Avatar billede mojoe83 Nybegynder
20. april 2011 - 11:08 Der er 1 kommentar

E-mail as an PDF Attachment (men som VB kode)

Jeg har lavet et Word dokument hvor jeg benytter VB kode til at lave userforms, så man kan indtaste nogle oplysninger og så bliver det smidt ind som nogle bookmarks i word dokumentet.

men jeg vil gerne have en knap i min userform som gemmer dokumentet som en PDF fil og derefter vedhæfter den i et nyt mail dokument. Jeg benytter Lotus Notes hvis det har nogen betydning.

Der findes jo en funktion i word som kan gøre dette, den ligger i Office menuen -> Send -> E-mail as an PDF Attachment
og den gør egentlig det som jeg vil, men jeg vil bare gerne have det som en del af min userform.

Jeg har prøvet at optage det som macro, men der er koden bare til hvordan man gemmer den som en PDF fil.

håber der er nogle af jer kloge hoveder som kan hjælpe mig.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. april 2011 - 18:05 #1
Jeg har ikke mulighed for at afprøve noget i Lotus Notes (og ja, det har betydning), men måske du kan bruge koden, som findes her:
http://www.fabalou.com/VBandVBA/lotusnotesmail.asp

Du kan først oprette PDF-filen vha. koden, du har optaget - hvis du vil have PDF-filen gemt i samme mappe som det aktive dokument, kan du f.eks. gøre sådan (StrFileFullName indeholder derefter sti+navn på PDF-filen, som skal vedhæftes til e-mailen):

    Dim StrFileFullName As String
    Dim strFileName As String

    'Get name of active document without extension
    strFileName = WordBasic.FilenameInfo$(ActiveDocument.Name, 4)
    'Add .pdf to name
    strFileName = strFileName & ".pdf"

    'Append path
    StrFileFullName = ActiveDocument.Path & Application.PathSeparator & strFileName

    'Create e-mail with pdf as attachment - PDF saved in same folder as activedocument without being opened
    'Correct parameters as desired
    ActiveDocument.ExportAsFixedFormat _
        OutputFileName:=StrFileFullName, _
        ExportFormat:=wdExportFormatPDF, OpenAfterExport:=False, _
        OptimizeFor:=wdExportOptimizeForPrint, Range:=wdExportAllDocument, From:=1, To:=1, _
        Item:=wdExportDocumentWithMarkup, IncludeDocProps:=False, KeepIRM:=True, _
        CreateBookmarks:=wdExportCreateNoBookmarks, DocStructureTags:=True, _
        BitmapMissingFonts:=True, UseISO19005_1:=False