Avatar billede aaaaanna Nybegynder
21. april 2011 - 22:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

php + Mysql

jeg er total noob til php og endnu mere til MySql.
Rettere sagt er jeg helt på bar bund.
Jeg skal aflevere et eksamensprojekt i IT på tirsdag efter påskeferien og har brug for en masse hjælp til at lave en hjemmeside i php der laver et loginsystem der skal knyttes til en database.
Derudover har jeg et næsten færdigt program i C++ hvor jeg skal kunne bruge koden fra dette program til at lave de samme funktioner som i programmet - men på hjemmesiden.
Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal starte og søger egentlig bare hjælp til at få det hele løst. (: Jeg er online non-stop de næste dage (:
Avatar billede vKildevand Nybegynder
21. april 2011 - 22:17 #1
Så vi skal lave et opret samt login-script til dig? :-)
Avatar billede aaaaanna Nybegynder
21. april 2011 - 22:30 #2
Altså jeg har kastet mig ud i en tutorial der laver selve loginsystemet, men jeg er ikke sikker på jeg forstår 100%. Det er jo rimelig meget bare CP af deres koder.
Men når nu jeg har lavet "login-systemet" hvad gør jeg så? Jeg skal på en elelr anden måde have konverteret funktionerne fra mit C++ til noget php kan forstå eller noget?

Det er svært at stille spørgsmålene når jeg ikke rigtig ved præcis hvad det er jeg skal spørge om haha.
Avatar billede repox Seniormester
21. april 2011 - 23:00 #3
Du bliver jo nød til selv at oversætte dine C++ funktioner til PHP.
Men hvis du ingen kendskab har til PHP, forstår jeg ikke hvordan det så kan være din eksamensopgave? Og hvad værre er, så forstår jeg slet ikke hvordan det kan omhandle MySQL også?

Det er også enormt uklart af dit spørgsmål hvad det egentlig er du har brug for hjælp til?
Avatar billede aaaaanna Nybegynder
21. april 2011 - 23:18 #4
Okay det må jeg så gøre. Kan man ikke unkluderer det direkte fra C sprog?
Fordi det sejler for min skole. Vi har aldrig rigtig haft undervisning i faget og vi har haft så travlt med de andre fag at ingen rigtig har fået taget hånd om problemet. Nu skal der pludselig afleveres eksamensprojekt på trods af at vi aldrig rigtig er blevet undervist i faget.

Ja undskyld jeg er lidt utydelig - det er fordi jeg ikke ved nok om emnet. Og fordi jeg nok lige skal tage det lidt ad gangen.
Jeg har fulgt en tutorial til at lave et login system i PHP og ved hjælp af en database hvor jeg downloadede phpmyadmin. Men:
1. Jeg forstår ikke alle kommentarene til koderne som blot er C+P i tut'en. Jeg skal helst forstå hvad der sker i de enkelte trin.
http://www.phpeasystep.com/phptu/6.html = tutorialen.
2. Når alle de filer er lavet skal jeg så lægge dem i en mappe sammen -  og kan jeg bare rykke rundt på dem som jeg vil? Jeg tænker på om jeg fx kan lave en mappe med PHP loginsystem og så fungerer de sammen der. Eller om de skal ligge i localhost?
3. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre nu fra loginsystemet. Det program vi har lavet er et program til at "holde styr på dagens kalorier" og stammer fra vores eksamensprojekt i programmering (som kun er på C niveau), men vi syntes det ville give mening at koble det sammen med IT og på den måde slå to fluer med et smæk. Der sagde vores lærer at det ville være en god idé at få funktionerne fra programmet ind på en hjemmeside med et loginsystem og bygge så meget vi kunne på.

Håber det hjalp lidt.. Undskyld min egen forvirring haha
Avatar billede repox Seniormester
21. april 2011 - 23:28 #5
Hvad mener du med 'inkludere det direkte fra C sprog'? Du ved godt hvad niveau C/C++ er på i forhold til et scripting sprog som PHP, ikke? PHP er jo ikke 'rigtig' programmering; det er et script-sprog som parses - ikke noget low-level kode som kan kompileres.

Puha, en gammel tutorial du har fundet dig der...

Jeg ved ikke helt hvor vi skal begynde - du mangler noget helt basal viden omkring PHP og MySQL for at få den tutorial til at virke for dig. Og det er svært for mig at identificere netop det korrekte sted at tage fat for at få dig videre. Hvis du bare har klippe-klistret fra tut'en, og mangler forståelse for hvad det er og hvordan det virker, vil jeg anbefale dig at starte på http://phpartikler.dk
Avatar billede aaaaanna Nybegynder
21. april 2011 - 23:41 #6
Altså jeg har lidt styr på C++ fordi jeg har haft programmering i noget tid inden min lærer sagde op.
Derfor har min ven og jeg skrevet et program (hovedsageligt ham da jeg skal stå for IT-delen) i C++.. Vi vil gerne som vores IT-eksamen få funktionerne fra programmet overpå en hjemmeside hvor man også kan logge ind. Altså vi har lavet et program i C++.
Og det, programmet kan, skal vi få en hjemmeside til at kunne.. Hvis det giver mening.. Jeg troede bare det var med php + database.
Avatar billede repox Seniormester
21. april 2011 - 23:51 #7
Jamen, du skal stadig oversætte dine C++ funktioner til PHP. Netop fordi PHP er et script-sprog og ikke kan sammenlignes med programmeringssprog som C/C++ eller lignende.

Men start fra en ende af; har du fået loginsystemet til at virke?
Avatar billede aaaaanna Nybegynder
21. april 2011 - 23:58 #8
Ja. Men tænker at jeg starter med et loginsystem + database.
Lige pt får jeg hjælp online over en chat så ser hvor langt jeg kan komme der og så vender jeg helt sikkert tilbage hertil
Avatar billede vKildevand Nybegynder
23. april 2011 - 00:28 #9
Hvorfor skulle det ikke være MySql? Du kan ikke lave et funktionelt script med opret - den skal jo gemme ens oplysninger, og det vil oftest være gennem MySql. Ellers er jeg enig med dig. Der findes af hvad jeg ved ingen c++ to PHP-converter, der må du sgu selv igang med nogle guides, hehe.

Lidt sen kommentar.
Avatar billede vKildevand Nybegynder
23. april 2011 - 00:28 #10
Jeg hjælper dig desuden meget gerne med et login_tjek script, hvis du har problemer med det. :-)
Avatar billede repox Seniormester
23. april 2011 - 20:00 #11
#9
Min kommentar med henblik på MySQL var graden af kompleksitet i forhold til at man ingenting ved om PHP alene.

Konceptet her er også for abstrakt - der skal løses nogle ting, men OP ved ikke helt selv hvad eller hvordan. Jeg tror næppe det her er en opgave for eksperten.dk - måske nærmere (som hun selv er inde på) en live session.
Avatar billede aaaaanna Nybegynder
27. april 2011 - 23:48 #12
Jeg har fået løst hele problemet via netop live session.
Men mange tak.
Vil da gerne give nogle point ud itl jer der har forsøgt jer - men hvordan gør jeg? (;
Anna
Avatar billede aaaaanna Nybegynder
14. maj 2012 - 22:16 #13
Lukker lige denne tråd.