefon i samme øjeblik det sker

• må gerne have mulighed for fjernkontrol via web/mobiltelefon men er ikke et absolut must

• SKAL kunne tilsluttes enten pc direkte men helst og først og fremmest routeren på en sådan måde, at denne kun er tændt uden, at pc'en samtidig behøver og være det

Jeg har fundet denne løsning på edbpriser men problemet med dette kamera er, at der ikke kan sendes advarsel til mobilen så vidt det kan ses i beskrivelsen og der desuden ikke står så meget om der er mulighed for direkte forbindelse til routeren derhjemme.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=636586

http://www.trendnet.com/store/products/proddetail.asp?prod=165_TV-IP121W&cat=148

Det er også nogenlunde samme prisklasse eller deromkring som jeg havde i tanker hvis det skulle være af betydning.

Samtidigt ville det næsten være det bedste hvis kameraet også kunne sende beskeder til både e-mail og mobil til flere forskellige personer ad gangen.

Er der nogen som har noget bedre input eller idéer end det jeg har fundet frem til her nu så sig endelig til.

Ethvert forslag er velkommen og modtages med glæde! :-)
Avatar billede conz Juniormester
01. maj 2011 - 19:15 #1
Her har de vidst rimelig godt styr på det, med massere af pakker og muligheder:
http://www.northq.com/products/network/nq9006.html
Avatar billede safesite Nybegynder
01. maj 2011 - 20:01 #2
Tak for din input betalyte!

Det er interessant læsning - de to første kameraløsninger som er angivet i dit link - men der er nogle problemer.

NQ-9007 Wifi Personal Camera with pan/tilt har vist mulighed for at optage om natten siden der nævnes LED i beskrivelsen men der er ikke skrevet noget decideret om det så det er lidt af et tvivlsspørgsmål om det rent faktisk har den evne.

Derudover er der ikke mulighed for, at modtage instant advarsel på mobilen men kun pr. mail.

Det positive derimod er, at der er op til 5 e-mail adresser som kan sendes til og gratis software som medfølger. Men hvad der så igen ikke nævnes er, om man skal have pc'en tændt for at køre softwaren eller om det er inkluderet/indbygget i selve kameraet sådan, at man bare kan nøjes med og tilslutte den direkte til routeren og ikke behøver og have pc'en kørende konstant.

Det med, at få en besked på telefonen er ret vigtigt i den forbindelse og jeg mener også, at kunne huske at have set noget engang som havde begge disse muligheder.
Avatar billede conz Juniormester
01. maj 2011 - 20:58 #3
Altså, hvis det ville være fint at have en computer stående tændt, så findes der et hav af programmer, der både man motion detect, sende sms og mail, og en masse mere.

Men du vil gerne slippe for at have en computer tændt, right?
Avatar billede safesite Nybegynder
02. maj 2011 - 00:03 #4
Ja, det med og have computeren tændt konstant vil jeg helst være fri for.

Meningen er, at jeg især skal bruge det når jeg er på ferie og der kan det, at have pc'en tændt i en 2-3 uger måske lige være i overkanten (plus kameraet, routeren osv.) da det jo både spilder og koster en masse strøm.

Så jo, det ville nok være bedst med sådan et IP-kamera der selv styrer den slags. Det ser ud til som om det er ret svært og finde noget som opfylder alle disse krav. Jeg har set nogle cams fra Logitech som gør det og hvor man endda får gratis online lagerplads og webadgang men det er helt oppe i omkring 2500,- kr. eller noget i den stil. Så kan den til gengæld også sende advarsler til både e-mail og telefon, optage dag og nat og styres fra web eller mobilen.

Men den pris er simpelthen alt for meget overkill. Og den løsning jeg postede link til siger ikke noget om f.eks. advarsel til mobil osv.
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2011 - 07:47 #5
skriv swann hos computercityi søgefeltet og der er mange muligheder

det her er en af mulighederne

http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=6344973&sw=swann

man kan også købe et digital private eye camera der tager øjebliks billeder til et kort der sidder i

det koster omkring 6-700 kr.

der skal ikke være ret mange lux før et billede bliver goct - har det i sommerhuset

et stearin lys er nok for at du kan se billedet

http://www.swann.com.au/s/products/view/?product=344

m.v.h
Avatar billede Fero Nybegynder
02. maj 2011 - 09:17 #6
#2 sæt en mail konto op på din mobil, så er du ude over det problem. Evt en gratis gmail konto eller lign.
Avatar billede safesite Nybegynder
02. maj 2011 - 23:59 #7
--> treatmenice

Godt kamera men desværre ikke en bedre løsning end den løsning jeg fandt på edbpriser (se link øverst).

Der mangler stadig de samme egenskaber jeg efterlyste i mit sidste indlæg.

--> Fero

Ja, det ville jeg også gerne men jeg regner først med og anskaffe mig en specifik Android telefon når den udkommer her til sommer. Siden jeg dog højst sandsynligt vil få brug for kameraet og alarmen før dette tidspunkt så skal der simpelthen være mulighed for sms besked indtil videre da min gamle og nuværende telefon kun er en Nokia XpressMusic 5310 (ingen jokes her :P ) og der er den løsning desværre ikke tilstede så vidt jeg ved.

Så der skal altså også være sms alarm/beskedmulighed med i løsningen jeg efterlyser.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. maj 2011 - 08:20 #8
Du kan prøve at se på http://tiggi.dk/

Jeg har selv købt et af kameraerne, men er endnu ikke nået til fasen med at sætte det op...
Avatar billede safesite Nybegynder
18. juli 2011 - 20:46 #9
Der er vist nogen som ikke har læst de krav jeg opsætte, ej heller de sidste indlæg. Som nævnt så skal det være sådan, at det kamera KAN sende sms OG e-mail. Det er ikke enten eller.

Så med mindre du vil sælge dine egne kameraer så forstår jeg ikke dit indlæg og henvisning til - højst sandsynligt din egen - side.
Avatar billede safesite Nybegynder
18. juli 2011 - 20:49 #10
Jeg søger en løsning som denne MEN til ikke så dyr en pris...

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4256510
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. juli 2011 - 15:36 #11
Det var da en højst besynderlig måde at svare på - hvorfor tror du siden skulle være min egen, når jeg åbenbart ikke kender produktinfo...

Som sagt, er jeg endnu ikke nået til fasen med at sætte det op.. - men til mine egne krav er det fint, og da det har de fleste af de funktioner du efterspørger, må du da meget undskylde at jeg tillod mig at gøre opmærksom på dem...

Venligst se bort fra mit indlæg....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. juli 2011 - 15:45 #12
Det kamera du linker til, kan da, så vidt jeg kan læse, ikke sende direkte til mobilen.

Joda - du kan installere et plugin på din iphone, Android eller Blackberry baseret telefon... - men det er jo ikke nogen SMS.

http://www.logitech.com/da-dk/webcam-communications/video-security-systems/master-systems/devices/7251

Nu kender jeg iøvrigt ikke Nokia XpressMusic 5310, men min egen 6210 fra 2004 kan fint kobles op på en gmail konto (eller anden pop3 tjeneste).
Avatar billede safesite Nybegynder
26. juli 2011 - 00:25 #13
Konstruktive svar er velkommen som hjælp. Derimod, at poste en respons som dårligt nok dækker hvad jeg efterspurgte er, at belemre folk og spilde deres tid frem for at hjælpe dem. Så er det rigtig nok bedre, at lade helt være hvis ikke man gider og læse indlægget og bare fyrer noget af som ikke svarer forventningerne. Jeg har mere end en gang selv hjulpet folk på nettet med, at få svar og løsninger til deres spørgsmål, men jeg gør det kun ved, at læste alt det de har skrevet og spurgt om og prøver, at forstå deres spørgsmål og efterfølgende også kun giver et svar når jeg VED, at jeg kan matche deres forventninger. Det er ikke raketvidenskab, det er vel den almindelig tone på nettet og den behandling man forventer og giver (hvilket også får mig til at tænke, at du selv prøver og promovere produkterne på den side du linkede til første gang).

Så vidt til dette...

Til dit sidste indlæg er det lignende retorik der gør sig gældende. Hvis du havde bare læst en smule i beskrivelsen på f.eks. EDB-priser så havde du kunnet spare dig gætterierne...

Citat...

"Systemet starter automatisk optagelsen når det registrerer bevægelse, og kan sende advarsler pr. e-mail eller mobiltelefon."

Det var det jeg efterspurgte og stadigvæk efterspørger. Min Nokia har ikke mulighed for e-mail eller det har mit telefonselskab og/eller abonnement i hvert fald ikke. Derfor mit indlæg om SMS(!)-mulighed og ikke kun e-mail beskeder. Det var et specifikt ønske til kameraets muligheder HELT fra starten af og det må man egentlig kunne respektere. Jeg kan ydermere ikke se hvor det kommer ind i billedet, at man skal downloade et eller andet gratis program og hvorfor det skulle være noget negativt.

Jeg har en NOKIA(!) ikke en Iphone, Blackberry eller Android og derfor SKAL der være sms-mulighed ved advarsler!

Desuden ville - omend jeg havde en smartphone - det få alle og enhver til, at gå bankrot grundet roaming på nettet i de sydlandske egne. Det må du også kunne regne dig ud når der tales om, at det skal kunne bruges på ferie og der skal være sms-advarsel med!

Med mindre du har noget mere konkret i stedet for gætterier så vil jeg gerne have, at du ikke spilder tiden med den slags indlæg. Det her irriterer mere end, at det hjælper (og jeg plejer ellers, at være vildt glad for hjælp herinde...)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. juli 2011 - 08:21 #14
Igen... - du har noget helt galt i halsen. Der er IKKE SMS-mulighed i det kamera du linker til. Det finder du ud af ved at læse producentens specifikationer, som jeg linker til.

Men jeg kan forstå du har set dig sur på mig, så jeg stopper her...