Avatar billede kiilerrich Nybegynder
29. april 2011 - 12:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Celleref ændre sig ikke

Hej.

Jeg har en kode som viser en værdi fra en celle i et andet ark.

=INDIREKTE("'" &B54 &"'!F43")

Når jeg indsætter nogle flere linjer i det ark hvor den henter værdien fra, så ændre den ikke auto at den nu skal hente det fra den celle som blevet.

Altså

Bruger F43 fra et andet ark, indsætter så 2 linjer ind før F43 i det ark den skal hente fra, så nu er det ikke F43 den skal hente fra, men F45.

Hvorfor kan den ikke gøre det...??

Det samme gæller for denne formel

=HVIS(F54+INDIREKTE("'" &B54 &"'!F49")=0;"";"Total og ark stemmer ikke")
Avatar billede iver_mo Nybegynder
29. april 2011 - 13:07 #1
Kan du ikke skrive den komplette formel med de arknavne du bruger.
Avatar billede kiilerrich Nybegynder
29. april 2011 - 13:22 #2
Det er den komplette formel.

Det den gør, er at den henter navnet på det ark den nu skal find værdien fra i B54, hvor efter den henter værdien ind fra celle F43.
Avatar billede kiilerrich Nybegynder
29. april 2011 - 13:30 #3
Kan forklare det lidt bedre.

Har et totalark hvor der i kollone B står nogle navne. Hvert navn har sit eget ark tilknyttet. På disse ark har jeg nogle data jeg indtaster. Disse data fremkommer af formlen i kollone C ud fra det navn som det vedr.

Den formle jeg har, gør at jeg ikke skal skrive arkets navn i formlen, men den selv finder ud af navnet ud fra det der står i kollone B.

Det kan nogle gange ske at jeg skal bruge flere linjer i nogle af arkene, men når jeg indsætter linjerne så husker den ikke at den sum fra arket som jeg skal bruge nu har skifter fra fx. F43 til nu F45. Det husker de ellers normalt.

Er det lidt bedre forklartet...
Avatar billede iver_mo Nybegynder
29. april 2011 - 14:08 #4
Det var skam fint første gang du uddybede. Dit problem er at du reelt bruger en celleref. Du bruger en celleref + en tekststreng til at simulere en celleref og da en streng ikke er dynamisk, så får du heller ikke en dynamisk celleref ud som resultat.

Du kan umiddelbart ikke komme ud af problemet.

Jeg lavede først formlen: =INDIREKTE(SAMMENKÆDNING("'";B54;"'";"!";MIDT(CELLE("adresse";'Ark2'!F44);SØG("!";CELLE("adresse";'Ark2'!F44);1)+1;100)))

Den virker ved første øjekast, men det er blot fordi jeg bruger en rigtig celleref i funktionen CELLE(). Det dur jo ikke når du så skifter navnet i B54, så har vi balladen fordi formlen kun "holder øje" med ændringer i Ark2 og ikke et hvert andet givet ark. Jeg har altså bare skubbet problematikken et led ud og ikke løst problemet.

Det logiske problem er at vi i en formel vil have Excel til at holde øje med ændringer i alle de ark vi kan finde på at skrive i B54. Det lader sig bare ikke gøre. Hvis det virkelig skal virke på den måde, er du nødt til at opbygge noget struktur og så en makro til at holde styr på tingene.

Hvad skal det bruges til? Det kunne jo være at der var en anden løsning som lå lige til højrebenet...
Avatar billede iver_mo Nybegynder
29. april 2011 - 14:09 #5
Rettelse til 1. linie: "Dit problem er at du reelt IKKE bruger en celleref."
Avatar billede kiilerrich Nybegynder
29. april 2011 - 14:32 #6
Det er til noget projektstyring så jeg kan holde øje med udgifter og indtægter på de forskellige projekter.

Men der kommer hele tiden nye projekter og de er meget forskellige fra hinanden. Nogle er der ikke så mange ting i, mens der er mange i andre.

Har overvejet om jeg skulle lave en access database til at styre det, men er ikke så stærk i access endnu, da jeg ikke har lavet så meget i det de sidste par år.

Men skulle måske tage mig tiden til at kigge på det igen.
Avatar billede kiilerrich Nybegynder
29. april 2011 - 14:35 #7
Kunne måske også bare lave en til en skjult celle i toppen som tager summem fra en celle. Den vil i såfald ikke ændre sig når jeg sætter en ny linje ind.
Avatar billede iver_mo Nybegynder
29. april 2011 - 14:47 #8
Hvis noget SKAL laves i Excel og jeg har brug for referencer jeg kan stole 100% på plejer jeg at lave et ark jeg kalder "data". I det ark laver jeg så referencer jeg har brug for. Jeg sørger selvfølgelig for at lave en struktur i Data-arket, så jeg aldrig indsætter eller fjerner rækker og kolonner.

Det plejer at give det ønskede resultat ;-)