Avatar billede vulkanen123 Nybegynder
17. april 2011 - 18:34 Der er 5 kommentarer

Php sidst login system

Hej, jeg sidder og vil gerne lave en profil, hvor folk kan se hvornår den anden person sidst har logged in, jeg har lavet timestamp og alt det man skal bruge, hvor timestamp updatere sig selv, når en logger ind. men jeg gider ikke have der bare står 18:05 17/04-2011 men vil gerne have noget med sidste login, 1 time siden/2 timer siden/igår, 2 dage siden, osv :) hvordan kan man lave det på smartest måde?
Avatar billede Fnugus Nybegynder
17. april 2011 - 19:13 #1
Hvilken type timestamp bruger du?

Jeg vil anbefale dig at bruge time() funktionen, da den returnerer et Unix timestamp (hvilket rundt regnet er antal af sekunder der er gået siden 01/01/1970)

Så kan du tage time()-$last_logged_in, og få antallet af sekunder. Konverter til minutter ved at dividere med 60, og i timer ved at dividere igen med 60.

Lav evt. en switch eller nogle if/else conditions til at finde ud af hvordan du vil have det vist.

For at få vist et Unix timestamp som en dato bruger du det bare som 2. parameter i date() funktionen.

Fx.
$sidste_uge = time - (7 * 24 * 60 * 60);
$dato = date("D-m-y H:i:s", $sidste_uge);
Avatar billede vulkanen123 Nybegynder
17. april 2011 - 19:23 #2
altså jeg bruger bare formatet hvor den skriver i databasen : 1303056705
Avatar billede The_Buzz Novice
17. april 2011 - 20:05 #3
Måske lidt hjælp at hente på f.eks:
http://www.phptips.dk/brug_danske_dage_og_maaneder.tip
og
http://www.phptips.dk/Datoer_i_PHP_og_MySQL.tip

Samtidig har jeg i "syntes godt om" feltet i bunden lavet så den skriver "for 3 uger siden".

Se f.eks. bunden af http://www.phptips.dk/check_email_adresse_inklusive_dns_mx_record_lookup.tip
Avatar billede The_Buzz Novice
17. april 2011 - 20:46 #4
Avatar billede The_Buzz Novice
18. april 2011 - 10:24 #5
Var den funktion brugbar for dig Jesper kaae?