Avatar billede krarup Nybegynder
15. april 2011 - 09:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

afkrydsningsfelt kombineret med hvis formel

Hej Eksperter.
Jeg tumler med et problem, jeg ikke rigtig kan finde en løsning på.
I B2 vil jeg gerne have et afkrydsningsfelt såfremt der står noget i A2.  Hvis der ikke står noget i A1, skal B2 blot være blank.

Jeg vil helst undgå makroer.

Nedenstående virker naturligvis ikke, men viser meget godt hvad jeg gerne vil :)

=HVIS(A2="";"";--Indsæt afkrydsningsfelt--)
Avatar billede Ialocin Novice
15. april 2011 - 10:27 #1
Hej Krarup

Jeg ved ikke om du kan klare det uden brug af makroer ?

Anyway, prøv denne lille VBA kodestump, som skal ligge bag worksheets´s Change hændelse:

Opret et afkrydsningsfelt i Excel og døb det "chkB2"

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

If Target.Address = "$A$2" Then

    If Me.Range("A2").Value = "" Then

        Me.chkB2.Visible = False

    Else

        Me.chkB2.Visible = True

    End If

End Sub

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede krarup Nybegynder
15. april 2011 - 10:47 #2
Tak skal du have. Desværre kan jeg ikke få det til at virke. Den kommer med fejlen "Method or data member not found".
Avatar billede iver_mo Nybegynder
15. april 2011 - 10:59 #3
Du kan ikke gøre det uden en makro.

Koden er ikke så lang eller kompliceret, men inden jeg laver den vil jeg gerne vide hvad afkrydsningsfeltet skal bruges til.

Kan du uddybe din problemstilling?
Avatar billede krarup Nybegynder
15. april 2011 - 11:08 #4
Det skal bruges på følgende måde:
I kolonne A har jeg forskellige varenumre og i kolonne B har jeg leverandør 1, kolonne C har jeg leverandør 2, osv.

I et andet ark skal der laves nogle L-opslag, men kun for de felter som er afkrydset i ark 1.

Ark 2 tilhøre så leverandør 1 og ark 3 tilhøre leverandør 2.
På den måde kan jeg i ark 1 vælge, hvilke varenumre der skal være under de forskellige leverandøre.

En lidt rodet forklaring, men håber det giver mening. Neden for er ark 1 skitseret

VN          Leverandør 1          Leverandør 2
1                X                    X
2                X
3                                      X
4                X
Avatar billede Ialocin Novice
15. april 2011 - 11:10 #5
Hej Krarup

Hmm ?

Prøv at skifte de 3 "Me" ord ud med navnet på dit worksheet ...

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede krarup Nybegynder
15. april 2011 - 11:27 #6
Nicolai, Det hjalp desværre ikke meget. Sammen fejl :(
Avatar billede Ialocin Novice
15. april 2011 - 11:33 #7
Hej Krarup

Så må jeg desværre melde pas :o(

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede krarup Nybegynder
15. april 2011 - 11:42 #8
Nicolai, så fik jeg det alligevel til at virke via din løsning.

tak for hjælpen, kast et svar. :)

Som sagt virker det nu, og du behøver derfor ikke bruge tid på det.

Venlig hilsen
Avatar billede Ialocin Novice
15. april 2011 - 11:52 #9
Hej Krarup

Godt at høre ... man har lov at være heldig en gang imellem :o)
Hermed mit "svar"

Med enlig hilsen, Nicolai
Avatar billede smount Nybegynder
12. august 2011 - 12:15 #10
Jeg har fået det til at virke - og det virker upåklageligt. Rigtig mange tak for hjælpen :-)

Mvh
Sean
Avatar billede smount Nybegynder
12. august 2011 - 12:15 #11
Hovsa, jeg kom til at skrive denne kommentar på et forkert spørgsmål.
Jeg beklager.

Mvh
Sean