Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
28. april 2011 - 07:57 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvad sker der med min IP adresse når jeg skifter ISP?

Hejsa, som spørgsmålet siger. Bliver den slettet/fjernet, eller bliver den overdraget til en anden person?
Avatar billede tubber Juniormester
28. april 2011 - 08:08 #1
Den bliver overdraget til en anden på et eller andet tidspunkt.

En ISP råder over X ip adresser, som de kan give ud - hvis der ikke er nogen der får den som fast IP så vil den gå i puljen over dynamiske ip adresse, og så vil den skifte hele tiden.
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. april 2011 - 08:08 #2
Hej,

Den bliver ikke reserveret, men derimod genbrugt på en anden kunde senere. Det kan være alt lige fra i morgen til om et år, alt afhængig af om de assigner dynamisk fra en pool eller i batches direkte til kunder, altså statisk ip.

Men de bliver under ingen omstændigheder slettet/fjernet/reserveret.

/jack
Avatar billede tubber Juniormester
28. april 2011 - 08:10 #3
Du kan kun sikre din IP på en måde, når du får en anden udbyder så bliv ved med at betale for din nuværende forbindelse selv om du ikke bruger den så vil du beholde din IP hvis du har statisk
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. april 2011 - 08:10 #4
tubber: njae.. det er nu ikke helt korrekt, men hva .. den bliver i hvert fald genbrugt :)
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. april 2011 - 08:12 #5
Hvad mener du? Hvorfor skal han blive ved med at betale for sin gamle forbindelse hvis han ikke bruger den?
Avatar billede tubber Juniormester
28. april 2011 - 08:12 #6
Hvad er ikke korrekt ?
Avatar billede tubber Juniormester
28. april 2011 - 08:13 #7
#5 Hvis det er han vil sikre andre ikke får hans IP kan det kun gøres ved at beholde det abbonoment selv om han ikke bruger det.

Kunne jo tænkes han har adgang til lukkede steder som er bestemt ud fra IP, så for at andre ikke skal have den adgang ?

Der må jo være noget bag spg.
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. april 2011 - 08:17 #8
"..hvis der ikke er nogen der får den som fast IP så vil den gå i puljen over dynamiske ip adresse, og så vil den skifte hele tiden."

Dynamiske og statisk tildelt adresser er allokerede fra forskellige subnets. Typisk subnetter ISP'er i /27 og opefter til et givent POI eller aggregering for minimalt spild af adresser. Der er dog kæmpe forskel på det og så at allokere enkelte adresser individuelt hvilket ville være et rent routing og dhcp helvede (læs: nærmest umuligt). Hvis der er mulighed for både dynamisk og statisk bliver der allokeret 2 eller flere forskellige subnets til fx en central; 1 pool til dynamisk tildeling og 1 subnet til statisk.

Med andre ord: en tidligere dynamisk tildelt adresse bliver ikke efterfølgende tildelt statisk, det er næsten lige så sikkert som amen i kirken.
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. april 2011 - 08:19 #9
#7: enig, der må være noget bag. Undrer mig bare hvis det er noget der får en til at beholde et abonnement man ikke bruger - og betaler for det :-)
Avatar billede tubber Juniormester
28. april 2011 - 08:20 #10
Ja det bliver vi jo så ved med at være uenige om, hvis behovet f.eks. falder for faste ip adresser og stiger for dynamiske, eller andre årsager kan det forekomme, siger jo ikke lige frem det er det der sker........
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. april 2011 - 08:24 #11
Det kan ske, men chancerne er ret minimale - det vil betyde at IP subnettingen og DHCP konfiguration skal laves om hvilket er ret omfattende. Jeg har ikke personligt oplevet det endnu hos de ISP'er jeg selv har arbejdet hos, men hypotetisk kan alt jo ske :-)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
28. april 2011 - 10:09 #12
#3 Mener du at man skal betale for sin internetforbindelse uden at bruge den? Det giver ikke meget mening for mit vedkomne, er det ikke bare penge lige ud af vinduet?

Nej jeg sad blot og tænkte over det, om ens IP-adresse var unik (dvs. at jeg er den eneste der nogensinde kommer til at eje den ) eller om den bare er genbrug som bliver ved med at 'bounce' rundt mellem forskellige kunder. Jeg kan så forstå at den bliver givet videre til en anden kunde lige så snart at man opsiger sin forbindelse. Det vil sige at i realiteten så kan jeg sidde på en IP som en anden kunde tidligere har ejet?
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. april 2011 - 10:41 #13
Det er korrekt :-)

Af samme grund skal ISP'erne også gemme informationerne om hvilken kunde der havde en given IP adresse i hvilken periode, så det kan bruges som dokumentation i forbindelse med online kriminalitet m.v.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
28. april 2011 - 12:51 #14
#13 Ja det giver mening, det ville da heller ikke være særligt sjovt at modtage en IP adresse som tidligere havde været i forbindelse med online kriminalitet og så ISP'erne havde glemt at notere hvem der har haft ejet den og hvornår.

Jeg ved f.eks ikke hvem der har ejet min IP før mig, så det giver mening at ISP'erne notere hvem der har ejet IP adresserne og hvornår de har haft ejet dem.

Så vil det sige i praksis at fra den dag hvor IP adressen bliver tildelt den første kunde, så bliver der ført logfiler på den IP adresse igennem alle de kunder som den bliver tildelt? også selvom kunden skilte sig af med IP adressen for 5/10/15/20 år siden, bliver det så stadigvæk gemt? Håber spørgsmålet giver mening.
Avatar billede jackass- Nybegynder
28. april 2011 - 13:18 #15
Både ja og nej..

Der bliver info om hvilken kunde der har været tilknyttet en IP-adresse på en fra- og til-dato og tidspunkt. Dog skal ISP'erne kun gemme disse informationer i 5 år, så der er potentiel risiko for at informationerne kan mangle senere hen.

I Praksis er det ret usandsynligt fordi informationerne fylder så uendelig lidt i IP databasen så det er omsonst at bruge ressourcer på at slette fra dem.

Selve lovgivningen på området kan du læse mere om på http://da.wikipedia.org/wiki/Teledata_(jura)#Teledata_p.C3.A5_internettet
Avatar billede tubber Juniormester
28. april 2011 - 15:32 #16
#12 Nej det mener jeg bestemt ikke, siger bare det er den eneste måde du kan sikre din ip ikke ryger videre.

Der kunne jo være nogen der havde interesse i den ikke gjorde fordi de har adgang til f.eks. en virksomheds netværk via IP eller store ulovlige ftp sites osv.

Det var kun ment som en oplysning :)
Avatar billede leif Seniormester
28. april 2011 - 18:47 #17
Nu har du aldrig ejet en IP adresse med mindre den er tildelt at Ripe og står i dit navn ellers vil det altid være din udbyders og de kan gøre lige hvad de vil med den.

Fx. TDC gjorde for år tilbage at alle som havde tildelt Statisk adresse i bestemte IP ranges faktisk blev tildelt ny IP adresse, på trods af at den var bestilt som Statisk. De fleste IPadresser er tildelt til kunder via deres Internet udbyder og de ved hvilke kunder der har haft hvilken IP i henhold til lovgivning.

Det er ligesom med et telefonnummer det er dit så længe du bruger det, den da du opsiger telefonnummeret vil det efter noget tid blive frigivet og en ny vil kunne få nummeret. Forskellen er dog at idag kan du flytte dit telefonnummer til en ny udbyder, det kan man ikke med IPadresser med mindre de er tildelt fra RIPE og er tildelt som Udbyder uafhængig, men det er nu de færreste som har det af os almindelige mennesker.