Avatar billede hr_hvalsoe Nybegynder
29. april 2011 - 17:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor fejler en del styles på webserver

Hej derude

Jeg har fornyligt oplevet en mærkelig adfærd efter, at nogle websites er lagt op på henh. en IIS 7 eller 8.

Det mærkelige er, at websitetene ser perfekte ud stylemæssigt, når sitene vises gennem Visual Studio 2010 (jeg bruger til orientering eksterne CSS stylesheets).

Vises de dermed direkte i en klientbrowser (som tilgår websitet på webserveren), er nogle/en del styles ikke korrekte. F.eks. er bredden på divs enkelte steder meget større end angivet.

Et andet eks. er, at teksten i alm. TextBox kontroller er højrestillet. Mig bekendt er teksten i disse pr. default altid centreret. Altså virker det som om, at serveren ikke præsenterer siderne korrekt.

Jeg har forsket lidt i, om det kan have noget med MIME types at gøre, men kan ikke kloges af det. Jeg tror selv, at der er en fundamental / banal indstilling på webserveren som mangler.

Jeg har de seneste år dannet en del webapplikationer og lagt disse på hostede servere - jeg har aldrig oplevet disse designmæssige uoverensstemmelser i denne grad.

Alle forslag / input er velkomne.

Hr_hvalsoe
Avatar billede keysersoze Guru
29. april 2011 - 17:48 #1
Visning af HTML og CSS er alene et spørgsmål om klienten, browseren, der skal tolke dem - det er ikke et spørgsmål om hvorvidt du benytter den ene eller anden IIS eller om det går gennem .NET eller ej. Derfor kan du som udgangspunkt godt udelukke det som muligheder.

De mest almindelig fejl når en side ikke vises korrekt er manglende/inkorrekt DOCTYPE samt invalid HTML. Endelig er der også minimale forskelle browserne imellem selvom koden er valid - dette er dog primært et spørgsmål om at lære faldgrupperne at kende.

Der er lidt mere læsestof om emnet her; http://www.web-dev.dk/post/DOCTYPE-og-valid-kode-ens-udseende-i-Internet-Explorer-og-FireFox.aspx

Teksten i en TextBox er altid venstrestillet medmindre der specifikt defineres andet.

Jeg hælder derfor til at det er fejl i din HTML/CSS der er årsag til problematikken - men skal vi kunne komme det nærmere tror jeg vi skal bruge et link.
Avatar billede hr_hvalsoe Nybegynder
30. april 2011 - 15:58 #2
Tak for svaret.

Jeg er klar over, at fortolkningen ligger i browseren og også at forskellige browsere fortolker forskelligt.

Det undrer mig bare, at forskellene er så store fra visning via VS (hvor alt er perfekt) til direkte gennem klienten.

Mht. DOCTYPEN anvender jeg blot følgende linje, der som standard indsættes af VS ved oprettelse af Web Forms (står i min MasterPage):

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
Avatar billede keysersoze Guru
30. april 2011 - 16:12 #3
Hvis du hentyder til design-view i Visual Studio kan jeg godt forstå at du sidder måbende tilbage - jeg bruger den aldrig selv til design-formål, faktisk bruger jeg den stort set ikke, og mit råd vil umiddelbart også være at du skal undlade at bruge den til design-formål. Kør i stedet siderne enten gennem en lokal IIS eller den indbyggede webserver i VS.
Avatar billede hr_hvalsoe Nybegynder
30. april 2011 - 16:16 #4
Det er ikke design-viewet - nej den kan man ikke bruge til noget :)

Jeg tænker på afvikling af applikationen (Build/Deploy) via F5.
Avatar billede keysersoze Guru
30. april 2011 - 16:56 #5
I så fald har jeg aldrig nogensinde set nogen som helst forskel - ganske enkelt fordi det ikke kan lade sig gøre. Hvis der alligevel er en forskel skyldes det kodeissues - fx forkerte henvisninger eller at browseren kører i compatibility mode ved lokal test.

så længe vi taler klientkode kan serveren aldrig være skyld i visningsproblemer (pånær når vi taler charsets) - men skal vi kunne komme det nærmere tror jeg det kræver nogle links eller eksempler.
Avatar billede hr_hvalsoe Nybegynder
01. maj 2011 - 11:19 #6
Ok, tak for dine svar.

Jeg tester lige og vender tilbage.

Forresten var det noget sludder jeg skrev mht. TextBox feltet. Jeg mente en ASP.net Button kontrol, hvor teksten i denne er højrestillet.
Avatar billede keysersoze Guru
01. maj 2011 - 12:25 #7
Jo, den er som udgangspunkt centreret - så er den ikke det må du have noget style der overskriver.

Du kan formentlig vha firebug til firefox eller developer toolbaren i IE se hvad det giver forskellen - både mht knappen og dine divs.