Avatar billede sho Nybegynder
29. april 2011 - 11:45 Der er 1 løsning

Encoding af tekstfiler genereret fra Excel

Hej eksperter,

jeg har for år tilbage lavet et script i VBA i excel, der skal traversere cellerne og udskrive indholdet i en xml-struktur.

Jeg har imidlertid det problem, at xml-filen ikke er valid, fordi danske karakterer i excel-arket bliver til mærkelige tegn i xml-filen - også selvom karakterne er omsluttet af CDATA[]. Eksempelvis bliver RØ fra excel til R֠ i xml-filen.

Det er højst sandsynligt et encoding-problem, men hvordan kan jeg med VBA få filen encodet rigtigt? Ifølge UltraEdit er filen encodet som UTF-8, hvilket jeg jo ville mene var rigtigt.

En stump af koden:
----------------------------------------------
iFileNum = FreeFile
Open FullPath For Output As #iFileNum

Print #iFileNum, "<?xml version=""1.0"" encoding=""UTF-8""?>"
Print #iFileNum, "<" & sheetName & "_sheet>"

For i = 2 To RowCount
  Print #iFileNum, "  <" & sheetName & ">"
  For j = 1 To ColCount
    Print #iFileNum, "    <" & header(j - 1) & "><![CDATA[";
    Print #iFileNum, Cells(i, j).Value;
    Print #iFileNum, "]]></" & header(j - 1) & ">"
  Next j
Print #iFileNum, "  </" & sheetName & ">"
Next i

Print #iFileNum, "</" & sheetName & "_sheet>"
----------------------------------------------

Alle input modtages med tak! :-)

-Søren
Avatar billede sho Nybegynder
26. oktober 2011 - 08:13 #1
Lukketid