Avatar billede Avataren Nybegynder
11. april 2011 - 13:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

tekst i tabeller. til php hjemmeside

Hej. Mit første spørgsmål og gang på siden så bær lige over med mig. :) har forgæves prøvet at søge efter mit specifikke spørgsmål/svar men fandt desværre intet.

Jeg sidder her og har en simpel php hjemmeside hvor jeg har noget tekst i xhtml som jeg gerne vil have ind i en database. har oprettet en tabel og fået det til at linke og det virker så fint nok mit spørgsmål er om jeg skal lave en ny tabel for hver tekst jeg har eller om jeg kan oprette alt tekst i 1 tabel og derefter feks linke til hver id og så den viser teksten. Hvis ja hvordan ?
Avatar billede phillips Nybegynder
11. april 2011 - 14:49 #1
Hej du

Du bliver nok nødt til at uddybe, hvad dit problem er - det giver ikke så meget mening.

Du kan ikke bare flytte tekst fra en HTML-tabel ind i en database.
Avatar billede phillips Nybegynder
11. april 2011 - 14:49 #2
Ups, det skulle bare have været en kommentar, sorry.
Avatar billede Avataren Nybegynder
11. april 2011 - 14:58 #3
hmm. ved ikke helt hvordan jeg bedre skal forklare det. Det er sådan at jeg har min mysql db. hvor jeg har oprettet en tabel i . right? Jeg har så lavet en hjemmeside i php og skal gerne have det tekst jeg har i min mysql tabel sat til at linke til hjemmesiden. istedet for at skrive teksten i html. mit spørgsmål er så om jeg skal lave en tabel i mysql databasen for hver tekst jeg har. eller om jeg kan lave alt teksten og linke det til hver specifik side på mit website i en mysql database tabel.
Avatar billede Six Nybegynder
11. april 2011 - 19:47 #4
Du kan godt lave teksten i samme tabel

id | tekst
1  | Dette er tekst 1
2  | Dette er tekst 2

Så kan du lave et kald til databasen

<?php
$link = mysql_connect('localhost', 'mysql_user', 'mysql_password');
if (!$link) {
    die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
if (!mysql_select_db('database_name')) {
    die('Could not select database: ' . mysql_error());
}
$result = mysql_query('SELECT tekst FROM tabel.tekst');
if (!$result) {
    die('Could not query:' . mysql_error());
}
echo mysql_result($result, 0); // udskriver første tekst. Ændrer du 0 til 1, udskrives tekst 2 osv.

mysql_close($link);
?>
Avatar billede Avataren Nybegynder
11. april 2011 - 20:40 #5
tusind tak ! skulle meget gerne virke er jeg sikker på. vil teste det i morgen :)
Avatar billede Six Nybegynder
11. april 2011 - 21:34 #6
Ingen problem, men du skal selvfølgelig huske at ændre database_name og tabelnavne osv :)
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2011 - 01:17 #7
Fik du det til at virke? :)
Avatar billede Avataren Nybegynder
16. april 2011 - 13:11 #8
ja det gjorde jeg :) tak
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2011 - 16:12 #9
Så smider jeg lige et svar, som du kan acceptere og få lukket spørgsmålet :)