Avatar billede wt100 Nybegynder
15. april 2011 - 10:03 Der er 12 kommentarer

dato sortering i Excel 2007

Hej jeg har fået et bankudskrift hvor jeg ikke kan finde ud af at sortere efter dato.

Jeg så at en herre havde skrevet en macro der skulle afhjælpe dette, men den virker ikke, eller også kan jeg ikke finde ud af at lave makroer ordentligt.
Det følgende har før været lavet her:

Sub dato()
For Each c In Selection
c.Value = CDate(c.Value)
Next
Selection.Sort Key1:=ActiveCell, Order1:=xlAscending
End Sub
jeg får en fjel i linie 3

utroligt at Excel ikke har indbygget dato sortering.
15. april 2011 - 10:09 #1
Er du sikker på at Excel har forstået at det er datoer?
Hvordan ser de ud?
(Excel kan ikke forstå at 21.5.2011 er en dato)
15. april 2011 - 10:11 #2
Prøv evt med

Sub dato()
For Each c In Selection
c.Value = CDate(replace(c.Value,".","-"))
Next
Selection.Sort Key1:=ActiveCell, Order1:=xlAscending
End Sub
Avatar billede wt100 Nybegynder
15. april 2011 - 13:41 #3
Se det var det man kalder et negativt svar, for det hjælper mig jo ikke til hvilket dato format excel selv forstår.
Avatar billede wt100 Nybegynder
15. april 2011 - 13:42 #4
Det har jeg prøvet, men problemet er vist også at jeg ikke ved noget om makroer.
jeg kan komme så langt, at jeg kan oprette en makro (jeg ved ikke om den så skal oprettes på et Range af felter, det virker vist lidt sådan?)

og jeg kan finde ud af at af redigerer i makroen, hvor der så er noget tekst i forvejen.
Hvor jeg så skal indsætte din tekst aner jeg ikke en hyldende fis om...desværre..  :-)
Avatar billede wt100 Nybegynder
15. april 2011 - 13:46 #5
indsætter jeg teksten der, hvor markøren står og blinker når jeg får åbnet makroen i edit mode, får jeg en Compile error: expected end sub.
15. april 2011 - 13:51 #6
Undskylder mange gange - det var ikke et forsøg på at være negativ - tværtimod, men mere et forsøg på at gætte på, hvor problemet ligger. Hvordan ser datoformatet fra din bank ud?

Den makro du har vist i dit spørgsmål forudsætter at du har markeret de celler der er datoer i inden du kører makroen.
Avatar billede wt100 Nybegynder
15. april 2011 - 13:59 #7
Jeg har også markeret x antal celler.
og når jeg roder lidt i makroen og sletter og indsætter diverse end subs den har problemer med, så ender det op med at jeg kan få den til at gøre alle datoerne i cellerne ens...

jeg har pt. formatet 03.01.2011
det som den ikke kan lide?

men jeg så at nogen af cellerne har fået ændret format til feks.
28-01-7436 (spørg mig ikke hvordan årstallet er blevet ændret til det besynderlig tal)
15. april 2011 - 14:23 #8
Ja, Excel opfatter ikke 03.01.2011 som en dato.

Jeg har testet makroen

Sub dato()
Dim c As Range
For Each c In Selection
c.Value = CDate(Replace(c.Value, ".", "-"))
Next
Selection.Sort Key1:=ActiveCell, Order1:=xlAscending
End Sub

på et antal celler med datoer i formaet 12.05.2011 og det kører som det skal.
Det forudsætter, at der står datoer i alle de celler du markerer.

Og en mere avanceret udgave, der også kan håndtere, hvis der ikke står datoer i alle celler du har markeret

Sub dato()
    For Each c In Selection
        If IsDate(Replace(c.Value, ".", "-")) Then
            c.Value = CDate(Replace(c.Value, ".", "-"))
        End If
    Next
    Selection.Sort Key1:=ActiveCell, Order1:=xlAscending
End Sub
Avatar billede wt100 Nybegynder
15. april 2011 - 14:45 #9
det er sikkert meget godt altsammen, men hvor sætter jeg det ind i edit området?
jeg får hele tiden fejl meddelelser.
15. april 2011 - 15:33 #10
nu ved jeg ikke hvilket edit område du henviser til ligesom jeg har svært ved at gætte, hvilke fejl meddelelser du får, men de er en - håber jeg - rimelig pædagogisk vejledning i oprettelse af makroer i Excel på siden her:

http://www.it-fjernundervisning.dk/Excel_VBA/Introduktion_til_VBA/Dit_f%C3%B8rste_VBA_program.aspx
Avatar billede wt100 Nybegynder
15. april 2011 - 16:01 #11
jeg må konstanterer at man skulle kunne programmere for at kunne sorterer på noget så simpelt som en dato.
Det her amatør program gider jeg ikke.
15. april 2011 - 16:04 #12
Dit valg