Avatar billede livse9 Nybegynder
24. april 2011 - 22:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Harddisken (?) kører op tempo, og brummer

Hej

Min MacBook Pro, der er ca 3 år gammel, er begyndt at larme ind i mellem her det sidste halve års tid. Det er ofte når jeg har brugt den en times tid eller to, så lyder det som om der er noget der snurrer hurtigere og hurtigere rundt inde i den. Det gør den så i ca 20 min, hvorefter det lyder til at den kører ned i tempo igen.

Jeg er jo super bange for at den er ved at dø - er der nogen der ved hvad det kan være?
Avatar billede macintosse Nybegynder
25. april 2011 - 11:58 #1
Jeg har oplevet det samme med min 3 år gamle MBP, hos mig var det et program som drillede.

Prøv at åbne Aktivitetsovervågning som ligger i Programmer/Hjælpeprogrammer, når programmet er igang skal du menuen vindue og vælge Aktivitetsovervågning, her kan du se hvilket program som æder en masse cpu.
Avatar billede livse9 Nybegynder
25. april 2011 - 14:49 #2
Tak! Det prøver jeg :) Smider du et svar?
Avatar billede macintosse Nybegynder
25. april 2011 - 16:42 #3
Prøv lige om det hjælper først ;-D
Avatar billede livse9 Nybegynder
01. maj 2011 - 21:08 #4
Nu har jeg prøvet et par gange, og det hjælper desværre ikke - øv! Men tusind tak for feedback! Der er ikke rigtig nogle programmer der bruger meget CPU.
Avatar billede MortenBoye Juniormester
11. juni 2011 - 21:35 #5
Ting der kan arbejde på den måde i en bærbar:

1: Blæser.
2: Harddisk.

Kør en scan på din disk via applications/utilities/disc utility - både verify/scan inkl. permissions. Hvis der er nogle problemer med din disk som den IKKE kan fixe sådan umiddelbart, så skynd dig at tage en backup af din data og tag et smut forbi den guide der ligger på min profil.

Hvis ikke det scan finder noget, så er det med 98% sandsynlighed din blæser - den forsøger at regulere temperaturen i din computer, men med tiden får den suget støv og nullermænd ind i kabinettet og får dermed mindre luft og skal dermed arbejde hårdere mere af tiden.

...Find en skruetrækker, skil computeren, og rense dine vents og blæseren - FORSIGTIGT.

That oughtta solve it. :)
Avatar billede livse9 Nybegynder
11. juni 2011 - 22:42 #6
Tak for svar! - Jeg tror at jeg vil ofra hvad det koster at få en "rigtig" macfyr til at ordne det, jeg er bange for at ødelægge noget, puha!
Avatar billede MortenBoye Juniormester
11. juni 2011 - 23:10 #7
Tak for accepten. :)

...Men spar da pengene, en hurtig googlesøgning (hvis det er en mbp du har) givet flg. resultater: http://www.google.dk/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=macbook+pro+clean+fan ...Google er godt for meget!
Avatar billede livse9 Nybegynder
12. juni 2011 - 11:39 #8
Tak!!! Det kan være at jeg skal kaste mig ud i det ;)