Avatar billede force_master Praktikant
25. april 2011 - 10:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lave Arrays og bruge dem.

Hej
Har værdier.

Bilens reg nr
Bilens km
dato
og et par linjer mere

De skal alle tilhøre samme bil, og i det man vælger bil ud fra regnr skal alle de andre data også komme frem.
Der skal så være plads til mange forskellige biler.

Hvordan laves det lige, har læst meget om arrays men efter hvad jeg læser så kan de kun have en hovedværdi og en underværdi,. kunne de bare have op til 10 underværdier så ville det fungere.

MVH
Sten Jensby
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. april 2011 - 11:39 #1
Du skal nok kigge på klasser, fx: http://www.devx.com/getHelpOn/10MinuteSolution/20408
Avatar billede tjacob Juniormester
25. april 2011 - 12:37 #2
Som alternativ til klasser:

Du kan sagtens operere med flere "underværdier" i arrays.

Du kan f.eks. erklære et array på (10,10), hvor du kan have 10 biler med hver 10 værdier. Det kræver så blot at alle værdier er af samme type (f.eks. Integer).

Du kan også erklære din egen type (Structure), f.eks.:

    Structure Bil
        Public RegNr As String
        Public Km As Integer
        Public Dato As Date
        osv
    End Structure

Og så lave et array af denne type, f.eks.:
Dim AlleBiler() as Bil
Så kan værdier læses/skrives f.eks. som: Bil(35).Km = 25000

For i øvrigt vil jeg anbefale at du anvender List(Of Bil) i stedet for Array, da det er mere fleksibelt.

Endelig er der jo intet til hinder for at lave flere arrays/lists, blot du holder styr på index.

At bruge RegNr som index er mere problematisk, da det nødvendigvis må være en String.
Men her findes der flere metoder i både arrays og lists der kan anvendes, f.eks. .FindIndex og .IndexOf

I denne sammenhæng ville det optimale selvfølgelig være at lave det som en regulær database.
Avatar billede tjacob Juniormester
25. april 2011 - 12:45 #3
Der var en lille stavefejl, det skulle være:

Så kan værdier læses/skrives f.eks. som: AlleBiler(35).Km = 25000
Avatar billede force_master Praktikant
25. april 2011 - 13:29 #4
Alt det her virker åbenbart ikke så godt, når det er til windows mobile 2003,
Det skal være simpelt, så jeg har valgt at læse værdierne ind i 10 listbox's og så tage dem derfra.
Tak for forslag.
Avatar billede force_master Praktikant
01. maj 2011 - 16:46 #5
Lukker, brugte ikke array.