Avatar billede djblues Nybegynder
31. juli 2001 - 13:18 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Access database til MS-SQL 7.0 på webhotel

Jeg har er Access database jeg bruger til et produkt katalog på et ASP-hotel hos Worldonline.
Ny vil jeg gerne til at bruge en SQL database i stedet for Access.
MEN, hvordan får jeg konverteret min access database til SQL og lagt den ud på Worldonline\'s server...
HJÆLP......
Avatar billede chrisped Nybegynder
31. juli 2001 - 13:24 #1
Du skal have SQL-Server installeret på din egen maskine for at udvikle op mod SQL Server. Selvom både Access og SQL Server bruger SQL, er der alligevel forskelle.

Du skal være sikker på at dit hotel hos WorldOnline er et hotel der giver dig denne mulighed. Der er typisk et kvantespring i pris mellem de to typer.
Avatar billede morten_s Nybegynder
31. juli 2001 - 13:24 #2
Du skal vel ikke konvetere din databse men istedet flytte dine data til en SQL database.
det kan du f.eks gøre med Borlands datapump.

Avatar billede slash Nybegynder
31. juli 2001 - 13:30 #3
Jeg mener nu godt at man kan upsize/migrere sine access data over på en sql-server! Kig i sql-server books online for hjælp - tror deslige der er en wizard der kan guide en igennem denne migreringsproces!
Avatar billede slash Nybegynder
31. juli 2001 - 13:32 #4
Som chrisped siger, tror jeg næppe at WOL understøtter SQL-server! Hvis de gør, vil jeg overveje at skifte udbyder ;-)

Forresten - brug DTS til overførsel af data lokalt!
Avatar billede chrisped Nybegynder
31. juli 2001 - 13:33 #5
Slash: Ja, det kan sikkert godt lade sig gøre. Om ikke andet kan du garanteret importere den, hvis din SQL-Server kan \'se\' din access-database, f.eks. via ODBC.

Men hvis du skal udnytte de fordele du får ved at gå fra Access (som faktisk kan klare en del, hvis man gør det rigtigt), skal du klart tilpasse din kode til det! Derfor vil det klart være en fordel hvis han har SQL Server på sit udviklingsmiljø. Fejlretning vil også vinde gevaldigt på den konto.
Avatar billede djblues Nybegynder
31. juli 2001 - 13:33 #6
Nej, jeg skal bare have lagt mine data fra Access databasen op i en SQL database.....
MEN, efter hvad de siger ved WOL Tiscali skal dette gøres via et ASP-script, da jeg ikke kan bruge \"remote\" på deres SQL server....
( en lille begrænsning )
Avatar billede chrisped Nybegynder
31. juli 2001 - 13:34 #7
Slash: Hvis der er åbent på den rette port hos udbyderen, kan du faktisk også med fordel bruge DTS over nettet. Jeg tror bla. at UNI2 understøtter det, hvis du ikke køber firewall-servicen. Det er kanon!
Avatar billede djblues Nybegynder
31. juli 2001 - 13:37 #8
Lige en ting til .....
Jeg er HELT \"newbie\" inden for SQL
Avatar billede chrisped Nybegynder
31. juli 2001 - 13:38 #9
DJ Blues: Hvis databasen er oprettet med de rette tabeller hos WOL, kan du rigtigt nok lave ASP-scripts til import af data. Mht. tabeldefinitionerne (hvis den ikke er oprettet med sådanne) skal du have dem genereret som SQL. Det kan måske gøres fra Access.

Men derefter kan du lave ASP-Scripts med to datasources, en til din Access-fil, og en til SQL-Serveren. Derefter kan du kopiere de enkelte rækker op. God fornøjelse. :-|
Avatar billede chrisped Nybegynder
31. juli 2001 - 13:40 #10
DJ Blues: Så meget desto mere, bør du installere SQL Server på din arbejdsstation.

Alternativt kan du købe mavesårsmedicin på apoteket, men husk at det er receptpligtigt.

Med mindre du seriøst forventer meget trafik på dit site, vil jeg anbefale dig at beholde din Access-database.
Avatar billede djblues Nybegynder
31. juli 2001 - 13:40 #11
Øhhh, der blev jeg lige sat af ?????
Nogen links til sider der forklarer om det???
Avatar billede slash Nybegynder
31. juli 2001 - 13:40 #12
chrisped >> Jæp - at DTS\'e via nettet er en mulighed - som du selv nævner vil en firewallproblematik kunne opstå, men det kan løses!

Når du upsizer fra Access til SQL-server vil du ss. skulle modificere i din kode, idet sql-server f.eks. behandler dato\'er på en anden måde! Ligeldes kan der være ting og sager med gnyffer m.m.
Avatar billede terry Ekspert
31. juli 2001 - 13:43 #13
In Access 2000 there is a Wizard for upsizing from Access to MS SQL. You can find this in the Tools+Database Utilities menu.
I think it also exists in newer versions of Access 97

Avatar billede slash Nybegynder
31. juli 2001 - 13:44 #14
Alt andet lige, vil jeg anbefale du læser I SQL-server books online ang. migrering fra access til sql-server - Bogen ligger på din sql-server cd eller du kan hente den her:
http://www.microsoft.com/sql/techinfo/productdoc/70/books.asp
Avatar billede terry Ekspert
31. juli 2001 - 13:45 #15
You can also export your data from Access into CSV files and then via ASP import into your SQL when you get the database up and running.
Avatar billede chrisped Nybegynder
31. juli 2001 - 14:13 #16
DJ Blues: Overførsel via ASP-scripts? Det er ret bøvlet. Jeg har ikke lige set nogen, men jeg har heller ikke ledt.

Igen, få SQL-Server på din maskine, hvis du fortsat skal vedligeholde løsningen, eller hold fast i din Access-database. Du kan være ret sikker (99.99%) på at løbe ind i problemer i forbindelse med access-data i SQL Serveren, og bruges af dem fra ASP.
Avatar billede terry Ekspert
31. juli 2001 - 14:24 #17
chrisped> Why should he get problems with his Access data in an SQL database? Once the data is converted then it is no longer Access data!
Avatar billede kasperxb Nybegynder
31. juli 2001 - 16:50 #18
Prøv at kigge på msdn .. der er en udførlig beskrivelse af hvordan det gøres (selve opsizen). Det med at overføre til dit hotel - brug dts.

MSDN:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/off2000/html/acconAboutUpsizingAccessDatabase.asp
Avatar billede djblues Nybegynder
01. august 2001 - 08:08 #19
HVAD er DTS ??
Avatar billede terry Ekspert
01. august 2001 - 08:11 #20
DTS stands for Data Transformation Services and is built into SQL Server. You can use it for copying data between databases for example.
Avatar billede terry Ekspert
01. august 2001 - 08:12 #21
Youcan find it in the tools menu + Import/Export.
Avatar billede terry Ekspert
01. august 2001 - 08:15 #22
You can also import your Access database.
When you open the DTS menu select import and then Access form the Source mneu. Then just follow the instructions.
Avatar billede djblues Nybegynder
01. august 2001 - 08:23 #23
Ok, det lyder fint, men jeg har ikke jo mulighed for at arbejde med SQL-serveren hos Worldonline direkte........
Avatar billede terry Ekspert
01. august 2001 - 08:30 #24
No thats correct, but you asked what DTS is! Have you decided to use WorldOnline, if so then they should be able to tell you what the easieast method is. You need to have a database in SQL first, and I am sure they will be able to help you there. Once you have a database and tables in place then you could read from the Access and write to MS SQL. The price for having an SQL server is far more than Access.
Avatar billede terry Ekspert
01. august 2001 - 09:29 #25
djblues> I have just look at wol.dk and they dont have MS SQL support! They have MySQL and these are NOT the same. So all the answers and comments concerning DTS you should throw out of the window!

Avatar billede djblues Nybegynder
01. august 2001 - 10:20 #26
terry > Prøv lige at se på et udpluk af den Email jeg har fået fra dem :
Du har adgang til en SQL Server 7 database ved navn \"xxxxxxx\". Når du
skal oprette forbindelse til den fra en ASP-side, skal dit DSN blot
være \"ASP\". Det er ikke nødvendigt at bruge brugernavn og password i
DSN\'et. Din database kan som udgangspunkt fylde op til 50 MB.

Her er et lille eksempel på brugen af databasen, inden da skal
du oprette
en tabel i din database, som skal kaldes testtabel:

<%
        Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
        Connstring = \"DSN=ASP\"
        Conn.Open(Connstring)
        sqlstring = \"SELECT * FROM testtabel\"
        set rst=Conn.execute(sqlstring)

        Do Until rst.EOF
                Response.Write rst.Fields(\"felt1\") & \" - \" & _
                        rst.Fields(\"felt2\") & \"<BR>\"
                rst.MoveNext
        Loop
%>
Avatar billede djblues Nybegynder
01. august 2001 - 10:20 #27
terry> Er SQL Server 7 ikke ensbetydende med MS SQL eller ......?
Avatar billede terry Ekspert
01. august 2001 - 10:29 #28
yes it is! I looked around their home page to see if I could get some prices and couldnt find anything on MS SQL (SQL Server 7) only MySQL. What does it cost out of interest?
In their mail to you I can see \"inden da skal
du oprette\", dont they tell you how you do that?
I would think it possible to do it all via ASP

\"CREATE TABLE ....\" and all that, but is that necessary?
I dontknow how much you know about MS SQL but it spossible to create the scripts for creating an existing database, it may be possible to get them to runthescripts for you and create your database. Its then just a \"simple\" case of moving your data from Access to MS SQL.

Avatar billede slash Nybegynder
08. august 2001 - 10:19 #29
er man gået død ;-)
Avatar billede djblues Nybegynder
08. august 2001 - 10:28 #30
Nej, ikke helt....
Men jeg har bare ikke haft tid til at prøve mere, da jeg er igang med et andet projekt på mit arbejde, der er blevet prioriteret før det med SQL....
Jeg vender tilbage
Avatar billede djblues Nybegynder
10. september 2001 - 10:07 #31
lukker ??
Avatar billede morten_s Nybegynder
10. september 2001 - 10:09 #32
Tog du pointene selv ??????
Avatar billede djblues Nybegynder
28. februar 2002 - 11:35 #33
Ups, det gjorde jeg vist....SORRY...