Avatar billede tzwon Nybegynder
21. april 2011 - 23:01 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan man lave online statistik over sit website?

Hej Allesammen,

Hvordan kan man lave online statistik over site website?
Altså hvordan fungerer GA og livecounter.dk ?
Hvilke teknologier kan bruges?

Med venlig hilsen
Asker
Avatar billede repox Seniormester
21. april 2011 - 23:13 #1
Google Analytics virker ved at du indsætter en stump JavaScript og så kan GA tracke din trafik, dine brugere og deres tendenser.

livecounter kender jeg ikke, men de giver næppe lige så detaljeret statistik som GA. Men det er kun en antagelse...
Avatar billede tjens Nybegynder
21. april 2011 - 23:27 #2
Der findes også programmer, der kan analysere din webservers logfiler.

F.eks. Webalizer (som var aktiveret på mit surftown webhotel fra starten)
Avatar billede tzwon Nybegynder
21. april 2011 - 23:29 #3
Tror desværre ikke jeg har været præcis nok.
Vil gerne vide hvordan man laver online statistik ikke hvordan man opsætte online statistik.

Altså hvordan fungere eksempelvis livecounter?

/Asker
Avatar billede repox Seniormester
21. april 2011 - 23:33 #4
Altså hvordan fungere eksempelvis livecounter?
Det er et ALT for bredt spørgsmål. Du må være mere præcis i din formulering. Hvad er det du ikke forstår ved det?
Avatar billede tzwon Nybegynder
21. april 2011 - 23:38 #5
Hej Repox,

Mener selvfølgelig ikke helt ned i de mindste detaljer. Men overordnet hvordan tracker man sine besøgende? Er det noget javascript og hvordan fungere det overordnet? Har også spurgt inde på udvikleren.dk og der var en der mente at det var rimeligt nemt at gøre sådan noget.

Med venlig hilsen
Asker
Avatar billede repox Seniormester
21. april 2011 - 23:45 #6
Jamen, det afhænger virkelig af niveauet af statistik - hvis du bare vil have antal besøgende på en side, så er det forholdsvis nemt.
Hvis du vil have noget med unikke besøgende, bounce rates og så videre bliver det straks noget helt andet.
Og hvis du vil vide hvorfra de besøgende er, hvad de bruger af styresystem og om de har flash så bliver det stadig mere omfattende at lave et statistik system.

Forstået på den måde at du må igen være mere præcis om hvad det er du gerne vil vide hvordan man gør. At 'tracke' sine besøgende kan jo betyde mange ting.
Avatar billede tzwon Nybegynder
22. april 2011 - 00:11 #7
Hej Repox

Selvfølgelig det laveste nivau ikke noget kompliceret.
Kun antal besøgende.

Med venlig hilsen
Asker
Avatar billede tjens Nybegynder
22. april 2011 - 00:22 #8
Jeg kommer i tanke om at jeg for længe siden havde en side, som fik mange besøgende, selv om der kun var nogle billeder.
Der satte jeg mig for at undersøge hvorfor ved at lave en simpel log.

Den kan jeg da lige vise. Så kan du se om det er noget i den stil du mener.

I siden indsatte jeg følgende java script:
function logvisit() {
    clientDate = "";
    var i_today = new Date();
    if (typeof(i_today) == "object") {
        clientDate = "&ClientDate=" +i_today;
    }
        document.getElementById('logframe').src= "http://mitdomæne.dk/visitorlog.php?" +
  "Referrer=" + document.referrer + clientDate +
  "&Navigator=" + navigator.userAgent;
}
og så en iframe med display:none (fordi det var før AJAX var almindeligt)

Og visitorlog.php indeholder følgende:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML  4.01//EN"  "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Visitor Logging</title>
</head>
<body>
<?php
error_reporting(E_ERROR | E_WARNING | E_PARSE | E_NOTICE);
if( $fh = fopen( "../visitorlog.txt", "a+" ) )
{
  $querystring = '';
  $logtxt = "\n From: $REMOTE_ADDR";
  $logtxt .= " Host:" . gethostbyaddr($REMOTE_ADDR);
  foreach ($_GET as $key => $value) {
            if ($key != "C") {  // ignore this particular $_GET value
                $querystring .= ' ' . $key.":".$value;
            }
  $logtxt .=  $querystring;
  fputs( $fh, $logtxt, strlen($logtxt) );
  echo "Log written:<br> $logtxt <br>";
  fclose( $fh );
}
?></body>
</html>
så der bliver bare gemt en linie tekst pr. sidevisning.

Jeg havde glemt dette og nu hvor jeg kigger efter, er logfilen 5Mb stor :-D
Avatar billede tzwon Nybegynder
22. april 2011 - 00:32 #9
Hej Tjens

Kikker lidt på:
  document.getElementById('logframe').src= "http://mitdomæne.dk/ (...) +
  "Referrer=" + document.referrer + clientDate +
  "&Navigator=" + navigator.userAgent;

Du finder html elementet med id logframe. Hvad betyder .src?
Ville du ikke nok beskrive hvad koden gør.

Med venlig hilsen
Asker
Avatar billede larsini Seniormester
22. april 2011 - 16:50 #10
prøv evt www.statcounter.com som er gratis og enkel - har brugt den i mange år, ikke fordi det er nogen anbefaling i sig selv, men tror den dækker hvad du søger
Avatar billede repox Seniormester
22. april 2011 - 17:14 #11
#10
Har du læst noget af tråden overhovedet?
Avatar billede tjens Nybegynder
22. april 2011 - 18:01 #12
#9 "logframe" en den omtalte iframe, som ikke er synlig.

.src på en iframe er det link, som iframen skal vise.

Dermed bliver siden visitorlog.php kaldt med nogle get-variable som er fra den aktuelle side (Referrer og Navigator).
Disse variable bliver læst i visitorlog.php og skrevet med i logfilen.
Avatar billede larsini Seniormester
23. april 2011 - 18:15 #13
til repox

naturligvis har jeg læst tråden - derfor mit indspark, som løser opgaven som lyder som følger

"Hej Repox

Selvfølgelig det laveste nivau ikke noget kompliceret.
Kun antal besøgende.

Med venlig hilsen
Asker"

hvor svært kan det gøres ?
Avatar billede repox Seniormester
23. april 2011 - 19:47 #14
#13
Manden skulle ikke bruge et system til at generere statistik - han ville selv lave et system til at generere statistik.

Dit forslag løser derfor ikke opgaven som lyder som følger:
"Tror desværre ikke jeg har været præcis nok.
Vil gerne vide hvordan man laver online statistik ikke hvordan man opsætte online statistik.

Altså hvordan fungere eksempelvis livecounter?

/Asker
"

Hvor svært kunne det være?
Avatar billede tzwon Nybegynder
02. juni 2011 - 16:27 #15
Jeg lukker
Avatar billede repox Seniormester
02. juni 2011 - 19:46 #16
Det var så lidt, mester - skulle det være en anden gang springer jeg over...
Avatar billede tzwon Nybegynder
02. juni 2011 - 19:53 #17
Hej Repox

Tak for din hjælp.

Jeg har lavet en tråd til dig her:
http://www.eksperten.dk/spm/940246

Med venlig hilsen
Asker
Avatar billede repox Seniormester
02. juni 2011 - 21:47 #18
#17
Det er mere essensen i det - jeg synes også tjens kom med nogle meget uddybende svar, hvorfor han også bør få del i pointgivningen.